پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

17 شهریور 1395

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم خبر دادفعالیت 22 موکب قمی در مسیر زائران اربعین حسینی

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: استان قم سال گذشته 15 موکب در مسیر زائران اربعین داشته که این موکب‌ها تاکنون به 22 مورد افزایش یافته است.


ونس عالی‌پور ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات دفتر معاونت هماهنگی امور زائرین برگزار شد، با تاکید بر اینکه دولت از اول تیرماه دستورالعمل‌های خود را برای اربعین حسینی دنبال کرده است، اظهار کرد: برای خدمات‌رسانی و تامین مقدمات نزدیک به یک ماه دیگر فرصت داریم زیرا با حضور زائران به صورت گسترده در مسیر پیاده‌روی امکان تردد خودروها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیروان ادیان مختلف در اربعین حسینی حضور دارند، اضافه کرد: سال گذشته برای حماسه اربعین حسینی ‌26 میلیون نفر در عراق حضور داشتند و این حماسه معجزه‌ای از امام حسین(ع) است که مانور وحدت و انسجام شیعه را به نمایش می‌گذارد معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم برپایی ایستگاه‌های صلواتی را از دغدغه‌های حماسه اربعین حسینی برشمرد و تصریح کرد: استان‌های تهران، قم، اصفهان و خراسان رضوی در گروه سطح یک، 11 استان در گروه سطح دو و هفت استان دیگر در گروه سطح سه بر اساس میزان زائرپذیری دسته‌بندی شده‌اند تا در حماسه اربعین حسینی مشارکت کنند.

وی از مردمی بودن مراسم اربعین حسینی یاد و خاطرنشان کرد: بودجه دولتی برای این مراسم در نظر گرفته نشده و هزینه‌ها از مشارکت‌های خیرین مردمی تامین می‌شود؛ استان قم سال گذشته 15 موکب در مسیر زائران اربعین داشته که این موکب‌ها تاکنون به 22 مورد افزایش یافته است. عالی‌پور راه‌اندازی سامانه جذب خدام افتخاری در بخش‌های مختلف پزشکی، امدادی، درمانی و خدماتی و سامانه جذب هدایای غیر نقدی را از اقدامات انجام شده برشمرد و عنوان کرد: با حضور مسؤولان تولیت‌های آستان‌های مقدس عراق در استان قم چارت خدماتی عید نوروز این استان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در عراق بازسازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های صلواتی باید برنامه اجرایی و مکان استقرار خود را مشخص کنند، گفت: ستاد بازسازی عتبات و عالیات در صورت نیاز به متقاضیان موکب‌ها زمین‌های مشخصی را واگذار می‌کند تا هیأت به ساخت و ساز آنها اقدام کنند.

عالی‌پور ورود غیرقانونی به کشور عراق را حرام دانست و یادآور شد: دریافت ویزا برای سفر اربعین الزامی است و با توجه به اینکه سال گذشته برخی از قانون‌شکنی‌ها، عذرخواهی رسمی ایران از عراق را به دنبال داشت امسال نسبت به دریافت ویزا توسط زائران پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا رخ‌دادهای سال گذشته تکرار نشود.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم از آغاز به کار دفتر کنسولی عراق در استان قم یاد کرد و افزود: این دفتر استان مرکزی و کاشان را هم پوشش می‌دهد؛ 53 دفتر در سطح استان قم به ثبت‌نام‌کنندگان سامانه سماح خدمت‌رسانی می‌کنند. وی اضافه کرد: هفته آینده نمایندگان برخی از دستگاه‌های اجرایی به صورت میدانی از مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی بازدید می‌کنند تا مشکلات را بررسی و راهکاری برای رفع آنها ارائه دهند، همچنین مانور دیگری با حضور نیروهای دستگاه‌های اجرایی مرتبط در مرز مهران و داخل عراق برگزار می‌شود.

عالی‌پور با بیان اینکه هتک‌حرمت به برخی از نمادهای کشور عراق اقدام ناشایسته‌ای است، عنوان کرد: رسانه‌ها باید با فرهنگ‌سازی خود و داشتن رویکرد ایجابی به دنبال سوق دادن مردم به سمت رعایت فرهنگ دینی و اجتماعی و در نتیجه افزایش تعامل بیشتر میان ایران با عراق باشند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی فعالیت‌های فرهنگی اربعین حسینی ترویج گفتمان فرهنگ تشیع است، مطرح کرد: زائران قمی باید با دیگر زائران اربعین تفاوت داشته باشند زیرا این افراد نمایندگان شهر کریمه اهل بیت(ع) هستند.

عالی‌پور از آمادگی شهر قم برای پذیرایی از زائران در اربعین حسینی یاد کرد و ادامه داد: شهرداری قم سال‌های گذشته به شیوه مطلوبی در حماسه اربعین حسینی نقش‌آفرینی کرده که امیدواریم امسال نیز این عملکرد به شیوه گسترده‌تر دنبال شود.