سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

16 شهریور 1395

برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت ارشاد برای اربعین حسینی

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان ایلام دروازه عتبات عالیات است، گفت: برنامه‌ریزی لازم برای انجام فعالیت‌های قرآنی در ایام اربعین حسینی در این استان و مرز بین‌المللی مهران انجام‌ شده است.


«عباس نظری‌راد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار موسسه قرآن و عترت در سراسر کشور به ‌ویژه مناطق محروم و روستایی فعالیت دارند، اظهار کرد: هنر یکی از مؤثرترین و با نفوذترین ابزارها در راستای ایجاد ارتباط و پیوند با اقشار مختلف جامعه به ‌ویژه نسل جوان است و یکی از سیاست‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به حوزه هنر در راستای انجام و ترویج برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی است.

وی با اشاره به اجرای طرح «به ‌سوی فهم قرآن کریم» در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، افزود: در مقطع کنونی دشمنان نظام از تمامی امکانات مالی و تکنولوژی خود در راستای مقابله با ارزش‌ها و باورهای دینی جوانان استفاده می‌کند که با اجرای طرح «به‌ سوی فهم قرآن» تلاش می‌شود در یک کار عملیاتی و کاربردی با استفاده از مفاهیم ارزشی و دینی، قرآن کریم وارد زندگی تمامی اقشار جامعه به‌ ویژه نسل جوان شود.

نظری‌راد اضافه کرد: در تلاشیم در قالب این طرح، ارتباط و پیوند محکمی بین جوانان و قرآن کریم ایجاد کنیم که از مفاهیم ارزشی و دستورات قرآن کریم در راستای بر طرف کردن مشکلاتی که نسل جوان در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و به ‌ویژه آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستند بهره‌گیری لازم برده شود.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هفته قرآن و عترت در سال گذشته باشکوه خاصی در استان ایلام برگزار شده است، تصریح کرد: امسال نیز مقرر شده که علی‌رغم تنگناهای مالی که وجود دارد با حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و قول مساعد مدیر کل استان، این هفته در نیمه دوم سال جاری برگزار شود.

وی با اشاره به بحث اربعین حسینی در استان ایلام، یادآور شد: در سال‌های گذشته مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی به‌ عنوان یک همایش ملی و سراسری درآمده است که شعاع این نهضت و حرکت خودجوش و مردمی از استان ایلام، فراتر رفته و برنامه‌ریزی لازم در زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی در ایام اربعین حسینی در این استان و مرز بین‌المللی مهران انجام‌ شده است.

نظری‌راد تاکید کرد: مقرر شده که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام اربعین حسینی یک جشنواره قرآنی به ‌صورت متمرکز و یا در چند نقطه از مبدأ ورودی زائران به شهرستان مهران برگزار شود و همچنین با توجه به اعزام قاریان قرآنی استان ایلام به استان‌های هم‌جوار کشور عراق در برنامه هفته قرآن و عترت، استان ایلام میزبان قاریان این استان‌ها نیز خواهد بود.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری در تهران برگزار می‌شود، عنوان کرد: بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم در واقع ویترین فعالیت‌های مؤسسات قرآن و عترت استان‌ها، نهادهای مردمی و سازمان‌های مردمی، هنرمندان و بخش‌ها و افراد فعال در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآن در استان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه قرآن کریم نیز یکی از برجسته‌ترین بخش‌های نمایشگاه توجه به جنبه‌های هنری است، افزود: حوزه هنری در فعالیت‌های قرآنی به‌ درستی تشخیص داده ‌شده و می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب و ابزارهای مناسب برای پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی اقشار مختلف به‌ویژه نسل جوان و گسترش فعالیت‌های قرآنی باشد.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان گفت: در سفر به استان ایلام از ظرفیت‌ها و امکانات مؤسسات قرآن کریم در سطح استان بازدید شده و  بنا داریم با حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام‌هایی در راستای توسعه و تجهیز هر چه بیشتر مؤسسات قرآن و عترت استان برداشته شود.