شنبه 1 اردیبهشت 1403

14 شهریور 1395

دستگاه های مسئول آمادگی لازم برای ارائه خدمات به زائران اربعین را داشته باشند/لزوم استفاده از مشارکت و کمک های مردمی

استاندار هرمزگان گفت: دستگاه های مسئول و مرتبط باید آمادگی لازم برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی را داشته باشند.


دکتر جاسم جادری در نشست ستاد اربعین حسینی استان هرمزگان با بیان اینکه مراسم اربعین یک همایش عظیم و پیاده روی بی نظیر است، عنوان کرد: به منظور آمادگی و ارائه خدمات مناسب به زائران، جلسات کمیته های زیرمجموعه این ستاد باید به صورت مرتب تشکیل و امور محوله پیگیری شود و کلیه اقدامات نیز به صورت مستمر به دبیرخانه ستاد در اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری ارسال شود.

وی ادامه داد: بیشتر توجه ما باید به سمت جمع آوری کمک های مردمی باشد و هرچه بتوانیم از مشارکت مردم بیشتر استفاده کنیم کار به شکل بهتری انجام می شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: برپایی موکب توسط استان هرمزگان در مرز چزابه جهت خدمات رسانی به زائران اربعین توسط کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد انجام و امکانات مورد نیاز در این مکان ایجاد شود.

جادری با بیان اینکه باید در حرکت زائران و زیارت و امور مختلف مربوط به اربعین نظم حاکم باشد، اظهار داشت: اطلاع رسانی مستمر به مردم جهت جمع آوری کمک های مردمی و ساماندهی این کمک ها جهت ارسال صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته آموزشی و فرهنگی ستاد نیز مطالب قابل ارائه را آماده و به مردم اطلاع دهد و کمیته حمل و نقل نیز اتوبوس های مناسب را در اختیار زائران قرار دهد و همچنین برای بازگشت زائران از مرز اتوبوس ها ساماندهی شود.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: کمیته مشارکت های مردمی نیز ایستگاه های صلواتی را در مسیر حرکت زائران برپا و خدمات لازم را ارائه دهد و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر نیز ایستگاه های بین راهی را برای ارائه خدمات به زائران برپا کنند.

جادری گفت: لازم است همه اقدامات به صورت منظم گزارش شود و کمیته نظارت و بازرسی عملکرد کمیته ها را گزارش دهد.

اعزام زائران اربعین در قالب کاروان و شبه کاروان انجام می شود

شایان ذکر است؛ معاون اداره حج و زیارت استان هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه ثبت نام زائران اربعین از 16 مرداد آغاز شده است، عنوان کرد: تا امروز دو هزار و 300 نفر در قالب 584 گروه از مردم استان هرمزگان برای اعزام به پیاده روی و مراسم اربعین ثبت نام کرده اند و سامانه ثبت نام همچنان باز است.

علی اصغر دهقانی افزود: در سال جاری علاوه بر 16 دفتر زیارتی تعداد 13 دفتر زیارتی موقت هم در استان اضافه شده اند که مشغول ثبت نام زائران در سامانه هستند.

وی بیان داشت: اعزام زائران اربعین در قالب کاروان و شبه کاروان انجام می شود و هزینه روادید و بیمه و سایر هزینه ها نیز در قالب ریالی پرداخت می شود.

معاون اداره حج و زیارت استان هرمزگان تصریح کرد: پوشش بیمه ای برای زائران اربعین اجباری است و قرار است بیمه ایران این پوشش را انجام دهد و مرزها از 20 محرم برای اعزام زائران باز خواهند بود.

هرساله همزمان با اربعین حسینی، گروه های بسیاری از مردم برای زیارت به کربلای معلی سفر می کنند.