شنبه 1 اردیبهشت 1403

09 شهریور 1395

نماينده بِعثه رهبري در حج و زيارت خراسان شمالي تأكيد كرد؛ ضرورت فرهنگ‌سازي پياده‌روي اربعين از سوي روحانيان در جامعه

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در حج و زيارت خراسان شمالي گفت: بايد روحانيان و ائمه جمعه و جماعات براي فرهنگ‌سازي آداب پياده‌روي اربعين و پيشگيري از آسيبهاي احتمالي فعاليت بيشتري داشته باشند.


حجت‌الاسلام محمدرضا ابوالفضلي، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در حج و زيارت استان خراسان شمالي، در ديدار با شماري از روحانيان با اشاره به اهميت مراسم پياده‌روي ميليوني اربعين حسيني، اظهار كرد: با توجه به اينكه امسال آل سعود از حضور زائران ايراني در مراسم حج ممانعت كرد، اهميت حضور باشكوه در مراسم اربعين دوچندان شده است.

وي با يادآوري اينكه رهبر معظم انقلاب نيز بر برگزاري مناسب اين آيين تأكيد كرده‌اند، اضافه كرد: مراسم پياده‌روي ميليوني اربعين حسيني اكنون ديگر تنها يك مراسم عبادي و مذهبي نيست بلكه آييني سياسي هم محسوب مي‌شود.

حجت‌الاسلام ابوالفضلي كه مسؤول كميته فرهنگي آموزشي ستاد اربعين استان خراسان شمالي هم هست، در ادامه با تأكيد بر لزوم مشاركت و اهتمام بيشتر روحانيان مبلغ و ائمه جمعه و جماعات براي فرهنگ‌سازي آداب اربعين، گفت: مسأله اربعين و حضور ميليونها مسلمان شيعه در آن بسيار اهميت دارد؛ از اين‌ رو بايد به‌ گونه‌اي‌ برنامه‌ريزي و اقدام شود كه با نظم و شور و شعور ويژه‌اي برگزار شود.

وي با بيان اينكه بايستي زائران ايراني حاضر در آيين عظيم اربعين براي زوار ساير كشورها الگو باشند، افزود: در اين راستا در سطح كشور و استانها كميته‌هاي مختلفي در قالب ستاد اربعين تشكيل شده است.

حجت‌الاسلام ابوالفضلي ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع راهپيمايي اربعين، در مركز كشور ستادي با حضور همه نهادهاي دولتي و غيردولتي مرتبط تشكيل شده و به تبع آن در استانهاي مختلف كشور نيز ستاد اربعين شكل گرفته است.

وي با اشاره به اينكه هدف از تشكيل و فعاليت ستاد اربعين در مركز و استانهاي كشور انجام بهتر امور مربوط به اربعين و حضور حداكثري مشتاقان زيارت اربعين است، افزود: امسال تمامي امور مربوط به اعزام زائران به عتبات عاليات همزمان با ايام اربعين در قالب اين ستاد و كميته‌هاي ذيل آن انجام مي‌شود.

امام جمعه موقت بجنورد با بيان اينكه مسؤوليت كميته فرهنگي آموزشي اين ستاد به نمايندگان بعثه مقام معظم رهبري در استانها واگذار شده است، اضافه كرد: همچنين مسؤولان دفتر شوراي سياستگذاري ائمه جمعه هر استان هم جزء اعضاي اين كميته محسوب مي‌شوند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلي ادامه داد: از اين‌ رو از ائمه جمعه و جماعات و روحانيان مبلغ انتظار مي‌رود براي فرهنگسازي آداب پياده‌روي اربعين و پيشگيري از آسيبهاي احتمالي فعاليت بيشتري داشته باشند.

وي اظهار كرد: در اين راستا در همايش هاي طلايه‌داران تبليغ كه پيش از آغاز ماه محرم ويژه روحانيان مبلغ اعزامي برگزار مي‌شود، بايستي به آنها تأكيد شود تا نسبت به حضور مردم و رفع آسيبهاي احتمالي آيين اربعين اقدام كنند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلي با تأكيد بر اينكه بايد در خطبه‌هاي نماز جمعه و تجمعات ديگر هم به اين مسأله پرداخته شود، افزود: همچنين لازم است به مردم توصيه شود تا در مراسم بزرگداشت شهداي منا حضور جدي داشته باشند و افزون بر اين روحانيان در روز عرفه در مصلاهاي نماز جمعه، علاوه بر برگزاري دعا، مردم را با جنايات آل سعود در حج سال گذشته بيشتر آشنا كنند.