پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

08 شهریور 1395

پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در خدمت زائران اربعین قرار می‌گیرد

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات جهت اسکان زائران اربعین حسینی به خدمت گرفته می‌شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، عباس قطب‌الدینی مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات در مراسم اربعین سال گذشته، صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم مطهر علوی و صحن عقیله بنی هاشم به عنوان فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر سیدالشهدا(ع) را برای اسکان زائران محیا کرده بود که امسال نیز تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

وی با اشاره به نقش محوری استان‌ها در برپایی کنگره عظیم اربعین امسال خاطرنشان کرد: تجربه 12ساله فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات نشان می‌دهد که استان‌های محروم در صدر اهداکنندگان نذورات هستند.

وی تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول «کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین» تدابیری را به منظور تسهیل امر مشارکت هموطنان عزیز در فیض پذیرایی از زائران اربعین اندیشیده است.

وی ادامه داد: اختصاص شماره حساب 1040 پست بانک در کنار بانک‌های ملی و ملت نیز به منظور تسهیل مشارکت هموطنان عزیز در روستاهای سراسر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف و جنب حرم امیرالمؤمنین علی (ع) با 220 هزار متر مربع زیربنا در حال ساخت است، گفت: فاز اول این صحن در سوم شعبان افتتاح و فاز دوم آن نیز قبل از اربعین به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید.

قطب‌الدینی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات برای طرح‌های توسعه‌ای در کربلا برنامه ویژه‌ای دارد، افزود: طرح توسعه صحن عقیله بنی‌هاشم که حدفاصل خیمه‌گاه و تل زینبیه و حرم مطهر سیدالشهداء قرار دارد، در حال انجام است.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: اطراف حرم مطهر سیدالشهداء ساختمان‌های مرتفع زیادی ساخته‌ شده‌اند، به همین دلیل ما به دنبال ترفیع گنبد و برنامه‌ریزی اجرای آن هستیم و قرار است 7.5 متر این ارتفاع افزایش پیدا کند، ضمن اینکه مردم ولایی استان کرمان با حمایت مالی خود از این طرح باعث نصب سومین گنبد از حدود 300 سال پیش در این حرم شده‌اند.

*توسعه حرم‌های برای رفاه حال زائران

قطب‌الدینی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات بعد از سقوط صدام و برای بازسازی حرم‌های اهل‌بیت(ع) تشکیل شد، گفت: 3 کار عمده در دستور کار این ستاد پس از تشکیل و راه‌اندازی آن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برنامه کوتاه مدت و فاز اول اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات، نظافت حرم‌های اهل‌بیت(ع) به عنوان یکی از 3 کار عمده ما در عراق بود، افزود: برنامه میان‌مدت ستاد شامل تعویض سنگ و درب‌های آن و مقرنس کاری و آئینه‌های داخل حرم، برنامه دیگر عمده ما بود که امروز این بازسازی و فاز 2 اقدامات ستاد در عراق پایان پذیرفته است.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه هم‌اکنون در فاز سوم و در مرحله بلندمدت و طرح جامعه توسعه حرم‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فضای موجود در حرم‌ها گنجایش زوار را ندارد، ستاد بازسازی عتبات، برنامه ویژه‌ای را برای توسعه حرم‌ها در نظر گرفته است.

* احداث مجتمع خدماتی رفاهی 6 طبقه در کربلا

وی افزود: لاغر سازی ستون‌های حرم طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال انجام است که با نهایی شدن آن، فضای داخلی حرم افزایش پیدا خواهد کرد.

قطب‌الدینی با بیان اینکه صدام حسین در عراق اجازه احداث بیمارستان در کربلا برای شیعیان را نداده بود، خاطرنشان کرد: احداث بیمارستان 120 تخت‌خوابی امام زین‌العابدین(ع) در کربلا هم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین عزیز از برنامه‌های ویژه ستاد بازسازی عتبات عالیات در این شهر بود که افتتاح شد.

وی با بیان اینکه مجتمع خدماتی رفاهی سیدالشهداء در کربلا در کاربری‌های مختلف و در 6 طبقه احداث خواهد شد، افزود: آشپزخانه، پاراکلینیک، مهمانسرا، کتابخانه و... بخشی از این خدمات ویژه به زائرین است.

* طلاکاری 2 گنبد امامین جوادین در کاظمین

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: در کاظمین، کارها و اقدامات زیبایی برای بازسازی حرم‌ها صورت گرفته که طلاکاری 2 گنبد امامین جوادین بخشی از این فعالیت‌هاست که قطعاً شیعیان با دیدن آن افتخار خواهند کرد.

وی تأکید کرد: پروژه صحن امام رضا (ع) و امام زمان (عج) حرم‌های امامین جوادین در کاظمین هم‌اکنون در حال اجراست.

قطب‌الدینی با بیان اینکه طلاکاری گنبد امامین عسگرین به عنوان بزرگترین گنبد در اعتاب مقدسه در سامرا صورت گرفته، گفت: سنگ‌کاری و تعویض درب‌های حرمین عسگرین پایان پذیرفته، ولی بخشی از ساخت و ساز ایوان‌ها باقی مانده است، ضمن اینکه طرح توسعه سرداب امام زمان (عج) در انتهای کار خود قرار دارد.

*فعالیت ستاد زیر نظر هیات امنا

وی با بیان اینکه در رأس ستاد بازسازی عتبات عالیات، شورای سیاستگذاری وجود دارد که زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند، افزود: حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رئیس این شوراست که در آن سیاست‌های سالیانه ستاد بازسازی عتبات عالیات مطرح و تصویب شده و هر 2 ماه یکبار نشست مستمر دارد که در این نشست، تصمیمات مقتضی ابلاغ می‌شود.

قطب‌الدینی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فعالیت ستاد بازسازی در تمامی استان‌ها، هیأت‌امنایی است، گفت: رؤسای ستاد بازسازی عتبات عالیات، زیر نظر هیأت امنا فعالیت می‌کنند ضمن اینکه رئیس این هیأت امنا، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان است. همچنین استاندار و فرمانده سپاه استانی و رؤسای اداره اوقاف و امور خیریه استان و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این هیأت حضور دارند.

وی با بیان اینکه طبق چارت‌بندی ستاد مرکزی، مدیریت عتبات عالیات در استان‌ها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهیاری‌ها مانند دیگر نقاط کشور، هیأت امنایی است، افزود: تمام تلاش ما این است که کلیه اقشار جامعه را در بازسازی عتبات عالیات دخیل کرده تا فرهنگسازی مناسبی بین مردم ایجاد شود.

* ستاد بازسازی عتبات عالیات امانتدار نذورات مردم

وی تأکید کرد: مأموریت اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات، جا انداختن فرهنگ‌بازسازی حرم‌های اهل‌بیت و توسعه آن است، نه اعزام زائرین به عتبات، لذا چون این جایگاه را بسیار بالا می‌دانیم، اعتماد مردم و جلب آن برایمان مهم است، ضمن اینکه سؤال مردم درباره اقدامات‌مان را نیز واجب می‌دانیم.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه در راستای مهم بودن نظر مردم سعی کرده‌ایم در 2 محور اقدامات ستاد بازسازی عتبات را در نظر بگیریم، گفت: جلب نظر و اعتماد مردم را توأمان با شفاف‌سازی مالی و کاری در ستاد بازسازی هم زمان با هم پیش ببریم، چرا که ستاد بازسازی عتبات عالیات امانتدار خوبی است.

قطب‌الدینی تأکید کرد: طبق چارچوب‌های تعیین و تکلیف‌شده در ستاد بازسازی که همواره سرلوحه اقدامات‌مان است، هیچ‌کدام از اعضای ستاد حق ندارند ریالی از وجوهات مردمی را در امورات جاری صرف کنند، لذا تمام سعی خود را کرده تا نزد هر فرد در همان مسیر و در همان حرم خاص هزینه شود.

*ارائه گزارش مسئولین استانی به مردم

وی با بیان اینکه طبق وظایف‌مان باید هرازگاهی گزارشی را از اقدامات خود به مردم ایران ارائه دهیم، افزود: از مسئولان استانی، ستاد بازسازی عتبات عالیات خواسته‌ایم که تریبون‌ها اصلی و رسانه‌ها از اقدامات این ستاد و هزینه‌های انجام‌شده گزارشی را براساس وجوهات واریزی به مردم آن استان ارائه دهند که همگی آن در راستای شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: اگر ما بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، خود آنها به سمت ستاد بازسازی عتبات عالیات و کمک به روند توسعه حرم‌های اهل‌بیت(ع) خواهند آمد.

وی افزود: تلاش زیادی کردیم مسئولینی که در استان‌ها منصوب می‌شوند، افرادی با سابقه و کارنامه درخشان در انقلاب و دفاع مقدس و فردی ولایی باشند، چرا که معتقدیم جایگاه ویژه ما بسیار حساس است.

* رشد چشمگیر نذورات مردمی از سال 82 تا کنون

قطب‌الدینی افزود: مدیران استانی و ارشد ستاد بازسازی عتبات عالیات، ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و در حقیقت مجاهدان عرصه مجاهدت و رشادت هستند.

وی با بیان اینکه شعار رزمندگان دفاع مقدس در 8 سال جنگ تحمیلی «کربلا، کربلا ما داریم می‌آییم» بود که در حال حاضر هم همین افراد در ستاد بازسازی به کار گرفته شده‌اند که البته تمام مسئولین استانی و شهرستانی ما بازنشسته و بدون دریافت ریالی حقوق، در حال خدمت به اهل‌بیت(ع) و مردم در ستاد بازسازی عتبات عالیات هستند، چرا که معتقدیم کار ما دلی است.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: پس از سقوط صدام و راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال 82 تاکنون، رشد نذورات مردمی با افزایش چشمگیر در هر سال روبه‌رو بوده است.

* تامین هزینه بازسازی عتبات توسط مستضعفین

وی با بیان اینکه برخی استان‌های محروم رتبه‌های بالاتری را در تقدیم نذورات مردمی به عتبات عالیات را دارند، تصریح کرد: یارانه‌بگیرانی وجود دارند که به صورت دائم، نصف این یارانه را به سیدالشهداء و بازسازی حرم ایشان اهداء می‌کنند.

قطب‌الدینی با تأکید بر اینکه مردم مستضعف جایگاه ویژه‌ای در کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات دارند، اظهار داشت: برخی افراد حین ساخت گنبدهای طلا به سازمان بازسازی انتقاد وارد می‌کنند که بهتر بود این هزینه به فقرا و مستضعفین داده شود و ما در پاسخ به این افراد اعلام می‌کنیم که این هزینه توسط خود مستضعفین و فقرا تأمین شده است.

وی گفت: با گذشت بیش از 10 سال از زمان راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات، هم‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که فرهنگ خوبی در جامعه ایجاد شده و توانسته‌ایم اعتماد مردم را برای دریافت نذورات برای اهل‌بیت(ع) جلب کنیم.

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه برخی مواقع دولت، کمک‌هایی را در بخش بودجه جاری به ما انجام داده، تصریح کرد: طبق دستورات صریح مدیران و قوانین ستاد بازسازی عتبات عالیات، حق نداریم ریالی از نذورات را در امور جاری هزینه کنیم، ضمن اینکه وزارت کشور هم طبق ابلاغیه‌ای از استانداران خواسته که بودجه جاری ستاد بازسازی عتبات را در استان‌ها و شهرستان‌ها مدنظر داشته باشد.

*فعالیت در ستاد کاری دلی است

وی تأکید کرد: فعالیت در ستاد بازسازی عتبات عالیات کاری متعلق به دل است و هیچ‌کس در اینجا برای پست و مقام، کار نمی‌کند.

قطب‌الدینی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه آینده ستاد بازسازی عتبات عالیات، برای توسعه بازسازی‌ امامزادگان عراق گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی خود نگاه ویژه‌ای را به مزارها در عراق مانند قبر سلمان فارسی در مدائن و در دیگر نقاط دارد، به همین جهت در حال بررسی این موضوعات هستیم.