جمعه 10 فروردین 1403

01 شهریور 1395

ایستگاههای فرهنگی مشترک ایران و عراق در مسیرهای پیاده روی اربعین برپا می شود

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور گفت : در مراسم اربعین امسال ایستگاههای فرهنگی مشترک ایران و عراق در مسیرهای پیاده روی مشتاقان اربعین امام حسین (ع) برپا می شود.


حجت الاسلام حمید احمدی روز دوشنبه در جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین مازندران در ساری افزود : با هماهنگی اتحادیه تشکل های قرآنی کشور ایران و عراق ، 114 ایستگاه قرآنی در مسیر پیاده روی زائران ایجاد می شود.
وی ایجاد ایستگاههای مشترک ویژه بانوان و کودکان و نوجوانان را از دیگر فعالیت های فرهنگی اربعین امسال اعلام کرد و ادامه داد : 120 مربی راوی روایتگر محرم ، عاشورا و اربعین و 60 مربی به همراه گروه کودک و نوجوان مسلط به زبان های فارسی و عربی در این ایستگاهها مستقر خواهند شد.
مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور از شکل گیری اتاق فکر مشترک ایران و عراق با هدف استفاده از ظرفیت های اجتماع بزرگ اربعین خبر داد و بیان داشت : برای فرهنگ سازی عمومی و گفتمان سازی اربعین باید برنامه ریزی جامع صورت پذیرد.
احمدی گفت : برخی ازمراجع تقلید ایران وعراق تاکید بر محدود نبودن اربعین به یک روزدارند ومعتقدند که مردم حرکت های پیاده روی اربعین را در هفته یا در دهه مربوطه اربعین انجام دهند.
وی افزود: امسال نیز همانند سال قبل مکان های سخنرانی و مداحی برای سخنرانان و مداحان برجسته کشورهای اسلامی شکل می گیرد.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی به اعزام 900 روحانی مسلط به زبان فارسی و عربی به عنوان مبلغ اربعین اشاره کرد و اظهار داشت : 70 بانوی مبلغ هم در پایگاههای ویژه بانوان مستقر می شوند .
وی از اربعین به عنوان بزرگ ترین اجتماع صلح آمیز و اقتدار معنوی جهان اسلام نام برد و گفت : مردمی بودن ، فرامذهبی ، قومی و فرا دینی بودن از ویژگی های این همایش است.
احمدی احترام به حاکمیت دولت عراق ، مردم عراق و تقویت مرجعیت دینی را سه اصل مهم و مورد تاکید کمیته فرهنگی اربعین در اجرای مراسم اربعین برشمرد و گفت : میزبان این مراسم عظیم عراقی ها هستند و نباید کاری کنیم که حس میزبانی از عراقی ها گرفته شود.
وی با تاکید بر این نکته که همه باید به قوانین ، سنت ها ، آداب و رسوم مردم عراق احترام بگذارند ، افزود : تقویت مرجعیت دینی از نکات مهم و مورد تاکید رهبری است و هیچ اقدامی نباید در زمینه تضعیف و رنجش مراجع عظام نجف صورت بگیرد.
احمدی با اشاره به اینکه همه مدیون شهدا هستیم ، گفت : امسال نیز مانند سال گذشته ، تصاویر شهدا نگین برنامه های پیاده روی اربعین حسینی است و حتی مقام معظم رهبری فرموده اند که از تصاویر ایشان هم استفاده نشود.
وی افزود : امسال طرح نیابت زیارت شهدای جهان اسلام در مراسم اربعین حسینی توسط کارگروه شاهد انجام می شود.
او ادامه داد : در این طرح هر یک از زائران می توانند با انتخاب یک شهید معرفی شده از سوی این کارگروه با دریافت عکس شهید ، نائب الزیاره آن شهید باشند.
وی پیش بینی کرد که امسال نیز حدود دو میلیون زائر ایرانی در اجتماع بزرگ اربعین مشارکت کنند.
پارسال حدود 30 هزار مشتاق در اربعین حسینی از مازندران به کربلا عزیمت کردند.