جمعه 31 فروردین 1403

31 مرداد 1395

ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد و گفت: امیدواریم بزودی بتوانیم این سوگواره را در یونسکو به عنوان میراث ناملموس مشترک میان ایران و عراق ثبت جهانی کنیم.


مسعود سلطانی‌فر در نشست خبری که امروز در محل سازمان میراث فرهنگی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گزارشی از عملکرد این سازمان در سال‌های اخیر را ارائه کرد و ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: در بخش میراث فرهنگی از جمله مهمترین دستاوردها حفظ میراث ارزشمند ملموس و ناملموس در عرصه‌های مختلف به عنوان یک اصل برای مسئولان کشور بوده است که اهتمام جدی برای حفظ این میراث داشته باشند و امروز بسیاری از مسئولان، حفظ بناهای تاریخی را به عنوان یک فضیلت و ارزش می‌دانند.


ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی

وی در ادامه تصریح کرد: مراسم سوگواری و راهپیمایی اربعین حسینی هفته گذشته به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد و امیدواریم سال آینده به عنوان میراث جهانی ایران و عراق در یونسکو ثبت جهانی شود.

وی در بخش دیگری از ارائه گزارش عملکرد این سازمان گفت: در بخش گردشگری بحث‌های بسیار جدی داشتیم به گونه‌ای که توانستیم زمان ویزای فرودگاهی را از 15 روز به 3 ماه افزایش دهیم و اتباع 190 کشور دنیا هم‌اکنون می‌توانند در 93 فرودگاه کشور ویزای فرودگاهی را اخذ کنند.

آخرین وضعیت صدور ویزای الکترونیک

سلطانی‌فر در خصوص صدور ویزای الکترونیک گفت: با همکاری وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه مراحل صدور ویزای الکترونیک آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم برای تمام مردم دنیا که متقاضی سفر به کشورمان هستند ویزای الکترونیک صادر کنیم.

وی افزود: لغو روادید نیز در مورد کشورهای گرجستان و ارمنستان اجرایی شده است و طی ماه‌های آینده 2 یا 3 کشور نیز لغو روادید را خواهیم داشت که به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در سال گذشته گفت: روند ورود گردشگران خارجی در سال 94 نسبت به سال 93، 29 درصد رشد داشته است و میانگین رشد 10 درصدی را داشته‌ایم که البته چند مشکل در ماه‌های پایانی سال گذشته اتفاق افتاد که سکته موقتی را در آمار ورودی گردشگران خارجی به کشور ایجاد کرد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه رشد 10 درصدی میزان ورودی گردشگران خارجی به کشور 2.5 برابر میانگین دنیا است، افزود: براساس سند چشم‌انداز تا سال 1404 باید به 20 میلیون گردشگر برسیم که هم‌اکنون آمار ورودی گردشگران 5 میلیون و 200 هزار نفر است. در 3 سال گذشته مقداری از کمبودها جبران شده است و امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با همین روند جذب گردشگر خارجی را داشته باشیم.