پنج شنبه 30 فروردین 1403

31 مرداد 1395

مسئول كارگروه ياوران معنوي اربعين در كرمان: براي حضور ۲ ميليون ايراني در پياده‌روي اربعين از هم اكنون بايد برنامه‌ريزي كرد

مسئول كارگروه ياوران معنوي اربعين كشور گفت: براي حضور ۲ ميليون ايراني در پياده‌روي اربعين از هم اكنون بايد برنامه‌ريزي كرد.


حجت‌الاسلام مسعود حاج ابراهيمي در جلسه كارگروه ياوران معنوي اربعين حسيني استان كرمان اظهار داشت: وظيفه ما آماده‌سازي و مرتب كردن زيرساخت‌ها براي همه امور اجرايي و فرهنگي در اين مراسم باشكوه است.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه مراسم اربعين يك جريان مردمي است و دولتي نشود تاكيد كرد: هدف ما كمك به ميزباني مردم عراق است.

مسئول كارگروه ياوران معنوي اربعين كشور با اشاره به اينكه برخورد خالصانه مردم عراق با زائران سبب شده تا ميليون‌ها انسان از سراسر دنيا در اين مراسم شركت كنند گفت: بايد در اين مراسم به حاكميت دولت عراق احترام گذاشت و فارغ از همه امكانات مادي در بحث فرهنگي زائران ما آموزش‌هاي لازم را ببينند.

وي با بيان اينكه آموزش زايران از مبدا در سطح عمومي وظيفه كارگروه ياوران معنوي اربعين است افزود: 50 هزار روحاني در كشور براي بحث آموزش زائران اربعين، آموزش‌هاي لازم را مي‌بينند و قرار است مباحث فرهنگي اربعين را انتقال دهند.

حاج‌ابراهيمي با اشاره به اينكه اگر قرار است اتفاق فرهنگي خوبي در اين ايام اتفاق بيافتد بايد زيرساخت‌هاي فرهنگي آن ايجاد شود خاطرنشان كرد: مردم بايد بدانند كه چه جريان عظيمي در حال اتفاق است و جريان امام حسين (ع) جريان تشنگي است.

وي با بيان اينكه متاسفانه زيرساخت‌هاي فرهنگي لازم براي اين رويداد در كشور مورد اهميت قرار نگرفته است گفت: سال گذشته تقريبا دو ميليون زائر از ايران در مراسم اربعين در عراق حضور يافتند كه حدود يك ميليون و 300 هزار نفر از آنها داراي ويزا و در سامانه سما ثبت نام كردند.

مسئول كارگروه ياوران معنوي اربعين كشور با اشاره به اينكه ثبت‌نام در اين سامانه به برنامه‌ريزي در همه زمينه‌هاي اجرايي و فرهنگي براي زائران كمك مي‌كند افزود: امسال قرار است براي ورود و خروج زائرين يك مرز ديگر باز شود كه اين موضوع بستگي به همكاري زائرين در بحث ثبت‌نام دارد.

وي با بيان اينكه بارها بر مشكل‌آفريني حضور خانم‌ها در اين مراسم تاكيد كرديم تصريح كرد: اين يك معضل است و تنها گم شدن خانم‌ها در عراق جداي از هر اتفاق ديگر بسيار مشكل آفرين است و روحانيون بايد در بين مردم اين موضوع را تشريح كنند و اين صحبت‌ها بر اثر اتفاقاتي كه افتاده و ما شاهد بوديم.

حاج ابراهيمي با بيان اينكه سفر زيارتي امام حسين (ع) يك سفر معنوي است گفت: عظمت اين سفر و زيارت اربعين را براي مردم تبيين كنيد تا بدانند اصل حضور در عراق زيارت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است.

وي با اشاره به اينكه مجوز ايجاد موكب تا نقطه صفر مرزي در داخل كشور بر عهده سازمان تبليغات اسلامي است افزود: هيچ ارگان و نهادي نمي‌تواند از اسم خودش در عراق كمك‌رساني كند و اين ممنوع است هر چند كه بايد از ظرفيت ارگان‌ها و نهادها در بخش‌هاي مختلف استفاده شود.

مسئول كارگروه ياوران معنوي اربعين كشور با بيان اينكه موكب‌ها در سه بخش خدماتي، فرهنگي و خدماتي فرهنگي ايجاد مي‌شوند گفت: پيوست فرهنگي بايد با ظرافت و دقت انجام شود و از سوءاستفاده برخي افراد معاند جلوگيري كرد.

وي با اشاره به اينكه در سال گذشته بالغ بر 300 هزار نفر در شب اربعين از عراق برگشتند اظهار داشت: متاسفانه خدمات براي زائرين در بعد از اربعين مناسب نيست و حجم عظيم مردم پس از اربعين در هنگام ورود به كشور با مشكلات زيادي روبه‌رو مي‌شود.