شنبه 1 اردیبهشت 1403

31 مرداد 1395

شتاب گرفتن رایزنی ها برای گشایش مرز چیلات شهرستان دهلران در اربعین امسال

در حالی که تنها چند ماه به آغاز مراسم بزرگ اربعین در کشور عراق مانده است تلاش مسئولان برای فراهم شدن تمهیدات سفر زائران ایرانی به این مراسم از طریق مرزهای استان ایلام به عنوان مهمترین کانون تردد زائر و مسافر بین ایران و عراق شتاب گرفته است.


در استان ایلام به موازات تلاشهایی که برای تقویت زیرساختهای مرز مهران که در سالهای گذشته اصلی ترین کانون تردد زائران اربعین بوده است از یکسال گذشته تاکنون تلاشها برای گشایش مرز چیلات در شهرستان دهلران استان ایلام به عنوان دومین مرز زمینی استان ایلام برای زائران اربعین امسال افزایش یافته است.
در طول یکسال گذشته چندین بار مقامات کشور عراق در خصوص گشایش این مرز به ایران سفر کرده و در مقابل مسئولین استان ایلام نیز با سفر به کشور عراق پیگیر روند راه اندازی این مرز بوده اند.
اختصاص 50 هکتار زمین برای زیرساختهای مرز چیلات
همچنین در این مدت پس از نهایی شدن توافقات بین دو کشور ایران و عراق برای گشایش این مرز زمینی بین دو کشور و موافقت وزارت امور خارجه کشورمان برای ایجاد این گذرگاه زمینی امورات عمرانی و زیربنایی در زمینه ایجاد زیرساختها در این مرز در داخل خاک کشورمان آغاز شده است.
با توافقات صورت گرفته بین ایران و عراق و به منظور ایجاد زیرساختهای لازم در بازارچه و مرز چیلات دهلران حدود 50 هکتار زمین مشخص شده که از این میزان 25هکتار در مرز ایران و مابقی در مرز عراق است.
با اختصاص این 50 هکتار زمین عملیاتهای اجرایی برای ساخت امکانات و تجهیزات مرزی نیز از چند ماه پیش توسط مسئولات استانی به سرعت در حال انجام بوده و پیشرفتهای عمرانی خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
در این مدت علاوه بر ایجاد راه دسترسی به این مرز در حال تأسیس ، امکاناتی همانند اجرای طرح فیبر نوری، نصب تیرهای برق برای تامین روشنایی و محوطه سازی، انتقال آب و سایر امکانات در دستور کار قرار گرفته است.
از آنجایی که گفته شده است مرز چیلات برای تردد بخشی از زائران اربعین امسال آماده خواهد شد مسئولین کشور و استان به شدت پیگیر این مهم بوده و در هفته های گذشته برخی از مقامات کشور و استان نیز از زیرساختهای در حال انجام مر چیلات بازدید کرده اند. 
تردد 2 میلیون زائر از مرزهای استان ایلام نیاز به کار جهادی دارد
یکی از مسئولینی که در این مدت از مرز در حال ساخت چیلات بازدید کردند قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بود که در سفر به این منطقه مرزی از تلاش های مسئولان استان ایلام و فرمانداری دهلران برای آماده سازی خروجی مرزی چیلات قدر دانی و روند کار در این پروژه را مناسب توصیف کرد.
خلیل راحتی پس از بازدید از مرز مهران در ارتباط با اماده سازی مرزهای استان ایلام برای میزبانی و تردد حدود 2 میلیون زائر اربعین حسینی به شهرستان دهلران عزیمت کرد و در جریان مراحل راه اندازی خروجی چیلات قرار گرفت.
وی با قدردانی از تلاش های انجام شده گفت: حضور و تردد جمعیت 2 میلیونی زائر اربعین حسینی در بازه زمانی چند روزه درشهرهای مرزی و کم جمعیت استان ایلام نیازمند تلاش جهادی برای ایجاد خدمات و تامین زیرساخت ها و خدمات رفاهی مورد نیاز است.
آمادگی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای ارائه خدمات در مرزهای ایلام
قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین از امادگی این سازمان برای ارائه خدمات تسهیل تردد زائران در قالب مصوبات ستاد اربعین حسینی (ع) خبر داد.
فرماندار دهلران نیز درجریان این بازدید با اعلام روند انجام فعالیت ها از تلاش برای فراهم شدن زیر ساخت ها در مرز چیلات با هدف تکمیل شدن و اماده سازی ان تا اربعین حسینی ( ره ) خبر داد. 
امیدعلی سبزی اظهار کرد: تلاش شبانه روزی مدیران، شرکت ها، بخش خصوصی و شهرداری ها حاکی از عزم همگانی برای آماده سازی و فراهم کردن امکانات مرزچیلات برای میزبانی و تردد زائران است.
زیرساختهای مرز چیلات به سرعت در حال آماده سازی است
وی افزود: اجرای طرح هایی مثل نصب کانتیرهای مجهز به وسایل خنک کننده ، فیبر نوری، نصب تیرهای برق و تامین روشنایی، محوطه سازی 50 هکتاری و راهسازی خروجی مرزی چیلات بسرعت درحال اجرا است. 
فرماندار دهلران تصریح کرد: تامین آب شرب سیار برای کوتاه مدت از طریق منابع ذخیره و تامین اعتبار برای بلند مدت و احداث سرویس های بهداشتی مناسب از دیگر اقدام های درجریان مرز چیلات است.
سبزی با بیان اینکه بزودی تحولات خوبی در تامین زیر ساخت های مرز چیلات اتفاق می افتد اعلام آمادگی کرد : در اربعین حسینی امسال مرز چیلات آماده ی آغاز تردد زائران اربعین و عتبات عالیات است.
مرز چیلات در اربعین امسال راه اندازی میشود 
در ادامه تلاشها ی در حال انجام در مرز چیلات ، استاندار ایلام نیز از گشایش این مرز در اربعین امسال خبر داد و گفت: خروجی مرزی چیلات شهرستان دهلران در ایام اربعین امسال به عنوان مرز کمکی به طور حتم گشایش می یابد.
محمد رضا مروارید در نشست ستاد اربعین استان که با حضورقائم مقام سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور برگزار شد اظهار کرد: مراحل تصویب مرز چیلات در کمیسیون های مختلف انجام شده و در حال حاضر این مساله در انتظار طرح در هیات دولت است.
وی افزود: مسئولان عراقی نیز تمایل خود را جهت بازگشایی این مرز اعلام کرده اند و با توجه به رایزنی های انجام شده در این خصوص با کشور عراق، طرف مقابل نیز کارهای مربوط به باز شدن این مرز را در دست اقدام دارد و در حال پیگیری امور است.
استاندار ایلام بر ضرورت تامین زیرساخت های این مرز در ایام باقیمانده تا اربعین تاکید کرد و یادآور شد: باید هرچه سریعتر زیرساخت های لازم از جمله جاده دسترسی، آب، برق و تاسیسات مورد نیاز جهت گشایش این مرز در این منطقه فراهم شود.
اهمیت مرز چیلات برای پدافند غیر عامل
وی ادامه داد: این مرز علاوه بر تسهیل در تردد زائران در خصوص مساله پدافند غیر عامل در این ایام نیز بسیار حائز اهمیت است.
مروارید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه استان های اصفهان، همدان و لرستان به عنوان معین استان ایلام در اربعین 95 تعیین شده اند لذا لازم است در فرصت باقیمانده تا اربعین، هر چه زودتر در استان حضور یافته و در بحث خدمات امور زیربنایی همکاری های لازم را بعمل آورند.
مروارید افزود: این استانها می توانند در زمینه رفع کمبودها و نیازمندهای استان در بحث زیرساخت های اربعین در این استان بسیار کمک کننده باشند و لذا ضروری است که هر چه زوتر در استان حضور یابند و از ظرفیت آنها نهایت استفاده بعمل آید.
استاندار ایلام خواستار کمک سایر استان ها در حوزه های مختلف در ایام اربعین شد و گفت: در خصوص دیوار های بتونی حائل نیز استان هایی مانند کرمانشاه می تواند همکاری لازم را در این خصوص بعمل آورد.
مروارید با اشاره به وضعیت راه های منتهی به مرز خصوصاً راه ایلام - مهران گفت: تلاش ها و اقدام های موثر و گسترده ای تا کنون در خصوص وضعیت راه های منتهی به مرز انجام شده اما با توجه به وضعیت محدود اعتبارات باید تلاش شود تا از وضعیت موجود نهایت استفاده بعمل آید و در این زمینه از کمک و همکاری سایر استان ها نیز استفاده است.
باوجود عزم جدی مسئولان استان ایلام برای گشایش مرز چیلات برای مراسم اربعین امسال و تردد بخشی از زائران از طریق این مرز باید این نکته را هم مد نظر داشت که تنها کمتر از 3 ماه تا مراسم اربعین امسال فرصت هست.
تلاشهای صورت گرفته از طریق استانداری ایلام و فرمانداری مهران در مرز چیلات در حالی است که در آنسوی این مرز و در سمت کشور عراق نیز لازم است چنین تلاشهایی به سرعت انجام گیرد تا برای گشایش این مرز برای تردد زائران در اربعین امسال البته با امکانات محدود و اولیه امیدوار بود.