پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403

29 مرداد 1395

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در یزد: احترام به سنت‌های مردم عراق در سفر پیاده اربعین مدنظر زائران باشد

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه مشارکت مردم در برگزاری مراسم اربعین باید افزایش یابد، از توزیع بیش از ۲ میلیون جلد کتب ادعیه در اربعین سال گذشته خبر داد.


حجت‌ الاسلام حمید احمدی عصر امروز در جلسه ستاد اربعین استان یزد با اشاره به اینکه تشکیل ستاد مرکزی اربعین اقدامی بود که به دستور مقام معظم رهبری انجام شد تا خدمات بهتری به زوار انجام شود، اظهار داشت: به دلیل شرایطی که پس از حادثه منا ایجاد شد، به درخواست رئیس جمهور این ستاد به وزارت کشور منتقل شد و در کمترین وقت هماهنگی‌های لازم انجام و آن حماسه بزرگ سال گذشته در اربعین ایجاد شد.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: در وزارت کشور سال گذشته یازده کمیته تخصصی ایجاد شده بود و امسال این ستاد با 13 کمیته فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از اربیعن سال 94 با تشکیل این کارگروه‌ها و در زمینه‌های مخلتف از جمله کودکان و نوجوانان، جوانان، بانوان، تبلیغات، اعزام مبلغ و حوزه‌های مختلف دیگر کار را شروع کردیم.

احمدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از این حرکت به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی یاد می‌کنند، عنوان کرد: یکی از تاکیدات معظم‌له، احترام به حاکمیت دولت عراق است که سال گذشته و امسال به عنوان یک اصل مطرح بوده و هست و باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم که همه به قوانین عراق احترام لازم را داشته باشند.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: موضوع بعدی بحث آموزش است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده ودر حال حاضر هم این حرکات ادامه دارد تا فرهنگ‌سازی لازم در زمینه‌های مختلف از جمله بحث رعایت قوانین انجام شود.

وی موضوع بعدی را بحث تقویت مرجعیت دینی دانست که باید به عنوان محور مطرح باشد و هیچ اقدامی به هر اندازه کوچک هم نباید در زمینه تضعیف و رنجش مراجع عظام نجف انجام شود.

احمدی با اشاره به اینکه همه مدیون شهدا هستیم، گفت: سال گذشته و امسال محور کار با تصاویر شهدا انجام می‌شود و همانند سال گذشته حتی مقام معظم رهبری فرموده‌اند که از تصاویر ایشان هم استفاده نشود.

احمدی با بیان این مطلب که میزبان این مراسم عظیم عراقی‌ها هستند، گفت: نباید کاری کنیم که حس میزبانی از عراقی‌ها گرفته شود و به هر صورت که فعالیت کنیم، باز این موضوع مهم است که میزبان اصلی این همایش عظیم عراقی‌ها میزبان هستند.

وی به توزیع بیش از 2 میلیون کتابچه دعا و زیارت بین زائران اربعین سال گذشته اشاره کرد و گفت: نه تنها در زمینه غذا بلکه ما مهمان سنت‌های عراقی‌ها هم هستیم، نباید کاری کنیم که سنتهای عراقی‌ها را زیرپا بگذاریم.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین  با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که ما با عراقی‌ها در کنار هم باشیم و اربعین به عنوان مانور اقتدار معنوی انجام شود، گفت: در ارتباط با زائران پاکستانی در زاهدان اقدام بسیار خوبی صورت گرفته و بحث زائرسرایی در نظر گرفته شده است.

احمدی افزود: زائران پاکستانی ایران را به عنوان یک کشور امن خادم اهل بیت(ع) می‌شناسند و با توجه به امکاناتی که در استان‌های در مسیرشان هست از جمله یزد، باید زمینه پذیرایی مناسب از آنها فراهم شود.

وی گفت: در راستای تامین امنیت کامل اربعین، سال گذشته حدود یک سوم زائران پیش از اربعین از کربلا خارج شده بودند و به سامرا و کاظمین و نجف حرکت کردند، همچنین حدود 300 هزار نفر هم پیش از اربعین به کشور باگشتند، امسال هم به دنبال این موضوع هستیم.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین  به اهمیت مشارکت مردم در تامین نیازهای این حرکت عظیم اشاره کرد و گفت: باید این فرهنگ در بین مردم ایجاد شود که مردم خودشان به مشارکت در این برنامه عظیم بپردازند.