شنبه 1 اردیبهشت 1403

26 مرداد 1395

روحانیان به ارتقای معرفت حسینی و فرهنگ سازی اربعین اهتمام بیشتری داشته باشند

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خراسان شمالی با اشاره به استفاده ویژه از ظرفیت روحانیان در راهپیمایی میلیونی اربعین امسال، از روحانیان مبلغ خواست تا نسبت به ارتقای معرفت حسینی و فرهنگ‌سازی اربعین اهتمام بیشتری داشته باشند.


 حجت‌الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان خراسان شمالی، امروز در نشست کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان، بر استفاده از ظرفیت روحانیان مبلغ در فرهنگ‌سازی اربعین حسینی تأکید کرد و افزود: حضور پررنگ روحانیان در مراسم راهپیمایی عظیم اربعین به‌عنوان زائر و مبلغ نقش مؤثری در ارتقای معرفت حسینی زائران دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال روند و برنامه اعزام و استفاده از روحانیان در مراسم اربعین تغییر کرده است، ادامه داد: برخلاف سالهای گذشته در اربعین امسال هر روحانی که به عراق اعزام می‌شود، پیش از اعزام مکان تبلیغی و اسکان او کاملاً مشخص است تا شاهد مشکلات و بی‌نظمی سالهای پیش در این زمینه نباشیم.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی که مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان خراسان شمالی نیز هست، با بیان اینکه اربعین یک روز نیست بلکه یک هفته قبل و یک هفته بعد از روز اربعین جزء ایام اربعین محسوب می‌شود، اضافه کرد: باید با استفاده از این فرصت کار جهادی و تبلیغی انجام داد؛ زیرا حضور روحانیان در میان زائران و تبلیغ چهره به چهره بیشترین تأثیر را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه کاروانهای اعزامی به عتبات عالیات آموزش یک‌روزه می‌بینند و تلاش می‌شود افزون بر آموزش به روحانیان، به زائران نیز آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی با بیان اینکه اعزام زائران به اربعین و شرکت آنها در مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین هم کار فرهنگی و هم معنوی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ام‌القرای جهان اسلام است باید مردم ایران نیز الگوی مراسم اربعین و زیارت امام حسین (ع) باشند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا نقش روحانیان مبلغ بسیار مؤثر است، از آنها خواست تا نسبت به ارتقای معرفت حسینی و فرهنگ‌سازی اربعین اهتمام بیشتری داشته باشند.

امام جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه حضور طلبه‌ها در جمع مردم اثرگذاری بیشتری دارد، اضافه کرد: با در نظر گرفتن این واقعیت که مردم ما نسبت به زیارت نگاه خاصی دارند و برخی گمان می‌کنند تا دستشان به ضریح نخورد، زیارت نکرده‌اند، باید روحانیان مبلغ بر روی اصلاح این روحیه عوامانه کار کنند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی با اشاره به اینکه مردم ما اعتقاداتی دارند اما باید به این اعتقادات شکل و جهت داده شود، افزود: در آستانه ماه محرم در استان خراسان شمالی بیش از هزار و 100 هیأت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه زائران اربعین از دل هیأتها بیرون می‌آیند؛ ازاین‌رو هیئات مذهبی بستر خوبی برای آموزش زائران و ارتقای معرفت حسینی و اربعینی آنها هستند.

وی با بیان اینکه در آستانه ماه محرم نشستها و همایشهای آموزشی تحت عنوان طلایه‌داران تبلیغ برای مسؤولان هیأتهای مذهبی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این برنامه‌ها باید افزون بر آموزش معرفتی، مباحث امنیتی عراق نیز برای زائران و شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین تشریح و تبیین شود.

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 935 هزار نفر جمعیت دارد و پیش از وقوع حوادث اسف‌بار حج در عربستان، همه‌ساله از این استان قریب به 8 هزار نفر به حج عمره، حدود 700 نفر به حج تمتع و افزون بر 7 هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شدند.

منبع: رسا