پنج شنبه 9 فروردین 1403

23 مرداد 1395

ثبت نام 27 هزار نفری زائران اربعین در سامانه سماح

معاون عتبات عالیات در سازمان حج و زیارت : امسال استقبال خوبی از پیاده روی صورت گرفته است و ساعت به ساعت آمار بالاتر می رود.


محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: عرضه ارز برای زائران، مباحث مربوط به بیمه و درمان و ... تقریباً نهایی شده است که به زودی به مردم اعلام می شود.

وی با بیان اینکه هنوز فرصت زیادی تا پیاده روی اربعین باقی مانده اظهار داشت: ثبت نام زائران همچنان ادامه دارد و برای صدور ویزا و مسائلی از این دست تا حدود دو هفته دیگر فرصت وجود دارد؛ کمیته اعزام زائران به پیاده روی کربلا جلسه ای برگزار کرد که این جلسه با حضور نماینده 20 دستگاه برگزار شد.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همچنین گفت: هماهنگی های لازم با بانک مرکزی برای ارز زائران صورت گرفته که یکی از موضوعاتی که در این جلسه پیگیری شد، تأمین ارز مورد نیاز زائران بود که نماینده بانک مرکزی در جریان این موضوع قرار گرفت.

نظافتی با اشاره به اینکه سامانه سماح به ثبت احوال مرتبط شده است بیان داشت: نماینده ثبت احوال، نماینده ناجا و برخی از نمایندگان دستگاه های دیگر نیز حضور داشتند که تأکید ناجا بر این قضیه بود که سامانه سماح و ثبت نام مردم در این سامانه محور خروج مردم از کشور برای اربعین خواهد بود.

وی با اشاره به این که تا کنون 27 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند تصریح کرد: امسال استقبال خوبی از پیاده روی صورت گرفته است و ساعت به ساعت آمار بالاتر می رود.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تأکید کرد: امسال ویزای لب مرز نداریم؛ چرا که منجر به ازدحام در مرزها می شود و صدور ویزا کار خروج زائران از کشور را در سال های گذشته سخت کرده بود؛ روز گذشته با سفیر عراق و هیئتی که از عراق به ایران آمده بود جلسه ای در این راستا تشکیل شد که تأکید مقامات عراقی بر عدم صدور ویزا در مرز ها برای برقراری نظم و امنیت بود.

نظافتی با تأکید بر این که امسال هم مانند سال های گذشته لغو روادید عملیاتی نشده است گفت: برخلاف تلاش های گسترده و درخواست از کشور عراق برای لغو روادید، هنوز زیرساخت های این موضوع فراهم نشده است که علت اصلی آن نیز شرایط فعلی کشور عراق است که فضای اجرایی شدن آن هنوز به وجود نیامده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تسهیلاتی که فراهم شده مربوط به زائران اعزامی توسط کاروان ها است که با توجه به اینکه کاروان ها اجازه ندارند در ایام اربعین اقدام به اعزام زائر کنند، این تسهیلات مربوط به زائران اربعین نمی شود.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تأکید کرد: کاروان هایی که برای اربعین از زائران ثبت نام به عمل می آورند، اقدامی غیر قانونی انجام می دهند؛ در زمان اربعین اعزام به صورت کاروانی وجود ندارد و کاروان هایی که در حال ثبت نام از زائران برای اربعین هستند، غیر مجاز هستند؛ چرا که امکان تأمین غذا و هتل برای آنها وجود ندارد.