پنج شنبه 30 فروردین 1403

16 مرداد 1395

ضرورت اهتمام ویژه روحانیان نسبت به ارتقای معرفت حسینی زائران اربعین

رابط کارگروه یاوران معنوی اربعین در منطقه چهار کشور گفت: ائمه جمعه و جماعات و روحانیان مبلغ برای ارتقای معرفت حسینی زائران اربعین اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


به گزارش خبرنگار الاربعین، حجت‌الاسلام مجتبی منصورآبادی، رابط کارگروه یاوران معنوی اربعین در استان های منطقه چهار کشور، امروز در نشست کارگروه یاوران معنوی اربعین 95 استان خراسان شمالی، با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به‌ منظور برگزاری بهتر آیین محوری اربعین حسینی و اعزام زائران به عتبات عالیات، گزارشی از اقدامات سال‌های قبل و بازخورد آنها ارائه داد و افزود: اگرچه سال به سال مشکلات و ناهماهنگی‌ها در زمینهٔ اعزام زائران به عتبات عالیات کاهش می‌یابد، اما هنوز برخی موارد نیاز به اصلاح و دقت بیشتر دارند.

وی با اشاره به مشکلات پیرامون اعزام روحانیان مبلغ به عراق همزمان با ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: پارسال در زمینه اعزام روحانیان به آیین اربعین با دفتر تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده و پس از ارائه آموزش‌های لازم اقدام به اعزام روحانیان مبلغ به همراه کاروان‌های عتبات عالیات کردیم اما با وجود این، معضل بزرگ در این زمینه این بود که بسیاری از ارگان‌ها نیروهای تبلیغی خود را بدون هماهنگی با کمیته فرهنگی آموزشی اربعین به عراق اعزام کرده بود.

حجت‌الاسلام منصورآبادی ادامه داد: این موضوع سبب شده بود روحانیانی که از سوی نهادهای مختلف به عراق اعزام شده بودند با مشکلاتی نظیر اسکان رو به رو شده و نتوانند فعالیت تبلیغی مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر چه در اربعین سال گذشته نهادهای مختلف اقدام به اعزام روحانی مبلغ به عراق کرده بودند اما امسال تمامی اعزام‌ها از سوی همه نهادها تنها از طریق اوقاف و امور خیریه با نظارت کمیته فرهنگی آموزشی اربعین صورت می‌گیرد.

به گفته حجت‌الاسلام منصورآبادی اگر نهادی بخواهد برای ایام اربعین مأمور تبلیغی به عراق بفرستد حتماً باید با مجموعه اوقاف هماهنگ باشد؛ زیرا امسال ساماندهی، اعزام، تقسیم روحانیان مبلغ و سایر موارد مرتبط بر عهده اداره اوقاف است.

وی که نماینده کارگروه یاوران معنوی اربعین در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سمنان است، خاطرنشان کرد: در زمینهٔ اعزام مردم به مراسم محوری اربعین نیز معضل بزرگی که داشتیم؛ آشنا نبودن آنها با مسائل امنیتی، بهداشتی و فرهنگی عراق بود.

حجت‌الاسلام منصورآبادی با بیان اینکه مشکل دیگر کمبود شعور و معرفت حسینی و اربعینی در بین بسیاری از زائران بود، اضافه کرد: اگر چه مردم با عشق و شور ویژه‌ای برای برپایی مراسم اربعین به عراق آمده بودند اما در بسیاری از موارد، پشت این شور، پشتوانه معرفتی و شعور مناسبی نبود.

وی ادامه داد: در حالی‌ که مراسم محوری اربعین با چنین مشکلاتی رو به رو است، از طرف دیگر پتانسیل عظیمی به نام ائمه جمعه و جماعات نیز در بین مردم داریم که بهترین نیروها برای انتقال معارف حسینی هستند؛ زیرا این روحانیان در تمام پیکره جامعه اعم از ادارات، محلات و هیئات مذهبی حضور دارند.

حجت الاسلام منصورآبادی که معاون فرهنگی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نیز هست، افزود: امسال برای استفاده مناسب از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات در راستای ارتقای معرفت حسینی زائران اربعین برنامه‌ریزی شده تا ائمه جماعات دوره‌های آموزشی مرتبط را طی کرده و رابط کمیته فرهنگی کارگروه اربعین برای انتقال معارف حسینی به مردم باشند.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعات باید سیاست‌های جمهوری اسلامی و بعثه مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف را به مردم انتقال دهند، خاطرنشان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور منعقد شده تا این آموزش‌ها در قالب محافل و مجالس و همایش‌های مختلف از طریق ائمه جمعه و جماعات به زائران عتبات عالیات ارائه شود.