پنج شنبه 30 فروردین 1403

12 مرداد 1395

برگزاری نخستین جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اربعین حسینی در قم

در نخستین جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اربعین حسینی در قم مسائلی چون تعریف سامانه‌ای برای واریز کمک‌های مردمی برای اربعین حسینی و حذف ویزا از سوی مسئولان کشوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


 جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اربعین حسینی پیش از ظهر امروز در سالن جلسات دفتر معاونت زائرین استانداری قم به ریاست یونس عالی‌پور و با حضور جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

عالی‌پور در این جلسه، با اشاره به دستورالعمل ابلاغ‌شده از سوی وزارت کشور به ستادهای امور زائران در استان‌های کشور در مورد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اربعین حسینی اظهار داشت: در این دستورالعمل مباحث مختلف سیاسی و امنیتی، فرهنگی، آموزشی و زیرساخت‌ها مطرح و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به نارضایتی‌های به وجود آمده در سال گذشته افزود: تجربه نشان داده که اگر به سمت برداشتن ویزا برویم برای هر دو کشور عراق و ایران بهتر است همچنین باید برنامه‌ریزی‌های لازم در مورد گذرنامه و ویزا صورت گیرد.

عالی پور بابیان اینکه این برنامه‌ریزی‌ها قبل از اربعین حسینی شروع می‌شود و تا چند روز بعد از آن ادامه دارد، گفت: اعزام زوار به عراق نیازمند برنامه‌ریزی‌های مفصل است چراکه مردم بسیار علاقه‌مند به شرکت در برنامه‌ریزی‌های اربعین هستند، ازاین‌رو باید پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی بابیان اینکه ارگان‌ها و نهادهای مختلف ازجمله حوزه‌های علمیه ، بیمارستان‌ها، نیروهای انتظامی و اورژانس آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند، گفت: باید به سمت حذف ویزا برویم و متولیان دست به این کار بزنند چراکه مانع‌تراشی‌ها مناسب شأن زوار اربعین نیست و برنامه‌ریزی‌های لازم در این مورد صورت گیرد.

تعریف سامانه کمک‌های مردمی ویژه اربعین حسینی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم تصریح کرد: باید سامانه دستگاه‌هایی که خادم اعزام می‌کنند، سامانه اقلام و مواد غذایی و شماره‌حسابی که مردم کمک‌هایی خود را به این سامانه واریز کنند تعریف شود همچنین همه فعالیت‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

حضور 22 موکب از قم در مسیر حرکت زائرین

علی‌اکبر عطایی بابیان اینکه در سال گذشته 13 موکب از قم داشتیم که یکی از آن‌ها موکب حضرت معصومه(س) بود، گفت: امسال 22 موکب با ستاد پشتیبانی تماس گرفته و اعلام آمادگی کرده‌اند همچنین تیزر و زیرنویس و بنرهایی در سطح شهر برای اطلاع‌رسانی در سطح شهر موردنیاز است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم با اشاره به مشکل موکب‌ها در سال گذشته گفت: در رابطه با موکب‌ها در سال گذشته یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان هزینه شد و امسال  پیش‌بینی‌شده که سه میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد همچنین ستاد بازسازی پیش‌بینی کرده که 720 هزار نفر زائر ایرانی به عراق مشرف شوند.

عطایی بابیان اینکه پیش‌بینی‌شده که در سال جاری 22 تا 25 میلیون نفر به زیارت عتبات عالیات بروند، گفت: ازنظر حفاظتی و بهداشتی موکب‌ها باید رعایت لازم را انجام دهند و به لحاظ امنیتی تمهیداتی اندیشیده شده که اجناسی که  موکب‌ها می‌گیرند 24 ساعت قبل از آن در قرنطینه قرار بگیرند.

رضایی بابیان اینکه همچون سال‌های گذشته وظیفه ثبت‌نام به عهده سازمان حج و زیارت است، گفت: سامانه سماح برای ثبت‌نام و پشتیبانی زوار راه‌اندازی شده است و اطلاعات به‌صورت آنلاین وارد سایت می‌شود.

ثبت نام زائرین اربعین از 16 مردادماه

معاون حج و زیارت استان قم با اشاره به اینکه با توجه به شلوغی مرز میزان مشخصی برای ثبت‌نام در نظر گرفته‌شده است، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام به‌صورت آنلاین از روز 16 مرداد آغاز می‌شود همچنین پرداخت‌ها به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد و این پرداخت‌ها ممکن است به‌صورت روزانه و یا به‌صورت شناور انجام شود.

رضایی بابیان اینکه هیچ‌وجهی به‌صورت دستی از زوار دریافت نمی‌شود، گفت: در این سامانه شماره موبایل افراد و زیرگروه‌های آن‌ها ثبت می‌شود همچنین در استان قم 58 دفتر زیارتی داریم به همه آن‌ها اطلاع‌رسانی جامع صورت گرفته است درنتیجه تمامی افراد باید در سامانه سماح سامانه ساماندهی شوند حتی شماره پلاک ماشین در این سامانه ثبت می‌شود و این شماره پلاک پرینت رنگی به‌منظور کنترل بیشتر گرفته شود.

امیری، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز با تأکید بر اینکه باید تکلیف افراد قبل و بعد از اعزام مشخص شود، تصریح کرد: موکب‌هایی که مسئولیت اعزام را برعهده می‌گیرند باید به وظایف خودآگاهی لازم را داشته باشند همچنین در حوزه امنیتی قرار بر این است که هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه جلسه رضا خداداد بابیان اینکه استان قم آمادگی‌های لازم را به‌عنوان استان معبر برای پوشش محورها دارد، تصریح کرد: باید متولی اطلاع‌رسانی مشخص شود و نباید همه کارها به دقیقه 90 سپرده شود.

جانشین عملیات فرماندهی نیروی انتظامی استان قم خاطرنشان کرد: باید به‌صورت قانونمند و منطقی برای عبور زوار از مرز صورت گیرد اینکه اگر قرار است ویزا بگیرند برای همه اعمال شود و دوگانگی به‌وجود نیاید و اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد مشخص شدن هویت صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم