جمعه 7 اردیبهشت 1403

12 مرداد 1395

حجت الاسلام منجزي: مردم عراق ستاد بازسازي عتبات را يكي از اعضاي كشور خود مي‌دانند

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي گفت: مردم عراق ستاد بازسازي را به عنوان يكي از اعضاي كشور خود مي‌شناسند و ستاد هركجا كه در اعتاب مقدسه وارد شده موفقيت‌هاي بزرگي داشته است و بزرگترين موفقيت براي ستاد، اعتماد مردم عراق به آن است.


حجت الاسلام والمسلمين منجزي، مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به فعاليتهاي ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: ستاد بازسازي عتبات عاليات به طور رسمي كار خود را از سال 85 آغاز كرد و در همه شهرستانها و استانها دفتري به نام دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات وجود دارد.

وي افزود: اعتاب مقدسه از جهت ساختمان و طرح توسعه در گذشته بسيار فقير بود و بايد كارهاي عميق و طولاني مدت انجام مي شد؛ نوع سازه هايي كه در حرم هاي مطهر داريم، شايد نزديك به 500 سال قبل باشد و مرمت و بازسازي آنها امر لازمي است.

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي عنوان كرد: بايد اين بناها مقاوم سازي شود، لذا كار تخصصي و مهندسي دقيقي صورت گرفت، با ميدان وسيع كاري مواجه بوديم،

براي اين كار نياز به پشتوانه مالي سنگيني بود، در راستاي اين هدف ستاد بازسازي هيچ گونه بودجه خاصي از دولت يا مراكز شبه دولتي ندارد و تكيه گاه آن به كمك هاي مردمي و شيعيان است.

حجت الاسلام منجزي گفت: كساني كه سالها پيش به عتبات مشرف شده بودند، امروز وقتي مشرف مي شوند، معتقد هستند در بناهاي حرم هاي اعتباب مقدسه يك تحول 100 درصدي صورت گرفته است.

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي افزود: از سوي اعتباب مقدسه زمين در اختيار ستاد قرار مي گيرد، اما عمليات اجرايي و پروژه ها به عهده ستاد است، طرح توسعه كربلاي معلا 38 هكتار است و اكنون 5.5 هكتار آن به صحن عقيله بني هاشم اختصاص يافته است.

وي گفت: امروز در كربلا دو پروزه بزرگ ساخت صحن عقيله بني هاشم و ترفيع گنبد حرم سيد الشهدا(عليه السلام) به عنوان مهمترين طرح هاي ستاد در حال پيگيري و انجام است.

حجت الاسلام منجزي با بيان اينكه دورنماي اهداف ستاد براي آينده است، گفت: در ايام عرفه و اربعين يا دهه آخر صفر، سيل عظيمي از جمعيت به كربلا مشرف مي شوند؛ اين جمعيت نياز به تداركات و امكانات دارد، يك سري فعاليتهاي ستاد بازسازي براي تأمين اين امكانات است.

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي با بيان اينكه ساخت بيمارستان يكي از فعاليتهاي ستاد است، گفت: به طور نمونه در ميلاد امام سجاد(عليه السلام) بيمارستان فوق تخصصي و 120 تختخوابي امام سجاد در كربلا افتتاح شد، در اين بيمارستان دستگاه هاي روز دنيا به كار گرفته شد.

وي با اشاره به توجه مردم به بازسازي عتبات گفت: تا به امروز مردم پشتيباني بسيار خوبي داشته اند و عشق و علاقه آنها به اهل بيت(عليهم السلام) موجب شده تا مردم از ما بخواهند در اعتباب مقدسه بهترين مصالح استفاده شود؛ در ستاد بازسازي بر اين مسئله تأكيد مي شود كه به گونه اي بايد بناها ساخته شود كه حداقل 500 سال از آن استفاده شود.

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي گفت: راه‌هاي مختلفي براي كمك رساني مردم پيش بيني كرده‌ايم. ستاد در شهرهاي مقدس سامرا، نجف، كاظمين و كربلا دفتر نمايندگي دارد كه نذورات مردمي را دريافت مي‌كنند. در ايران هم شماره حساب 110 همه بانك‌هاي دولتي مربوط به ستاد بازسازي عتبات عاليات است كه آماده دريافت كمك‌هاي نقدي مردم است. علاوه بر اين ستاد ما در تمامي شهرستان‌ها دفتر نمايندگي دارد كه مردم مي‌توانند به اين مراكز نيز مراجعه كنند.

حجت الاسلام منجزي اظهار كرد: كربلاي معلی به واسطه جاذبه عشقي كه براي شيعيان و غيرشيعيان دارد، بايد طرح توسعه داشته باشد، حج عظيم زوار اربعين را هر ساله شاهد هستيم، در اين ايام بايد كربلا اين آمادگي را داشته باشد؛ شبستان هاي متعددي بايد ساخته شود تا زائران را در خود جاي دهد، علاوه بر آن نياز به زائرسراها و سالن اجتماعات و مراكز درماني متعدد است.

مسئول روابط عمومي دفتر ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلاي معلي با بيان اينكه ستاد بازسازي عتبات در قلوب مردم عراق جاي دارد، گفت: امروز پيوند عميق و اعتماد متقابلي بين ايران و عراق به واسطه ستاد بازسازي صورت گرفته است، مخصوصات بعد از حمله تكفيريها و اقدامات اعتماد ساز و سازنده ستاد بازسازي، اين اعتماد بيشتر شده است.

وي در پايان اين گفت و گو اظهار كرد: مردم عراق ستاد بازسازي را به عنوان يكي از اعضاي كشور خود مي شناسند و ستاد هركجا كه در اعتاب مقدسه وارد شده موفقيتهاي بزرگي داشته است و بزرگترين موفقيت براي ستاد، اعتماد مردم عراق به آن است.