جمعه 7 اردیبهشت 1403

06 مرداد 1395

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین​: یکی از اهداف کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین تقویت جریان نخبگانی است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشست سالانه کارشناسان تشکلهای دینی استان ها بر نقش محوری سازمان تبلیغات اسلامی در بحث آموزش مبلغان و زائران اربعین تاکید کرد.


به گزارش الاربعین به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در ابتدای سخنانش گفت: بعد از راهپیمایی اربعین در سال ۹۳ حدودا ۳۰ نهاد فرهنگی جلسه مشترکی را به منظور ساماندهی این مناسبت بزرگ برگزار کردند و کم کم ستاد اربعین با محوریت بعثه مقام معظم رهبری شکل گرفت.مقام معظم رهبری هم سیاستهایی را در این زمینه ابلاغ فرمودند.

وی ادامه داد: بعد از فاجعه منا به درخواست دولت و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی اداره ستاد به وزارت کشور واگذار شد و بعدها ۱۳ کمیته و چندین شورا و کارگروه در این ستاد شکل گرفت.

احمدی یکی از اهداف کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین را تقویت جریان نخبگانی عنوان کرد و گفت: بخشی از فعالیتهای ما به تولید محتوا مربوط می‌شود. قبل از اربعین ره توشه ای به مبلغان تعلق می گیرد تا محتوای تبلغیی در اربعین غنی تر شود.بحث دیگر ما بحث آموزش است که سازمان تبلیغات اسلامی در آن نقشی محوری خواهد داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان این که در سال گذشته ۳۰۰ هزار زائر قبل از اربعین به کشور بازگشتند گفت: حدود یک سوم از دو میلیون نفر زائر ما در روز اربعین در کربلا نبودند که این به ساماندهی زائران باقی مانده خیلی کمک کرد و امیدواریم امسال هم همین گونه مدیریت شود.

احمدی یادآور شد: موضع مقام معظم رهبری این است که محور مراسم اربعین امام حسین (ع) باشند نه مسایل دیگر. چون اقتدار معنوی شیعه مرهون امام حسین ( ع) است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت حضور روحانیون و مبلغین در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و افزود: از طریق سایت الاربعین اطلاع‌رسانی های لازم انجام می‌شود. ما برنامه هایی همچون برگزاری سوگواره، مسابقه عکس و تولید محصولات فرهنگی را نیز خواهیم داشت.

احمدی همچنین به تفاوت فرهنگ مردم کشورعراق و ایران اشاره کرد و یادآور شد: ما باید با ملت عراق تعامل سیاسی و اجتماعی داشته باشیم. اصل مهم در مراسم اربعین احترام به حاکمیت کشور عراق به‌عنوان کشوری مستقل است. اصل دیگر تقویت مرجعیت دینی با محوریت آیت الله سیستانی است. نکته دیگر تکریم مردم عراق و تشکر از میزبانی آنهاست.

وی به ظرفیت عظیم هیئات مذهبی اشاره کرد و گفت: هیئات مذهبی می توانند طرح پیوست فرهنگی اربعین را به خوبی اجرا کنند. سازمان تبلیغات اسلامی باید در این زمینه به ما کمک کند. همچنین در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی نیز این سازمان می تواند نقش مهمی ایفا کند.  

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: ما امسال طرح یاوران معنوی اربعین را به همراهی سازمان تبلیغات اسلامی اجرا خواهیم کرد تا زائران ما با شور بروند و با شعور برگردند.

گفتنی است، نشست دو روزه کارشناسان تشکلهای دینی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان ها با موضوع بررسی نقش تشکلهای دینی در کاهش آسیبهای اجتماعی در سالن اجتماعات معاونت امور فرهنگی و تبلیغ  سازمان برگزار شد.