سه شنبه 29 اسفند 1402

01 مهر 1400

حضور زائران خارجی در پیاده روی اربعین

با توجه به دستورالعمل عراق برای ورود همه زوار خارجی به صورت هوایی، روز گذشته بیش از ۱۵ هزار زائر اربعین از کشورهای مختلف وارد فرودگاه نجف اشرف شدند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هر چه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد زائران خارجی که به عراق مشرف می‌شوند هم بیشتر می‌شود.

به گفته مسؤولان عراقی فرودگاه نجف در روز گذشته میزبان بیش از ۱۵ هزار زائر اربعین از کشورهای مختلف بود؛ به طوری که پروازهای زائران خارجی از ایران، تونس، الجزایر، عربستان، پاکستان و ... در ساعات مختلف به زمین نشست.

با توجه به حجم بالای زائران، بسیاری از مسؤولان فرودگاهی جدای از وظایف خود سعی در کمک به زائران داشتند تا زودتر به پیاده‌روی اربعین مشرف شده و از ازدحام جمعیت در فرودگاه نجف جلوگیری کنند.

یکی از زائران اربعین که از عربستان سعودی به نجف اشرف مشرف شده بود، گفت: ما از عربستان با مشکلات زیادی به زیارت اربعین می‌آییم. دولت سعودی از حضور مردم در عراق واهمه دارد و تشرف شیعیان به زیارت امام حسین (ع) و گردهمایی عظیم اربعین خارجی در چشم دشمنان شیعه است.  با همه سختی‌ها و مشکلات احتمالی پس از این سفر و بازگشت به کشور، خود را به جمع عاشقان حسین (ع) رساندیم تا مگر اینکه سالار شهیدان از ما راضی باشد.

در روزهای اخیر برخی زائران ایرانی در فرودگاه‌های عراق به راحتی وارد عراق شدند و برخی دیگر با سخت‌گیری مسؤولان عراقی ساعت‌ها در فرودگاه معطل شدند؛ تا جایی که یکی از زائران اربعین که شب گذشته وارد فرودگاه نجف شد، می‌گوید: ما بیش از سه ساعت در فرودگاه امام خمینی (ره) برای بررسی مدارک و ویزا و تست PCR معطل شدیم و بعد وقتی به سمت هواپیما رفتیم به خاطر آماده نبود پرواز در کنار هواپیما بودیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های پروازی طوری است که خدمه پرواز هم فرصتی برای مهیا کردن هواپیما ندارند، می‌افزاید: زائران با نگرانی سوار هواپیما شدند، اما به لطف خدا سلامت به نجف رسیدیم و نیروهای فرودگاهی نجف به خوبی از ما استقبال کردند.‌

به گفته یکی دیگر از زائران اربعین کشورمان که در روزهای اخیر به عراق سفر کرده است، در عراق هیچ‌گونه سخت‌گیری خاصی به زوار نمی‌شود و همه چیز به منظور حفظ کرامت زائران اربعین مهیا ا دست. حتی کسی در فرودگاه‌ نمی‌پرسد جوابیه منفی آزمایش کرونا یا حتی کارت واکسیناسیون به همراه داری یا نه! البته این برای آن‌هایی است که با ویزا به عراق سفر می‌کنند، اما برخی از زوار که با پروازهای خاص و بدون ویزا به عراق سفر کرده‌اند، ساعت‌ها در فرودگاه معطل بودند و حتی برخی به کشور بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها از ورودی فرودگاه نجف پذیرای زائران اربعین هستند، می‌گوید: ما پس از ورود به عراق با پذیرایی گرم عراقی‌ها مواجه شدیم؛ به طوری که بسیاری از مردم منتظر بودند و می‌خواستند که پذیرای عاشقان حسینی باشند و ماشین‌های خود را به صورت رایگان در اختیار زوار قرار می‌دادند.