سه شنبه 29 اسفند 1402

24 تیر 1400

آیا پایان فراق ایرانی ها درگردهمایی بزرگ اربعین به سر خواهد آمد؟!

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اعلام کرد ما برای وضیعت های مختلف محتمل از جمله حضور در مراسم بزرگ اربعین آماده می شویم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین به نقل از فارس قم، دومین نشست هم‌اندیشی «به‌وقت اربعین» با حضور جمعی از عکاسان و مستندسازان اربعینی و با هدف بررسی و به‌روزرسانی بایسته‌های فرهنگی رسانه‌ای منطبق بر تحولات اجتماعی، سیاسی داخلی و خارجی جهت حضور مجدد عاشقان حسینی (ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین 1400 در قم برگزار شد.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در سخنانی در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم یک اربعین نورانی و الهام‌بخش، با نگاه تمدنی و جهانی داشته باشیم نیازمند هنر و هنرمندان به ویژه عکاسان و مستندسازان هستیم تا این نگاه را به عنوان یک نگاه قالب در جامعه نهادینه کنند.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از گردهمایی بزرگ اربعین گفت: ایشان از اربعین به عنوان پدیده‌ای یاد می‌کنند که ظرفیت جهانی‌شدن دارد و آن را استمرار نهضت عاشورا می‌دانند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدی از همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین به عنوان یک عامل و پیشران مؤثر در ایجاد تمدن نوین اسلامی یاد و تأکید کرد: قطعاً برای رسیدن به این هدف نیازمند کنکاش و واکاوی بیشتری هستیم که استفاده از ظرفیت هنر، هنرمندان و اهل‌قلم و رسانه در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی استمرار اربعین و تسری آن در جامعه را نیازمند ایجاد یک مفاهمه در میان همه اقشار دانست و یادآور شد: محتوای اربعینی ظرفیت رسیدن به این نقطه را دارد و باید همه زوایا و اضلاع آن به درستی روایت شود هرچند ما در این زمینه عقب هستیم.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نقش عکاسان و مستندسازان در روایت زیبایی‌های اربعین گفت: از ابتدای حضور ایرانیان در این عرصه، عکاسان و مستندسازان پیشتاز بودند و توانستند بسیاری از زوایا و زیبایی‌های اربعین را به تصویر بکشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابهامات حضور زائران ایرانی در گردهمایی بزرگ اربعین 1400 تصریح کرد: بنای ما رفتن به مراسم اربعین در سال جاری است و سازوکارهای آن نیز در حال فراهم شدن است هرچند احتمالات و سناریوهای دیگر را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

احمدی با بیان اینکه سلامت زائران برای ما بسیار مهم است، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم یک اربعین الهام‌بخش و نورانی داشته باشیم که سبب نشاط معنوی جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه روز هشتم ذی‌الحجه برابر با 28 تیرماه فعالیت‌های اربعین به طور رسمی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌های گسترده‌ای از جمله راه‌اندازی شبکه عبرات، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و... در این زمینه پیش‌بینی شده است.

در ادامه این مراسم عکاسان و مستندسازان به ارائه دغدغه‌های خود پیرامون حضور در گردهمایی بزرگ اربعین پرداختند و پیشنهاد‌هایی در زمینه انعکاس هر چه بهتر و تأثیرگذارتر این مراسم ارائه کردند.