پنج شنبه 9 فروردین 1403

01 خرداد 1400

اینفوگرافیک: شاخه‌های نظامی مقاومت فلسطین

شاخه‌های نظامی مقاومت فلسطین


۱- گردان‌های شهید عزالدین القسام:
گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی سازمان فلسطینی حماس است که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده است و بین ۱۰ تا ۴۰ هزار نفر نیرو دارد. گردان‌های قسام عموم درگیریهای مقاومت با رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کنند و فرماندهی این گردان‌ها به عهده شخصی به نام “محمد ضیف” می‌باشد.

۲- سرایا القدس:
شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است و از سال ۱۹۸۱ میلادی فعالیت دارد و بیش از ۱۲ هزار نفر نیرو دارد. سرایا القدس از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون حملات راکتی، عملیات‌های چریکی و پرتلفات زیادی را علیه صهیونیست‌ها اجرا کرده‌ است و به همین خاطر مقامات رژیم صهیونیستی مدعی‌اند که این جنبش کاملا تحت حمایت ایران قرار دارد.

۳- گردان‌های ابوعلی مصطفی:
شاخه نظامی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین است و از سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز به کار کرده است و پس از شهادت ابوعلی مصطفی دبیر کل پیشین این جبهه، این نام برای شاخه نظامی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین انتخاب شده است.
ترور وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی پس از شهادت ابوعلی مصطفی، حمله به مقر انگلیسی‌ها در غزه در مارس ۲۰۰۶، حملات متعدد به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی و عملیات‌های استشهادی از برجسته‌ترین فعالیت‌های نظامی گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی است.

۴- تیپ ناصر صلاح الدین:
شاخه نظامی کمیته مقاومت مردمی است که از سال ۲۰۰۰ میلادی در عملیات‌های ربایش و نبردهای مستقیم زمینی با ارتش رژیم صهیونیستی نقش فعالی دارد.

۵- گردان‌های المقاومه الوطنیه:
شاخه نظامی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین است که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون دهها عملیات چریکی علیه نظامیان و شهرک نشینان یهودی در سرزمین‌های اشغالی انجام داده است.