پنج شنبه 30 فروردین 1403

19 اسفند 1399

مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «حضرت ابوطالب حامی پیامبر اعظم»

مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)» با پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)» صبح امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و بین المللی در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد و به صورت زنده با ترافیک رایگان از طریق شبکه عبرات به آدرس heyatonline.ir/heyat/40 پخش شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی تصویری به این مراسم گفت: بحمدالله کار گسترده ای در مورد حضرت ابوطالب(ع) انجام شده، این قبیل فعالیت ها باقیات الصالحات است و جاویدان می ماند و افراد بهانه جو را خلع سلاح می کند.

 

 

این مرجع تقلید مظلومیت حضرت ابوطالب(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بدخواهان و با نقل قول های مختلف همواره سعی داشتند تا چهره حضرت ابی طالب(ع) را مخدوش سازند و سوسیالیست قلمداد کنند و علتش هم دشمنی با امیرمؤمنان(ع) بود.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر لزوم معرفی چهره حضرت ابوطالب(ع) به نحو شایسته برای جامعه بویژه نسل جوان، بهره گیری از جاذبه های رسانه ای، فرهنگی، هنری و سینمایی را در این راستا به دست اندرکاران این همایش متذکر شد.

حضرت ابوطالب حامی و مدافع حقیقی پیامبر اکرم بودند

آیت الله حسینی بوشهری امدادهای غیبی، قرآن کریم و اخلاق پیامبر اکرم(ص) را از عوامل عظمت و پیشرفت اسلام دانست و بیان کرد: همه این موارد وجود داشت، اما حمایت، غمخواری، دفاع و پشتیبانی حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) از ایشان نیز تأثیر بسیاری داشته است.

 

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت ابوطالب(ع) حامی و مدافع حقیقی پیامبر اکرم(ص) بودند، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) تجسم عینی اسلام بودند و حمایت از ایشان به منزله حمایت و صیانت از اسلام است، بنابراین نمی توان گفت حضرت ابوطالب(ع) مؤمن به اسلام نبودند.

وی گوشه هایی از حمایت های حضرت ابوطالب(ع) از پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه و بررسی قرار داد و با بیان اینکه حمایت های بی دریغ ایشان سبب شکوفایی اسلام شد، مطرح کرد: ایشان حدود 42 سال پیامبر اکرم(ص) را مورد حمایت قرار دادند؛ حتی ایشان برای این هدف کسب و کار و تجارتش را تعطیل کرد؛ در برخی روایات آمده است که گاهی فرزندان حضرت ابوطالب(ع) گرسنه می ماندند، اما ایشان اجازه نمی داد پیامبر اکرم(ص) گرسنه بمانند.

حضرت ابوطالب سردمدار و پیش قراول جهاد کبیر و مقاومت بود

آیت الله کعبی با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) سردمدار و پیش قراول جهاد کبیر و مقاومت بود همانطور که امیرمؤمنان(ع) سردمدار جهاد قتال بودند، بیان کرد: اگر مجاهدت های ایشان در مکه و مجاهدت های امیرمؤمنان(ع) در مدینه نبود، اسلام پا نمی گرفت.

 

 

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت ابوطالب(ع) همواره تحت ولایت رسول الله(ص) بودند، ابراز کرد: ایشان همه کارهای خود را با محبت و عشق، تحت هدایت و اوامر پیامبر اکرم(ص) بوده و تابع اوامر و استراتژی های ایشان برای تشکیل حکومت اسلامی بودند.

وی با اشاره به اینکه اسلام با حمایت اجتماعی، قبیله ای و عشیره ای حضرت ابوطالب(ع) رشد یافت، مطرح کرد: اگر ایشان عشیره و قبیله خود را به نفع پیامبر اکرم(ص) بسیج نمی کرد، اسلام عظمت کنونی اش را پیدا نمی کرد؛ امروز نیز باید قبائل موجود در جغرافیای مناطق اسلامی از مقاومت اسلامی حمایت اجتماعی داشته باشند و در این مسیر از حضرت ابوطالب(ع) درس بگیرند.

انکار ایمان حضرت ابوطالب به مثابه انکار نور خورشید است

آیت الله اختری تبیین و احیای ابعاد مختلف شخصیت های بزرگ دینی را از رسالت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) برشمرد و بیان کرد: در طول انقلاب اسلامی همایشی با عنوان حضرت ابوطالب(ع) برگزار نشده است و ما این رسالت را به خوبی انجام دادیم.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به ابراز خرسندی مراجع تقلید از اقدام مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تبیین شخصیت حضرت ابوطالب(ع) به تشریح چرایی و ضرورت برگزاری این همایش پرداخت و نقش حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) در پیشرفت و عظمت اسلام ابراز کرد: حضرت ابوطالب(ع) همه قوا و توان خود را برای دفاع از حرکت پیامبر اکرم(ص) به کار بسته و موفق هم شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس شواهد تاریخی ایمان حضرت ابوطالب(ع) بسیار واضح و روشن است، برخی از این شواهد تاریخی را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: بدون شک ایشان ایمان راسخی به دین اسلام داشتند، اما تحریف، حسادت، جعل، کینه توزی و دشمنی با ایشان دست به دست هم داده تا این واقعیت تاریخی و روشن را بپوشاند.

آیت الله اختری با اشاره به اینکه انکار ایمان حضرت ابوطالب(ع) به مثابه انکار نور خورشید است، بیان کرد: انکار ایمان ایشان ناشی از کینه توزی و عداوت بوده و این همچون روز برای ما روشن است.

حضرت ابوطالب جان، مال و آبروی خودشان را فدای پیامبر اکرم کردند

حجت الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به ایمان راسخ حضرت ابوطالب(ع) نسبت به پیامبر اکرم(ص) و دین مبین اسلام بیان کرد: ایشان از پیامبر اکرم(ص) تا پای جان حمایت کردند و این را همه مورخان قبول دارند؛ آن چیزی که ایشان را از پای در آورد، حصر شعب ابی طالب بود.

 

 

فرمانده قرارگاه عمار با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) جان، مال و آبروی خودشان را فدای پیامبر اکرم(ص) کردند، خاطرنشان کرد: ایمان والا، یکی از ادله و انگیزه هایی بود که سبب شد تا پای جان از پیامبر اکرم(ص) دفاع و حمایت کنند.

وی با بیان اینکه امروز همه سادات در سراسر دنیا از نسل ابوطالب(ع) بوده و سیادت خود را از ایشان گرفته اند، مطرح کرد: برخی معتقدند حضرت ابوطالب(ع) ایمان نداشتند، در حالی که با دقت در مبانی تاریخی درمی یابیم که همه مسلمانان ایشان را دوست داشته و این وهابی ها بودند که مقبره ایشان را تخریب کردند.

ارسال 600 اثر علمی فاخر به دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب

همچنین حجت الاسلام حائری در ابتدای این مراسم از ارسال 600 اثر علمی فاخر از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) به زبان های مختلف خبر داد و اظهار داشت: در جریان این همایش با 36 کشور دنیا ارتباط برقرار کرده و تقریباً همه فرقه های اهل سنت برای ما آثاری را ارسال کرده اند.

وی با اشاره به برگزاری دو جشنواره ادبی - رسانه ای در همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) بیان کرد: در جریان این همایش بین المللی با اساتید و علمای بزرگ شیعه و اهل سنت ارتباط برقرار کرده و با برخی از آنها مصاحبه هایی نیز انجام داده ایم.

دبیر علمی همایش بین المللی «حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)» به برگزاری جشنواره خوشنویسی و خطاطی درباره شخصیت حضرت ابوطالب(ع) اشاره و ابراز کرد: این جشنواره در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و امروز از آثار فاخر آن در این مراسم رونمایی می شود.