سه شنبه 29 اسفند 1402

07 اسفند 1399

حال و هوای حرم‌های عراق و سوریه در شب میلاد امیرالمؤمنین (ع) +عکس

همزمان با شب میلاد امام علی (ع) اعتاب مقدسه عراق به دلیل محدودیت‌های کرونایی خلوت و غریب بودند اما در حرم حضرت رقیه (س) در سوریه جشن میلاد امیرالمؤمنین با حضور زوار برپا شد.


 همزمان با میلاد امام علی (ع) در حرم‌های مقدس عراق که هر ساله در این ایام مملو از جمعیت بود، غربتی حاکم بود؛ تا جایی که تعداد زائران حاضر در حرم‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها کاهش چشمگیری داشت.

حرم امیرالمؤمنین (ع) همزمان با میلاد حضرت علی (ع) تزئین و گل‌آرایی شد و شب گذشته با وجود اینکه ایام اعیاد رجبیه بود، زائران حرم علوی محدود و ایوان نجف نیز خلوت بود. ایوان نجف در این ایام گل‌آرایی و با پارچه‌های مزین به نام و القاب امام علی (ع) تزئین شده است.

در کربلا همزمان با ولادت امام علی (ع)، حرم‌های مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) تزئین و گل‌آرایی شدند، اما در این حرم‌های مقدس نیز به دلیل محدودیت‌های کرونایی ،مراسمی برگزار نشد و در ساعاتی از شب حرم بسیار خلوت و خالی از زائر شد.

با این وجود، هنگام اذان مغرب جمعی از عاشقان حسینی به حرم‌ها مشرف شدند اما به دلیل ممنوع بودن تجمع، جشنی در حرم‌ها برگزار نشد.

در سامرا و‌ کاظمین نیز وضعیت ممنوعیت تردد و محدودیت‌ها به دلیل شیوع کرونا، بر حضور زوار در حرم امامین عسکریین (ع) و امامین جوادین اثرگذار بود و تعداد کمی از زائران توفیق تشرف به حرم‌ها را داشتند و جای زوار ایرانی در اعتاب مقدسه عراق خالی بود.

در سوریه اما وضعیت به گونه‌ای دیگر بود و با وجود اینکه رسماً اعزام زائران به عتبات ممنوع است و هیچ اعزامی صورت نمی‌گیرد، هیأتی از زنجان به سوریه و حرم حضرت رقیه (س) مشرف شدند و شب میلاد امیرالمومنین (ع) را جشن گرفتند. در این مراسم مهدی رسولی، مداح کشورمان در مدح امیرالمومنین (ع) به اجرای برنامه پرداخت.

امسال با توجه به شیوع کرونا، محدودیت‌ها برای اعزام زوار به عتبات وجود دارد و با شرایط کنونی به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری این روند ادامه دار خواهد بود .