شنبه 8 اردیبهشت 1403

24 دی 1399

جلسه شورای سیاست گذاری فرهنگی  اربعین برگزار شد

به منظور تدوین سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی اربعین بر اساس ابلاغیه رییس ستاد مرکزی اربعین به رییس کمیته فرهنگی و آموزشی، شورای سیاست‌گذاری فرهنگی اربعین با عضویت شخصیت‌های علمی و فرهنگی و کارشناسان حوزه اربعین تشکیل شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به منظور تدوین سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی اربعین بر اساس ابلاغیه رییس ستاد مرکزی اربعین به رییس کمیته فرهنگی و آموزشی، شورای سیاست‌گذاری فرهنگی اربعین با عضویت شخصیت‌های علمی و فرهنگی و کارشناسان حوزه اربعین تشکیل شد.

این شورا اولین نشست خود را با حضور دبیر ستاد مرکزی اربعین در بعثه مقام معظم رهبری برگزار کرد که در ابتدا رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، اقدامات انجام گرفته در ستاد و کمیته فرهنگی  و سایر دستگاه‌های مسئول و مطالعاتی مرتبط در خصوص تنظیم سیاست‌ها و راهبردها را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی با توجه به سیال بودن شرایط و گسترده‌تر شدن حرکت بزرگ اربعین در ابعاد جهانی و حضور چند میلیونی ایرانیان در این مراسم گفت: نیازمند تنظیم درست و جامع مطابق با شرایط و تحولات و با عنایت به مسئولیت ملت و دولت عراق با عنوان میزبان و متولیان اربعین هستیم. از این‌رو در این خصوص توصیه‌ها و اندیشه رهبری معظم انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های موجود و اسناد تدوین شده به عنوان اسناد بالادستی مبنای کار خواهد بود.

وی تجارب و تخصص این جمع ودرک  مشترک صاحب نظران را  سرمایه ارزشمند  برای چنین مقصدی توصیف کرد و از اعضا خواست با بهره‌گیری از تلاش مراکز مطالعاتی و اندیشکده‌ها و نظرات اساتید و صاحب نظران و موکب‌داران و بخش‌های مختلف مردمی که تجربه ای ارزشمند و شناخت خوبی از شرایط و حرکت بزرگ اربعین دارند در ترسیم و مهندسی حرکت بزرگ فرهنگی اربعین ‌کمک کنند.

رییس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین خاطر نشان کرد که اساس این تصمیمات در حوزه ایران با ما خواهد بود و در کلیت آن قطعا نظرات دوستان در عراق تعیین کننده و صائب و مبنا قرار می‌گیرد.

امیر امید محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه با اشاره به روند تحولات و افزایش جمیعت ایرانیان و شرایط پیش‌رو، بیان کرد: همه قبول داریم کار اربعین اساس و جوهره‌اش فرهنگی است و سلامت و ارتقای این بعد تصمین کننده اساس این حرکت خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیتهای خوب بعثه مقام معظم رهبری به عنوان مسئول فرهنگی و آموزشی اربعین، ضرورت هم‌افزایی در انجام فعالیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و خواستار تدوین خط و جهت فرهنگی بر اساس اندیشه رهبری شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: حفظ و تقویت مردمی بودن اربعین و روح نهضت امام حسین علیه السلام و پرهیز از چالش‌ها و حاشیه‌های مساله‌ساز و آسیب‌زا و تقویت روح معنویت و توجه به ترفندهای دشمنان و جهانی بودن اربعین و احترام به حاکمیت دولت عراق و تکریم مردم عراق به عنوان میزبان  از اصول مورد توجه ستاد مرکزی اربعین بوده و هست.

در ادامه این نشست، آقایان دکتر نائینی از اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام و مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین داود صالحی از فعالان و صاحب نظران  فرهنگی اربعین، دکتر بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و دکتر امامی رییس اندیشکده راهبردی اربعین از دانشگاه امام صادق علیه السلام، دکتر مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دکتر  مهدی قاسمی مدیر مرکز مطالعات اربعین و دکتر سیدمحمد رضا خوشرو مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما ضمن طرح دید‌گاه‌های خود درخصوص کلیات، اهداف، راهبردها، اصول و مبانی، و شیوه‌های تدوین سیاست‌ها مباحثی را ارائه کردند.