جمعه 31 فروردین 1403

02 مهر 1399

مشکل زیرساخت های بهداشتی، علت عدم پذیرش زائر در عراق/ اهدای ۳ میلیون پرچم به عراقی ها برای زیارت نیابتی در اربعین

حجت الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه عدم پذیرش زائر از سوی عراقی سیاسی نیست و صرفاً به دلیل وجود مشکل در زیرساخت های بهداشتی این کشور است؛ برنامه های فرهنگی تدارک دیده شده برای اربعین امسال را اعلام کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین؛ به نقل از شبستان؛ حجت الاسلام حمید احمدی، چهارشنبه(۲ مهر) در حاشیه سفر به کرمان در نشست با اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان در سخنانی گفت: از فروردین ماه امسال ۷ سناریو برای اربعین پیش بینی شد و در نهایت سناریوی پیش بینی حضور محدود زائران و موکب ها و اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی تقدیم دولت شد اما تا شب گذشته به دلیل شرایط داخلی عراق که قطعاً سیاسی هم نیست، مورد موافقت قرار نگرفته است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین فزود: زیرساخت های بهداشتی در عراق با مشکلات جدی مواجه هست و در صورت ایجاد بیماری برای زائرین اصلاً امکان انتقال به مرز هم نیست زیرا آمار عراق در ابتلا به کرونا ۵ هزار نفر است و مرگ و میر هم ثبت نمی شود.

ستادملی کرونا افکار عمومی را نسبت به وجود محدودیت های کم در بعضی جاها، قانع نکرد

وی ادامه داد: به خاطر شرایط خاص عراق و نیز فرمایش رهبری که مبنای فقهی دارد و از روز اول هم مواضع ایشان شفاف بود که تصمیم ستاد کرونا را مبنا قرار دادند امسال پیاده روی اربعین انجام نمی شود.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به احتمال خطا در کارشناسی ها گفت: سوال و گله ما این است که چرا ستاد کرونا نتوانسته افکار عمومی را نسبت به اینکه چرا در بعضی جاها محدودیت کم است، قانع کند؟! ما در قضیه امام حسین کسی را متهم نمی کنیم و فرمایش رهبری به عنوان مرجع و ولی فقیه برای ما ملاک است.

وی به پیگیری برای اعزام موکب سلامت به عراق و تهیه دستورالعملی برای اعزام ۵۰۰ موکب و نیز پیگیری های سفارت برای این امر اشاره کرد و افزود: اما تا شب گذشته مشخص شد عراق این موکب ها را هم پذیرش نمی کند؛ از طرفی با توجه به اهمیت انعکاس راهپیمایی اربعین به دلیل اینکه جمعیت قابل توجهی از عراق شرکت می کنند، برای حضور اصحاب رسانه از ایران نیز هنوز موافقت نشده اما ما همچنان امیدواریم.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستادمرکزی اربعین با بیان اینکه خود عراقی ها حتی نیاز به نیروهای فنی ایران در راهپیمایی اربعین را اعلام کردند اما همه اینها فقط در قالب عرض ارادت و صحبت است و در عمل هیچ ویزایی صادر نشده، ادامه داد: بر این اساس راهپیمایی جاماندگان اربعین در کشور نیز منتفی است اما جلوه های دیگر از جمله قرائت زیارت اربعین و... با رعایت مسائل بهداشتی برگزار می شود زیرا جامعه نیازمند نشاط معنوی است و این میراث معنوی باید حفظ شود.

وی با متذکر شدن این مطلب که مراسم اربعین تعطیل نیست و ما از همه ظرفیت های نظام در جنبه مردمی استفاده می کنیم؛ اظهار داشت: کمیته فرهنگی و آموزشی یکی از کمیته های ۱۳ گانه ستادمرکزی اربعین است که ۲۸ دستگاه در آن عضو هستند و سیاست ما این است مانع هیچکس نشویم زیرا کار برای امام حسین است اما ظرافت هایی دارد که باید انجام شود.

ترانزیت ۳۰۰ هزار نفر زائر خارجی در اربعین سال گذشته از ایران

حجت الاسلام احمدی افزود: سال گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰ نفر زائر که ۳۰۰ هزار نفر آنان خارجی بودند از ایران به مراسم اربعین اعزام شدند و مدیریت، بیمه و ترانزیت ۳۰۰ هزار زائر خارجی از ایران موفقیتی برای نظام جمهوری اسلامی است اما متأسفانه این موضوع در دعواهای سیاسی گفته نمی شود؛ هم دولت در این باره اشکال دارد و هم ما در دعواهای سیاسی یادمان می رود بگوییم.

وی از برگزاری زیارت اربعین در ۱۹ صفر در همه ادارات و دستگاه ها، «پویش مهر اربعین» با اهدای کمک های مؤمنانه برای دانش آموزان بی بضاعت و پیش بینی مازاد کمک های دیگر استان ها در سیستان و جنوب کرمان، فعالیت مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اربعین را از جمله اقدامات فرهنگی برشمرد و افزود: سایت ویژه عکس اربعین هفته آینده رونمایی می شود.

حجت الاسلام احمدی همچنین از فعال شدن نرم افزار موکب مجازی و جانمایی موکب ها در آن، برگزاری ۱۷ همایش ملی، بین المللی و منطقه ای، ویژه برنامه قرآنی هدیه به سرداران مقاومت و محافل شعر مجازی و حضوری، تدارک برنامه هایی در حوزه هنری و کانون های مساجد و هماهنگی با کشورهای مختلف برای انعکاس این برنامه ها، بازنمایی مسیر نجف تا کربلا در بعضی از استان ها از جمله بوشهر و بندرعباس، راه اندازی بخش بین الملل بانوان و... خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر معرفی سردار سلیمانی و همراهان شهیدش به عنوان بزرگترین سرداران ضد تروریست که در همین راه هم به شهادت رسیدند؛ افزود: از آنجا که رییس جمهوری آمریکا به افکار عمومی دنیا دروغ می گوید و سردار ما را تروریست می خواند و این نشان از همگرایی میان آمریکا و داعش و القاعده است؛ ما باید وجه ضدتروریستی شهدای مقاومت را برجسته کنیم.

تأکید بر همبستگی میان ایران و عراق

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستادمرکزی اربعین با اشاره به احساسات زیاد مردم عراق نسبت به ایرانی ها در پی تعطیلی راهپیمایی اربعین؛ تأکید بر همبستگی میان عراق و ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: عراقی ها نوحه ها و سرودهایی برای ایرانی ها درست کردند و ما با همکاری سازمان اوج ۳ میلیون پرچم و ماسک تهیه و به عراقی ها اهدا می کنیم تا به نیابت از مردمی که داوطلبانه این اقلام را تهیه کردند زیارت کنند.

وی با تأکید بر لزوم توجه و احترام به حاکمیت عراق که مورد تأکید مقام معظم رهبری است؛ خاطرنشان کرد: باید این حاکمیت را به رسمیت بشناسیم و بدون ویزا وارد نشویم و تقویت مرجعیت دینی در عراق و تکریم ملت عراق نیز مورد توجه باشد و در بازنشر کلیپ ها دقت کنیم.

حجت الاسلام احمدی در تکمیل این بخش از سخنانش اظهار داشت: از شهید ابومهدی مهندس نقل کردند که « از خدا خواستم در دنیا و آخرت با سردار سلیمانی باشم»

بنا به نقل مشهور، اربعین روز ورود اهل بیت امام حسین علیه السلام به کربلا است

وی اظهار داشت: اربعین امسال فرصت خوبی برای بخش تبیینی آن است و مقام معظم رهبری فرمودند «اربعین، رسانه عاشورا است و حضرت زینب سلام الله علیها از این تریبون خوب استفاده کردند» لذا آنچه در موضوع اربعین مرسوم است صرفاً به خاطر حضور جابر و عطیه کوفی نیست بلکه اربعین روز ورود اهل بیت به کربلا بنا به نقل مشهور و دلایل دهها مورخ و روز دفن سر مبارک سیدالشهدا  توسط امام سجاد علیه السلام در کربلا است.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه بعضی ها به دلیل روایت امام عسکری علیه السلام در خصوص زیارت اربعین که آن را یکی از ۵ علامت شیعه ذکر می کنند؛ آن حضرت را مؤسس اربعین می دانند در حالیکه اینطور نیست زیرا حضرت از واقعه ای خبر می دهد، تصریح کرد: زیارت اربعین ۱۰۰ سال قبل از امام عسکری و در دوره امام صادق علیه السلام توسط صفوان یکی از یاران آن حضرت نقل شده است.

پیام شعار اربعین ۱۴۴۲

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستادمرکزی در پایان بیان کرد: شعار اربعین امسال «الحسین سفینة النجاة» است و این یعنی هم استغاثه جمعی و التجا و توسل به حضرت و هم مرام و مسلک ایشان، هر دو نجات بخش است.