پنج شنبه 9 فروردین 1403

30 شهریور 1399

فعالیت موکب های اربعین در حوزه سلامت و کمک به خانواده های بی بضاعت

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، با توجه به شرایط خاص کرونایی به تشریح برنامه‌های موکب‌های ایرانی در اربعین پرداخت.


‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشست خبری که صبح امروز در محل این ستاد برگزار شد، عنوان کرد: میزبان اصلی اربعین مردم و دولت عراق هستند و ما نیز توفیق پیدا کردیم در کنار مردم و دولت عراق و تولیت حرم های مطهر به میزبانی این مراسم کمک کنیم.

وی افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات انواع خدمات مورد نیاز مراسم اربعین را سازماندهی می‌کند و در کنار موکب‌های عراقی، موکب‌های ما نیز حضور پیدا کرده و سنگ تمام گذاشتند و شاهد صحنه‌های ماندگاری در طی این مراسم‌ها بوده‌ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه امسال با شرایط جدیدی رو به رو هستیم و باید وضعیت مردم و دولت عراق را درک کنیم، گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که همه اینها باعث منع تجمعات می‌شود و تمام تلاش ما این است که در جهت سلامت زائران و هم میهنان تلاش کنیم.

وی افزود: تجمعات منع حضور زائران امسال اجرایی می‌شود و ما مراسمی نخواهیم داشت و ایرانیان اربعین امسال به عراق اعزام نخواهند شد بنابراین دعای ما این است که سلامت به جامعه جهانی بازگردد تا بتوانیم در اولین فرصت این عدم توفیق را جبران کنیم و عدم حضور زائران در عراق تصمیم قطعی ستاد اربعین کشور نیز است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: روز گذشته نیز ستاد اربعین کشور اعلام کرد امسال به طور قطعی مراسمی برگزار نمی‌شود و ما نیز با آنها هماهنگ هستیم و در ستاد بازسازی عتبات تلاش می‌کنیم برنامه‌های جایگزین را اجرایی کنیم.

جلال مآب با اشاره به اینکه موکب ها یکی از برکات مراسم اربعین حسینی هستند، افزود: در سال جاری برای اربعین امسال برنامه‌هایی را برای موکب ها تعریف کردیم تا بتوانند به مردم در کشور خودمان خدمات رسانی کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: تنها ستاد بازسازی عتبات عالیات است که وظیفه سازماندهی موکب ها را بر عهده دارد و ما تنها مرجع صدور مجوز برای آنها هستیم و هیچ مرجع دیگری نباید در این خصوص تصمیم گیری کند، اما اگر سازمان‌ها پیشنهاداتی داشته باشند می‌توانند به ستاد مراجعه و ما آنها را بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی موکب ها میزبانی در مراسم اربعین عراق و خدمات رسانی به زائران است همچنین ماموریت دیگر آن امدادرسانی به مردم در حوادث غیرمترقبه است که اولین بار به فرمان شهید سردار سلیمانی موکب ها را در خوزستان برای امداد رسانی ساماندهی کردیم تا یاری‌رسان مردم باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تاکید کرد: هیچ نوع ماموریت دیگر شامل حال موکب ها نمی‌شود فقط خدمات رسانی و امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه وظیفه موکب هاست.

جلال مآب با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که موکب ها در اربعین حضور ندارند قرار است در چهار محور فعالیت داشته باشند گفت: هم به ستاد اربعین و هم مسئولان عراقی اعلام کردیم حاضریم موکب‌های خود را برای میزبانی از مراسم اربعین به عراق اعزام کنیم و هم حاضریم امکانات و توانمندی‌های خودمان را در اختیار زائران عراقی بگذاریم و منتظریم هر کمکی درخواست شود موکب ها را اعزام کنیم.

وی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی حضور موکب‌های ایرانی به مصلحت نباشد از توانمندی‌های موکب هایمان در ایران استفاده می‌کنیم که یکی از آنها حضور جدی موکب ها در پویش مومنانه کمک به خانواده‌های بی بضاعت است که از فروردین ماه این برنامه اجرایی شده است.

جلال مآب گفت: دستورالعمل مربوطه به استان‌ها ابلاغ شده تا از توانمندی موکب ها در قالب کمک‌های مومنانه برای نیازمندان استفاده شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: برنامه دوم ما جمع آوری کمک برای دانش آموزان نیازمند در استان‌های محروم است که در این خصوص از ظرفیت موکب ها استفاده می‌شود همچنین از موکب ها در بازسازی و توسعه حرم‌ها در قالب پویش حرم عشق استفاده خواهد شد.

وی گفت: موکب ها بخشی از کمک‌های خود را برای توسعه حرم‌ها اختصاص می‌دهند، هر چند این امکانات بعضاً می‌تواند در مسیرهای راهپیمایی در کشور خودمان و در شهرهای مرزی انجام شود.

جلال مآب به برنامه‌های موکب‌های سلامت اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا موکب‌های سلامت به ضدعفونی معابر و سطوح اقدام کردند به طوری که بیش از ۳ هزار مرتبه معابر ضدعفونی شد و ۱۱ میلیون لیتر ماده ضدعفونی، سه میلیون عدد ماده ضدعفونی، ۲.۵ میلیون دستکش، ۱۰ میلیون ماسک و ۲.۵ میلیون لباس در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار داوطلب از طریق موکب‌های سلامت خدمات رسانی می‌کنند، گفت: ۴۰۰ هزار بسته معیشتی و یک میلیون پرس غذا نیز میان مردم آسیب دیده از کرونا توزیع شد.

به گفته وی، تا پایان مهر کمک پویش مهر به دانش آموزان نیازمند ادامه دارد و بعد از اربعین اقلام اهدایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: همانطور که زائران ایرانی به عراق اعزام نمی‌شوند زائران عراقی نیز به ایران اعزام نخواهند شد. ۱۲۰۰ موکب برای کمک ثبت نام کردند که محل استقرار آنها به مرور مشخص خواهد شد و اوج فعالیت آنها از ۱۰ تا ۲۰ ماه صفر خواهد بود.