جمعه 10 فروردین 1403

29 شهریور 1399

رادیو اربعین آغاز به کار کرد/ تغییر رویکرد از اطلاع رسانی به برنامه سازی

مدیر رادیو اربعین گفت: با توجه به تغییراتی که امسال در برگزاری مراسم اربعین پیش آمده، رادیو اربعین نیز برنامه های خود را ز اطلاع رسانی به برنامه سازی تغییر داده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، آیین راه اندازی رادیو اربعین امروز -شنبه ۲۹ شهریور ماه- با حضور حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام رییس صداوسیما، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین، حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش، شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام و آوا و ...در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

 لزوم بیان و اطلاع رسانی زوایای پنهان اربعین

در این مراسم حجت الاسلام موسوی مقدم، قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: همانند فرهنگ عاشورا، کربلا و اربعین نمی توان فرهنگی را یافت چرا که این مسیر ادامه مسیر حیات طیبه است که در اربعین سیدالشهداء خلاصه و چکیده اش را می بینیم.

قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیان کرد: آنچه که در کربلا رخ داد، شور و شعورها را به بشریت ودیعه گذاشت و اربعین استمرار واقعه عاشوراست.

موسوی با اشاره به اینکه اگرچه در گذشته پیرامون حماسه عاشورا مطالب بسیاری بیان شده است، گفت: اما واقعه کربلا باز ناگفته های بسیاری دارد که امسال که مراسم راهپیمایی اربعین برگزار نمی شود، باید این فرصت را مغتنم بشماریم برای تبیین و تشریح ابعاد دیگری از واقعه کربلا زیرا اربعین باقی و دوام دارد.

موسوی مقدم با اشاره به اینکه یک مناسک اثرگذار اربعین پیاده روی نجف تا کربلا است، گفت: اگرچه امسال این مراسم برگزار نمی شود اما لازم است رسانه از این فرصت برای بیان شعور حسینی و حماسه اربعین اهتمام ویژه ای داشته باشد و زوایای پنهان اربعین را بیان کند.

وی مسئولیت دست اندرکاران رادیو اربعین را که از پنج سال فعالیت اش را آغاز کرده است، سنگین دانست و افزود: فلسفه، پیام، آثار و برکات اربعین حسینی لازم است که بیان شود زیرا اربعین هیچ وقت متوقف نشده است، اگرچه در مقاطعی فراز و فرودهایی داشته است.

قائم مقام صدا و سیما تصریح کرد: در اوج سخت گیری های رژیم بعثی هم شاهد آثار و برکات اربعین و برپایی مراسم بودیم که توسط شیعیان انجام می شد که به نوعی انسجام و وحدت آنها را به نمایش می گذاشت و از همین طریق در جهت مبارزه و پایداری و استقامت در مقابل رژیم بعثی بهره برداری کردند و مقاومت شیعیان عراقی در برابر نیروهای بعثی همان آثار و برکات اربعین بوده است.

وی به تلاش های دشمنان برای فراموشی عاشورا و اربعین اشاره کرد و گفت: ماندگاری اربعین دلیلی بر این موضوع است که نور الهی هرگز خاموش نمی شود و دشمنان هرگز نتوانسته اند این شور و شعور را خاموش کنند و ماندگاری اربعین برای همیشه دوام خواهد داشت.

وی بر لزوم بیان ابعاد اربعین، آثار، برکات و منافع آن به جوامع بشری تاکید کرد و گفت: حیات جوامع بشری به ماندگاری عاشورا و اربعین گره خورده است.

تغییر رویکرد از اطلاع رسانی به برنامه سازی

براساس این گزارش، فاتحی، مدیر رادیو اربعین  نیز در  این مراسم در این مراسم به تفاوت های اربعین امسال نسبت به سالهای گذشته پرداخت و همچنین درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: دنیا باید بداند تا وقتی عشق حسین در قلب‌ها زنده است و مکتب عاشورا پابرجاست دنیا حاج قاسم‌های زیادی را به خود خواهد دید.

وی همچنین به موضوع شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه شیوع این بیماری و برگزار نشدن پیاده روی اربعین، رادیو اربعین نیز تغییراتی را در دستور کار خود قرار داد و از اطلاع رسانی به برنامه سازی تغییر روش داده است. به همین دلیل ما 5 برنامه زنده و 7 برنامه تولیدی در ساختارهای مختلف نظیر مستند، نمایش، گفت و گو و ... خواهیم داشت.

فاتحی افزود: همچنین برنامه و در حقیقت مجله صبحگاهی «به تو از دور سلام» با رویکرد اجتماعی، «منظومه نور» با رویکرد معارفی، مجله عصرگاهی «عصر حسینی» با محور‌های موضوعی رادیو اربعین، مجله شبانگاهی «در آرزوی وصال» از جمله برنامه‌هاست. همچنین مشاعره «شعر و شعور» از دیگر آثار ماست. همچنین برنامه «زیارت کلمات» نیز با همکاری حوزه هنری با دعوت از شاعران آیینی روانه آنتن خواهد شد. برنامه «از سرچشمه آفتاب» نیز با موضصوع فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) و فراز‌هایی از سخنان رهبر انقلاب از دیگر برنامه‌های رادیو اربعین خواهد بود.