جمعه 7 اردیبهشت 1403

27 شهریور 1399

ولایت پذیری ناتمام حضرت زینب (س)

خانم داروغه از اساتید حوزه علمیه قم، در سومین نشست تخصصی «بانوان عاشورایی» که عصر دیروز برگزار شد، در خصوص ویژگی های حضرت زینب(س) به ارائه نکاتی پرداخت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، سرکار خانم داروغه از اساتید حوزه علمیه قم، در سومین نشست تخصصی «بانوان عاشورایی» که عصر دیروز برگزار شد، در خصوص ویژگی های حضرت زینب(س) به ارائه نکاتی پرداخت.

وی عنوان کرد:  برای شناخت ویژگی های ایشان چه دربعد فردی و چه در بعد اجتماعی باید مدت ها زوایای گوناگون ایشان را مورد بررسی قرار دهیم اما، در این مجال اندک چند ویژگی را  به اختصار بیان می کنیم، ایشان ادامه دهده نهضت حضرت فاطمه(س) در مبارزه با باطل و حمایت از امام زمان خود داشتند، می توانیم ادعا کنیم، ویژگی های ایشان و هرآنچه که در رفتار و کردار ایشان دیده می شود، تجلی آموخته های ایشان در دوران کودکی و طول عمر ایشان است ونگرش، منش و رفتار ایشان را، همان نحوه تعامل و ارتباط با خدا، خود و دیگران در این بانوی بزرگ شکل می دهد.

 وی افزود: از بین تمام ویژگی های بی نظیر ایشان، با اندکی تامل در القاب حضرت متوجه می شویم که محوری ترین نقش ایشان، عاقله بودن و تعهد ایشان بوده که برای مرد و زن می تواند نقش محوری داشته باشد، نکته دیگر اینکه، هیچگاه نمازهای نافله حضرت زینب(س) در تمام طول عمرشان ترک نشد، حتی در اوج مصیبت کربلا و در مسیر کوفه به شام در عین ضعف و خستگی و گرسنگی که مجبور میشدند نماز را نشسته بخوانند، هیچ مسئله ای نتوانست ایشان را از عبادت باز دارد.

این استاد حوزه، به موضوع ولایت پذیری حضرت زینب (س) به عنوان دیگر ویژگی ایشان اشاره و تصریح کرد: ایشان چه قبل و چه  قبل از واقعه عاشورا و چه بعد از آن، هیچگاه دست از حمایت امام زمان خود برنداشتند.

وی افزود: عارف بودن و معرفت کامل داشتن به آیات قرآن کریم در میان تمام خطبه های آتشین ایشان در مجلس یزید و همچنین ابن زیاد، به چشم می خورد، ایشان با استدلال های قرآنی خود، تمامی شبهات اعتقادی مردمان حاضر در مجلس را با اشراف کامل به مباحث قرآنی پاسخ می دادند.حضرت زینب (س) یک مفسر قرآن بی نظیر بودند.

داروغه ادامه داد: بحث مدیریت ایشان خیلی مهم هست، بعد از جریان عاشورا حضرت با سه تا خطر مواجه بودند ، نخست اینکه خون اباعبدالله الحسین(ع) ممکن بود پایمال بشود،  دوم اینکه  دستگاه خلافت، حقانیت کادب خودش را می خواست به اثبات برساند، و امانت های که دست ایشان سپرده شده بود باید حفظ می شد.

وی افزود: شیوه ایشان برای مقابله با این خطرات، حضور در صحنه مبارزه، سیاست، اجتماع وتبلیغ بود. همانطور که می دانیم ایشان با حضور در مجلس «عبیدالله بن زیاد» چطور حقانیت خود را ثابت کرده و هدف از قیام را شرح دادند.

داروغه در پایان گفت: بحث صبر، ایستادگی و مقاومت حضرت زینب(س) الگوی بی بدیلی است برای همه مردم جهان، ایشان با صبری که در مقابل سختی ها و مصائب داشتند، باعث جاودانگی حادثه کربلا شدند.