پنج شنبه 9 فروردین 1403

27 مهر 1398

بایدها و نبایدهای توزیع غذای نذری

گاهی بروز مشكلاتی همچون مسمومیت های غذایی با مصرف غذاهای نذری، موكد این مهم می شود كه ضمن حفظ این سنت حسنه، نسبت به چگونگی تهیه و توزیع غذای نذری دقت بیشتری اعمال شود.


مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان در مورد تهیه و توزیع غذاهای نذری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: رعایت بهداشت فردی در تهیه و توزیع غذاهای نذری بسیار مهم است.

دكتر مهدی شفیعی تاكید كرد: افرادی كه در پخت غذاهای نذری دخیل هستند باید دست های خود را قبل از مشاركت در پخت غذا با آب و صابون بشویند.

وی اظهار كرد: مواد اولیه غذا بایستی از مكان های مناسب و مورد تایید بهداشت تهیه شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: باید از سلامت مواد اولیه برای تهیه غذا نذری اطمینان حاصل كنیم.

وی گفت: نكات بهداشتی باید در هنگام پخت، نگهداری، توزیع و مصرف غذا رعایت شود و بهتر است غذا را تازه به تازه استفاده كرد و از نگهداری غذا در شرایط نامناسب و مدت طولانی پرهیز شود.

وی افزود: افرادی كه اقدام به پخت غذاهای نذری می كنند از نگه داشتن غذا در محیط های باز خودداری كنند.

**نظارت دقیق بر مكان های تهیه و توزیع غذای نذری

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی كرمان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: رعایت نكردن موارد بهداشتی در تهیه غذاهای نذری موجب بروز بیماری های عفونت روده ای و مسمومیت در مصرف كنندگان این غذا می شود.

حمیدرضا گلزاری بر نظارت دقیق اكیپ های بهداشت محیط بر مكان های تهیه و توزیع غذای نذری تاكید كرد و افزود: اكیپ های نظارت خاص بهداشتی در ایام محرم و صفر در دستور كار گروه بهداشت محیط در استان كرمان قرار گرفته است.

وی اظهار كرد: كارشناسان بهداشت محیط استان كرمان با حضور در محل هایی كه اقدام به پخت غذای نذری می كنند به صورت چهره به چهره افراد دخیل در تهیه غذای نذری را آموزش می دهند.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی استان كرمان افزود: كارشناسان بهداشت محیط این دانشگاه همچنین با مسئولان مساجد، تكایا و حسینیه ها قبل از آغاز ماه محرم نشست هایی را به منظور ارائه آموزش های بهداشتی در طبخ غذای نذری برگزار كرده اند.

وی رعایت بهداشت فردی برای افرادی كه در تهیه و توزیع غذاهای نذری دخالت دارند را در سلامت غذا بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان كرد.

گلزاری تاكید كرد: افرادی كه قصد پخت غذاهای نذری را دارند باید از دستكش یك بار مصرف، روپوش و كلاه و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری هایی مانند سرماخوردگی از ماسك استفاده كنند.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی استان كرمان تاكید كرد: دست اندركاران تهیه غذاهای نذری در صورت استفاده از ظروف مسی برای طبخ غذا باید از قلع اندود شدن این ظروف اطمینان حاصل كنند.

وی گفت: اگر ظروف مسی قلع اندود نشده باشند هنگام طبخ غذا یون مس آزاد شده و تاثیر بدی بر اندام های داخلی بخصوص كبد می گذارد.

گلزاری تصریح كرد: هیات های عزاداری از شستن فنجان های چای و ظروف غذا در ظرف آب به صورت یكجا خودداری كنند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی كرمان توصیه كرد: هیات های عزاداری از قالب یخ بهداشتی و آب آشامیدنی سالم استفاده كنند.

وی در زمینه توزیع شیر در بین عزاداران حسینی نیز توصیه كرد: به این منظور باید از شیر پاستوریزه استفاده كرد و قبل از مصرف آن را جوشاند.

وی گفت: شیر را نباید در دمای بالا و در محیط های روباز قرار دارد.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی استان كرمان گفت: هیات های عزداری برای پخت غذا از روغن های سرخ كردنی دارای پروانه ساخت با ترانس پایین استفاده كنند.

وی تاكید كرد: هیات های عزاداری مواد خام را از مكان های معتبر تهیه كنند و از سلامت آن مطمئن باشند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی كرمان اظهار كرد: تهیه دام برای ذبح و پخت غذای نذری باید از طریق مراكز مجاز مورد تایید دامپزشكی انجام شود.

وی گفت: سبزی و مواد سالاد نیز باید به طور كامل با مواد ضدعفونی كننده شست و شو داده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی كرمان از توزیع كنندگان غذای نذری خواست از ظروف یك بار مصرف استاندارد برای توزیع غذای گرم استفاده كنند.

وی همچنین به بازدید از تكایا و مساجد به صورت هفتگی توسط كارشناسان بهداشت محیط و نظارت بر شیوه پخت مواد غذایی نذری در ماه محرم خبر داد و گفت: مواد غذایی موجود در این امكان به صورت دوره ای مورد آزمایش قرار می گیرند.

گلزاری افزود: دستور العمل اجرایی تشدید بازرسی های بهداشت محیط نیز از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی در ماه محرم اعلام شده است.

وی همچنین گفت: مسمومیت 242 نفر از مردم روستای اندوهجرد كرمان طی روز گذشته به دلیل مصرف بلغور نذری بود كه فاصله تهیه و توزیع آن زیاد بوده است.

وی با اشاره به اینكه آمار افراد مسموم شده در اندوهجرد با توجه به مراجعه افراد در چند نوبت به مراكز درمانی مجدد در حال بازشماری است، گفت: نگهداری بلغور بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب بروز این مسمومیت در مصرف كنندگان آن شده است.

گلزاری افزود: نگهداری مواد غذایی بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب رشد میكرو ارگانیسم‌ها در مواد غذایی می شود و فرد مصرف كننده را به مسمومیت غذایی مبتلا می كند.