سه شنبه 29 اسفند 1402

01 شهریور 1398

نام نویسی زائران اربعین آغاز شد

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امور اعزام زائران به عتبات عالیات از آغاز نام نویسی زائران اربعینی به صورت اینترنتی از طریق سامانه سماح خبر داد و اعلام کرد که تنها به منظور صدور بیمه نامه خدمات درمانی، 25 هزار تومان از زائران دریافت خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، برای مراسم اربعین سال 1398 با توجه به توافق به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، زایران می توانند از 19 شهریور برابر با 10 محرم تا 7 آبان ماه برابر با سی ام صفر بدون نیاز به دریافت روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند.

براساس این گزارش، لغو روادید صرفاً برای بازه زمانی ذکر شده اجرایی می شود و خارج از این محدوده زمانی زائران موظف به دریافت روادید از طریق دفاتر زیارتی هستند.

با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) جهت تشرف به زیارت اربعین ثبت نام در سامانه سماح الزامی است و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی صرفاً به زائرانی که در این سامانه ثبت نام کرده باشند اجازه خروج داده خواهد شد.

در هنگام ثبت نام وارد کردن اطلاعات خواسته شده الزامی است. 

اطلاعات هویتی زائران با استعلام از سازمان ثبت احوال، در سامانه سماح نمایش داده می شود؛ بنابراین چنانچه مغایرتی در اطلاعات خود مشاهده می کنند، حتما به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کنند.

ثبت نام قطعی زائران منوط به پرداخت هزینه های مصوب در سامانه سماح است. تمامی موارد لازم جهت اطلاع رسانی به شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال می شود؛ بنابراین زائران در ثبت شماره تلفن همراه نهایت دقت را انجام دهند.

ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه های مصوب به منزله قرار گرفتن تحت پوشش خدمات بیمه ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود، زایرین گرامی حتماً پس از ثبت نام رسید ثبت نام را از سامانه سماح دریافت و شرایط و تعهدات بیمه را مطالعه کنند.

زایرین عزیز توجه داشته باشند، جهت پرداخت هزینه های مصوب صرفاً از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح اقدام کنند و از پرداخت هرگونه وجه دیگری چه به صورت نقدی و یا هر روش دیگر جداً خودداری نمایند. 

لازم به ذکر است ثبت نام در سامانه سماح رایگان است و هزینه هایی که دریافت می شود صرفاً جهت خدمات درمانی و بیمه ای زایرین است که مجموعاً 220,000 ریال می شود و همچنین چنانچه زائران جهت ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه نمایند مبلغ 30,000 ریال به عنوان حق الزحمه ثبت نام بر هزینه خدمات درمانی و بیمه ای افزوده و در مجموع مبلغ 250,000 ریال اخذ خواهد شد.
بدیهی است دریافت هرگونه وجهی به صورت نقدی و بیشتر از هزینه مصوب غیرقانونی است.