جمعه 10 فروردین 1403

16 آبان 1396

کربلایی شدن و کربلایی ماندن دو اصل مهم زیارت اربعین است

حجت الاسلام و المسلمین «سید جعفر علم الهدی» مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف در جمع زائران حسینی ، شرط و لازمه قبولی زیارت اربعین برای مومنان را کربلایی شدن و کربلایی ماندن دانست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، علم الهدي که در صحن حضرت زهرا (س) در جوار بارگاه حضرت علی (ع) سخن میگفت با اشاره به اهمیت زیارت اربعین در اعمال مومنان گفت: امام حسن عسکری (ع) یکی از نشانه های پنج گانه شناخت مومن را زیارت اربعین ذکر می فرمایند

وی در تبیین اهمیت اربعین افزود: تنها معصومی که در تمام دوران های پس از شهادت برای وی مراسم و زیارت اربعین برگزار شده، امام حسین (ع) است.

وی گفت: امام صادق(ع) در زمینه اهمیت اربعین یادآور شده اند که زوار امام حسین (ع) هر قدم که در راه زیارت ایشان گام  بر می دارند خداوند هزار خطای آنان را بخشیده و هزار عمل نیک به کارنامه شان اضافه می کند.

علم الهدی افزود: اگر زائر با خلوص نیت در این مسیر گام بگذارد به یقین خداوند کارنامه ای از نور برای وی در نظر خواهد گرفت و وی را در ردیف صالحان قرار خواهد داد.

وی با طرح این سوال که شرط درست انجام دادن اعمال زیارت اربعین چیست؟ اظظهار داشت:  هرچند رسیدن به ضریح، بوسیدن درب و دیوار های حرم امام «ع» می تواند از  آداب زیارت به شمار آید اما ارزش زیارت بالاتر از آن است که در بوسیدن پنجره مشبک خلاصه شود.

مسئول دفترنمایندگی بعثه مقام معظم رهبری به نقل از مرحوم آیت الله «محمد تقی بهجت» از مراجع فقید تقلید گفت: در زیارت، اذن امام برای ورد به حرم مهمترین شرط است و هر زایر باید این اذن را کسب کند. اگر این اذن حاصل شد مراتب دیگر باقی می ماند که زوار برای احترام به مقام شامخ امام باید آن را انجام دهند.

پس از کسب اجازه برای ورود به حرم خواندن زیارت نامه و گفتن اشهد مبنی بر قبول این معصوم به عنوان ولی شرط لازم است. وقتی ما معصوم را به عنوان ولی می پذیریم باید رفتار، کردار و گفتار خود را با توجه به شان و مقام آن حضرت  انجام دهیم.

علم الهدي در ادامه گفت: لازمه حفظ کربلایی ماندن رعایت اصول فراوان است. یکی از این اصول تفاوت در اعمال و کردار قبل و بعد از زیارت است. زوار امام حسین (ع) پس از انجام زیارت باید تمام اعمال خود را اصلاح کرده و سبک جدیدی از زندگی را آغاز کنند.

دومین شرط کربلایی ماندن احترام به حق و حقوق میزبان است. مردم عراق به عنوان میزبان مراسم اربعین حسینی بر گردن ما حق فراوان دارند. آنان که با برپایی موکب و پذیرایی از زائران اینگونه شرایط را فراهم کردند، باید مورد تکریم و احترام ما باشند.

علم الهدی در پایان گفت: اگر توانستیم تمامی این شرایط را در زمان زیارت و پس از آن رعایت کنیم به یقین شامل همان اجری خواهیم شد که امام ششم شیعیان آن را به زائران امام حسین (ع) وعده داده است.