چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

06 آبان 1396

برپایی 350 محفل قرآنی در مراسم اربعین

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین از اعزام فعالان قرآنی از 9 آبان‌ماه خبر داد و گفت: در این ایام ۱۴۵۱ برنامه قرآنی در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، به نقل از پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان» حسن محمدی، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین در نشست خبری برنامه‌های «کاروان قرآنی جمهوری اسلامی اعزامی به مراسم اربعین» با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی در مراسم اربعین حسینی گفت: از حدود سه سال گذشته باتوجه به ظرفیت اربعین تصمیم گرفتیم از این ظرفیت به منظور ترویج فرهنگ قرآنی بهره ببریم، آن زمان فعالیت‌های خودجوشی صورت می‌گرفت اما سال 1394 اتحادیه وارد کار شد و فعالیت‌هایی را ساماندهی کرد.

وی افزود: گزارشی در شورای توسعه ارائه کردیم و منجر به این شد سال گذشته ستاد مرکزی اربعین کشور جلساتی با اتحادیه داشتند و درخواست کردند فعالیت‌های قرآنی اربعین ساختارمند شود بر همین اساس سال گذشته به صورت رسمی کارگروهی ذیل کمیته اربعین به نام کارگروه قرآنی تأسیس شد و اقدامات مختلفی با محوریت سوره مبارکه فجر برنامه‌ریزی شد.

محمدی با اشاره به استقبال از برنامه‌های سال گذشته بیان کرد: امسال کمیته قرآنی اربعین تصمیم گرفت ظرفیت برنامه‌ها را توسعه دهد بر همین اساس امسال ظرفیت 70 درصد افزایش یافت به طوری که حدود 70 نفر اعزام می‌شوند در حالی که سال گذشته 40 نفر به پیاده روی اربعین اعزام شدند.

وی با بیان اینکه 350 محفل قرآنی و بالغ بر 1000 برنامه متفاوت قرآنی در مسیر شهرهای حله، کوت، کاظمین، سامرا و بغداد به کربلا برگزار خواهد شد، تصریح کرد: چندین گروه تواشیح از جمله گروه محمدرسول الله و معراج و فدک که سطح کیفی مد نظر را داشتند نیز اعزام می‌شوند.

محمدی به تفاهم‌نامه همکاری با آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: همه مراسم با شمیم و عطر امام رضا (ع) متبرک می‌شود و خادمانی از آستان هم حضور دارند و 20 هزار بسته تبرک شامل نبات و غیره بین زائران توزیع می‌شود که با توجه به ارادتی که برادران عراقی به آقا علی‌بن موسی الرضا (ع) دارند برنامه‌ها باشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو پرچم آستان قدس رضوی هم در اختیار ما است خاطر نشان کرد: 10 کرسی تلاوت رضوی در نجف و کربلا و موکب‌های مسیر از شبکه قرآن پخش می‌شود و امیدواریم بتوانیم فعالیت‌ها را به صورت زنده منعکس کنیم. اولین گروه 9 آبان‌ماه اعزام می‌شود. گروه‌های بعدی به ترتیب تا 16 آبان اعزام می‌شوند تا برنامه‌ها را اجرا کنند و 21 آبان هم کاروان به کشور بازمی‌گردند.

دبیر کمیته قرآنی ستاد اربعین با بیان اینکه سال گذشته از طریق حساب 14114 بانک تجارت، از کمک‌های مردمی مناسبی جمع‌آوری شد، افزود: سعی کردیم مردمی بودن برنامه‌ها را حفظ کنیم. طرح‌های مختلفی نیز به ما رسید و ان شا الله از مشهدالرضا تا کربلا برنامه داریم. با توجه به تعامل با طرح 1451 سعی کردیم 1451 محفل را داشته باشیم که بسیاری از آنها در داخل کشور برگزار می‌شود.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین در ادامه با بیان اینکه شورای توسعه و سایر نهادها از اجرای فعالیت‌های قرآنی در پیاده روی اربعین حسینی استقبال کردند گفت: برنامه‌ریزی در ذیل ستاد اربعین طراحی و برنامه‌ریزی شده و ماهیت آن مردمی است همچنین ساختار رسمی ندارد بلکه پویش مردمی است به همین دلیل اتحادیه متولی این امر شده و این فعالیت‌ها را برعهده گرفته است. علاوه بر این اقدام اتحادیه برای اجرای فعالیت‌های قرآنی اربعین با تعامل کمیته اعزام بوده است و آنها نیز در جریان فرایند کار هستند و از این فعالیت استقبال کردند.

محمدی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به حضور همیشگی جامعه قرآنی در جریان‌های ملی و مذهبی، در مراسم اربعین سال 97، اعزام یک کاروان هزار نفری از فعالان جامعه قرآنی را شاهد خواهیم بود.