چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

04 آبان 1396

شفاف‌سازی اربعین با تبادل آرای اساتید عراقی و ایرانی

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تبادل آرای اساتید عراقی و ایرانی را یکی از راه‌های شفاف‌سازی حقیقت اربعین برشمرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین اظهار کرد: راه‌اندازی همایش علمی بین‌المللی اربعین گامی ضروری است که جامعه علمی به آن نیاز دارد. همه اساتید ایرانی و عراقی در این همایش متفق‌القول بودند که پدیده اربعین نیازمند بازخوانی علمی است. راهپیمایی اربعین نورانیتی دارد که بسیاری از جوامع متفکر ما از حقوق مردم در این زمینه به دور هستند و باید فرصتی برای بررسی این پدیده داشته باشند تا اقدام به تحلیل نظری دستاوردها، نتایج و بررسی آسیب‌شناسی این حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه ابعاد مختلفی در کارگروه‌های این همایش مورد بحث قرار گرفت، گفت: دیدگاه‌ها، پیشنهادها و تحقیقات مختلفی مطرح شد و با تخصص‌های گوناگون به موضوع نگاه شده بود و نتایج متفاوتی بر همین اساس ارائه شد که هر کدام در قالب ایده قابل بررسی و نقد است. تبادل آراء میان اساتید به زبان‌های مختلف، در راستای شفاف‌سازی حقیقت اربعین کارساز بود که امیدواریم این روند تداوم یابد.

مظلومی اظهار کرد: پرداخت علمی به موضوعات نوپدید و جدید نیازمند صرف زمان است که به ساختار علمی مورد اتکا تبدیل شود. به دستاوردهایی از نظر علمی رسیدیم که به عنوان نظریه جا افتاده مطرح می‌شوند، اما رسیدن انها به این جایگاه نیازمند تبادل آراء است که امیدواریم این نظریات به سطح قابل برای ارائه در جامعه تبدیل شوند.