پنج شنبه 9 فروردین 1403

05 آذر 1395

ضرورت صیانت از ره‌آورد اربعین؛ اربعین، آغاز «سلوک انقلابی» برای منتظران فرج

سفر را زمانی پایان است که به مقصد رسیده باشی حال‌آنکه اینان مقصدشان را نه زمین کربلا که عرش خدا گرفته‌اند و برای وصال به این مقصد بسی راه طولانی است و ما هنوز در ابتدای راه.


در ادامه یادداشتی پیرامون ضرورت صیانت از ره‌آورد سفر اربعین با عنوان «سلوک انقلابی» را به قلم حجت‌الاسلام سید منصور موسوی می‌خوانید.

 

با پایان یافتن ایام اربعین و بازگشت مسافران به خانه، پرونده این سفر نیز تا سال آینده برای خیلی ها بسته شد و تنها گاه گاهی در میان زندگی روزمره با باز نمودن دفترچه خاطرات ذهنشان، یادش را گرامی میدارند و حسرت ایامش میکشند.

و اما در آن سو؛ گروهی هم هستند که بار سفر بر زمین نگذاشته و عزم سفر جزم‌تر کرده‌اند و حاضر به بازگشت نیستند. چراکه قائل به پایان سفر نیستند!

آری؛ سفر را زمانی پایان است که به مقصد رسیده باشی و مقصود حاصل شده باشد، درحالی که اینان مقصدشان را نه زمین کربلا که عرش خدا و مقصودشان را نه مزد ارباب که لقاء یار گرفته‌اند و برای وصال به این مقصدأ علی و حصول به آن مقصود والا، بسی راه طولانی است و ما هنوز در ابتدای راه.

این گروه؛ در پیاده‌روی اربعین آموخته‌اند که درطریق عشق، همیشه باید پیاده‌ی حسین باشند و این مسیر را نه با پایِ تَن که با پایِ دل باید رفت که اولی خستگی جسم می‌آورد و دومی نشاط روح؛ و حال که ازسفر ظاهری برگشته‌اند وخستگی جسم بیرون کرده، مراقب‌اند سفر معنوی شان متوقف نشود و نشاط روح از دست ندهند، که در این صورت خسرانی عظیم کرده‌اند.

و اگر من و تو هم می‌خواهیم، همچون این مسافران عاشق، این سفر را ادامه دهیم و لذت حرکت را بیشتر بچشیم باید آگاه و مراقب باشیم که اولا؛ عمل به تکالیف اعم از عبادی، سیاسی، علمی و... به مثابه حرکت و گام برداشتن به سوی مقصد است و هر چه سعی‌ات بیشتر، سرعت سیرت شتابان تر...

ثانیا؛ توجه به ضروریات حیات ازجمله خواب و خوراک و بهداشت درحکم استراحت بین مسیر می‌باشد و البته در نگاه کلی‌تر خود جزوی از حرکت است؛ لکن هوشیار باش که اگر زیاده ازحد شود و تبدیل به "لهو و لغو" از قافله عقب می‌مانی و سست می‌شوی.

ثالثا؛ مرتکب معاصی شدن، نه تنها مسافر را از حرکت بازمی‌دارد. بلکه او رابه منزل قبلی بازمی‌گرداند و روز از نو و روزی از نو ...

به امید آنکه مسافران اربعین، عظمت و جایگاه منحصر بفرد آن را بشناسند و بدانند که این حماسه نه یک سفر مادی و یا حتی زیارت معنوی! بلکه یک «سلوک انقلابی» در میان منتظران منتقمِ موعود است.

پس بیائیم؛ خود را از امروز برای فردا آماده کنیم که در چشم به هم زدنی اربعین سال آینده می‌آید و اگر آماده باشیم امید است که مسافر غریب کرب و بلا نیز از سفر طولانی غیبت بیرون بیایند و همراه با او این رزمایش شیعه را تبدیل به صحنه رزم واقعی کنیم و انتقام خون خدا بستانیم.

والسلام علی المشائین فی طریق الفرج ...