پنج شنبه 30 فروردین 1403

07 آبان 1395

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: برای تقویت جنبه بین المللی آیین پیاده روی اربعین تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: باید برای تقویت جنبه بین المللی و فرامذهبی آیین پیاده روی اربعین تلاش کنیم تا سال به سال شاهد حضور بیشتر مردم از کشورهای مختلف در این آیین باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر روز پنجشنبه در همایش «یاوران رسانه ای اربعین» در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم، با اشاره به نقش مهم رسانه ها و خبرنگاران در انعکاس خبری این رویداد بزرگ مذهبی، افزود: رسانه ها باید روحیه اخوت و ایثاری که در این آیین با شکوه وجود دارد را برجسته کنند، چراکه در هیچ کجای جهان چنین اجتماع عظیمی ایجاد نمی شود.
وی نقش رسانه ها در تبیین راهپیمایی اربعین به عنوان یک همبستگی بین المللی و جبهه استکبارستیزی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در این آیین فقط شیعیان حضور ندارند، بلکه اهل سنت از داخل و خارج کشور عراق و طبق گزارش، پیروان مذاهب و ادیان مختلف نیز شرکت می کنند و حضور در این راهپیمایی با لباس مسیحی و کشیشی را برای خود افتخار می دانند.
قاضی عسکر اضافه کرد: اندیشه آزادیخواهی و مقابله با ظلم و ستم به عنوان مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) می تواند دل ها را به یکدیگر نزدیک کند.
وی راهپیمایی اربعین را رمز پیوند شیعه و سنی توصیف کرد و افزود: فارغ از وهابیت که فرقه گمراهی هستند، اهل سنت جهان رمز پیوندشان با شیعه می تواند راهپیمایی اربعین باشد.
وی گفت: اگر محبت اهل بیت(ع) را الگو قرار دهیم و به آن تکیه کنیم در آینده می تواند زمینه ساز وحدت جهانی بین همه پیروان مذاهب و ادیان مختلف باشد.
وی با بیان این که تمام انقلاب ها و نهضت های ضد استکباری و استعماری تاریخ در محدوده و چارجوب قیام عاشورا جای دارد و به تعبیر حضرت امام(ره) همه مستضعفان جهان بر اساس آن در یک جبهه مقابل استکبار قرار می گیرند، اضافه کرد: گاندی رهبر فقید جنبش استقلال طلبی هند می گوید «من از عاشورا و قیام امام حسین(ع) درس گرفتم تا توانستم ملت هند را از زیر بار استعمار انگلستان آزاد کنم.»
قاضی عسکر با بیان این که هندوها هم می توانند در راستای پیام عاشورا حرکت کنند، افزود: روز عاشورا در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله بنگلادش و هند تعطیل رسمی است و علاوه بر شیعیان، اهل سنت این کشورها آیین های باشکوهی را برپا می کنند.
نخستین همایش ملی یاوران رسانه ای اربعین از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد تسهیلات اربعین و با هدف شناسایی و تشکیل شبکه ارتباطی میان فعالیت های رسانه ای در عرصه های گوناگون اطلاع رسانی شامل خبرنگاری، مستند سازی، عکاسی و شبکه های اجتماعی، هم چنین ایجاد همگرایی، هماهنگی و ابلاغ سیاست‌های فرهنگی و رسانه‌ای ستاد مذکور برگزار شد.