پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

12 مهر 1395

تمهیدات لازم برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها انجام شده است

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری درباره تمهیدات انجام شده برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی از مرزها گفت: سالن مسافری جدید مرز شلمچه تا یک ماه آینده و پیش از ایام اربعین افتتاح می شود.


«محمد جواد عطرچیان» مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری درباره تمهیدات انجام شده برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی از مرزها گفت: سالن مسافری جدید مرز شلمچه تا یک ماه آینده و پیش از ایام اربعین افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت این سالن در سال گذشته هم آماده بود، افزود: باتوجه به مشکلات ایجاد شده درسال گذشته و حجم زیاد مسافران در پایانه های مرزی، گیت های گذرنامه مرزهای شلمچه و چزابه نسبت به سال ۹۴ دوبرابر شده است.

«عطرچیان» ادامه داد: در حال حاضر مرز مهران ۹۶ گیت گذرنامه، مرز شلمچه ۲۸ و چزابه ۲۲ گیت دارد، تعداد گیت های مرز مهران هم نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، البته زیر ساخت این پایانه مرزی تکمیل شده و علاوه بر سالن مسافری، محوطه ای بزرگ هم برای استفاده زائران درنظرگرفته شده است.

مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین گفت: براساس آمارها ۵۰ درصد زائران از مرز مهران و مابقی از مرز چزابه و شلمچه تردد می کنند که در این مرزها، سالن مسافری مانند سال های گذشته وجود دارد.

وی اظهار کرد: زیرساخت های پایانه مرزی مهران، شلمچه و چزابه آماده پاسخگویی به زائران اربعین حسینی است و هرکدام از این پایانه ها ظرفیت پاسخگویی به تعداد مشخصی مسافر را دارند و در صورتی که تعداد مراجعات بیش از ظرفیت پیش بینی شده باشد، با ازدحام و تاخیر در عبور مواجه خواهیم بود.

«عطرچیان» خاطرنشان کرد: پایانه ها به طور متوسط برای خدمات دهی به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در روز طراحی شده‌اند و در صورتی که مثلا میزان مراجعات به ۲۵۰ هزار نفر در روز برسد، عبور زائران با تاخیر صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: درسال گذشته مشکلی در خدمات دهی به زائران در مرز شلمچه و چزابه نداشتیم و تنها مرز مهران با ازدحام جمعیت مواجه بود.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری گفت: تمام اتوبوس‌های بخش خصوصی در ایام محرم و صفر و به ویژه اربعین حسینی در اختیار زائران قرار می گیرد؛ چنانکه پارسال حدود ۸ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برای اربعین مورد استفاده قرارگرفت و ۲۵ هزار سفر انجام شد و در سالجاری هم همین تعداد اتوبوس درنظرگرفته شده است.

وی درباره بهسازی نقاط حادثه خیز استان ایلام بیان کرد: بخشی از مسیر ایلام به مهران(حدود۴۰ کیلومتر) تعریض و چهارخطه شده است، البته برای تبدیل این مسیر به بزرگراه یا آزاد راه باید بودجه ویژه ای اختصاص یابد که چنین بودجه ای تاکنون در نظرگرفته نشده است.