شنبه 1 اردیبهشت 1403

11 مهر 1395

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت : خطر ويزاي جعلي در كمين زائران اربعين حسيني

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت نسبت به خطر دلالها و دفاتر غيرقانوني در صدور رواديد (ويزا) اربعين حسيني هشدار داد و گفت: اين دلالها و دفاتر غيرقانوني قصد ارائه ويزاي غيرقانوني، جعلي و گران‌تر از حد تعيين شده را دارند كه بايد متقاضيان هوشيار باشند.


 محسن نظافتي درباره صدور رواديد (ويزا) اربعين حسيني اظهار كرد: دريافت مدارك براي صدور رواديد توسط سفارتخانه و كنسولگري‌هاي عراق در تهران، مشهد، كرمانشاه و اهواز آغاز شده است و اميدواريم اين روند تسريع بيشتري پيدا كند.

وي تصريح كرد: تمامي متقاضيان سفر به عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني بايد بر اساس اطلاعيه‌هاي ستاد مركزي اربعين و سازمان حج و زيارت در سامانه سماح ثبت‌نام كنند و رواديد خود را از طريق تعيين شده و مراجع ذيصلاح دريافت كنند.

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت اذعان داشت: سازوكار طراحي شده در سامانه سماح به‌گونه‌اي است كه متقاضيان با نام‌نويسي و تعيين دفاتر مجاز سازمان حج و زيارت روند دريافت رواديد، بيمه (خدمات پزشكي) و تاريخ اعزام را مطلع خواهند شد.

نظافتي ادامه داد: با توجه به برنامه‌ريزيهاي انجام گرفته، ساماندهي زائران اربعين حسيني براي اعزام به عتبات عاليات به‌خوبي مورد توجه قرار گرفته و از ازدحام در مرزها در يك روز خاص و يا نداشتن رواديد و بيمه زائران جلوگيري مي‌شود.

وي افزود: قيمت نهايي براي رواديد زائران اربعين حسيني 40 دلار، خدمات بيمه‌اي و پزشكي 25 هزار تومان و خدمات كارگزاري 10 هزار تومان تعيين شده است؛ بنابراين زائران به‌هيچ عنوان نبايد قيمت‌هاي بالاتري براي اين خدمات پرداخت كنند.

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه 16 مركز در كشور امسال به صدور رواديد زائران اربعين حسيني اقدام خواهند كرد، گفت: متقاضيان ويزاي اربعين حسيني بايد بعد از ثبت‌نام به يكي از مراكز مجاز تعيين شده در سامانه سماح مراجعه كنند و دريافت رواديد از سفارت، كنسولگري‌ها و مراكز معرفي شده به عهده آن دفاتر خواهد بود.

نظافتي تاكيد كرد: متقاضيان سفر اربعين حسيني به هيچ عنوان براي دريافت رواديد به كنسولگري‌هاي عراق مراجعه نكنند چرا كه روند تاييد شده و قانوني مراحل تاييد شده در سامانه سماح خواهد بود.

وي به خطر وجود برخي از مراكز غير مجاز، افراد دلال و سودجو در راه‌اندازي بازار سياه ويزاي اربعين حسيني اشاره كرد و گفت: برخي افراد با سوء استفاده از احساسات پاك مردم به شكار بعضي متقاضيان سفر به عتبات در ايام اربعين مي‌پردازند كه بايد مردم خوب كشورمان مراقب خدعه اين فريبكاران باشند.

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت افزود: اين دلال‌ها و يا مراكز غير مجاز كه طعمه‌هاي خود را گاهي در كنار سفارتخانه مي‌يابند، با حيله‌گري كامل ويزاهاي جعلي و گران‌تر از حد تعيين شده را به متقاضيان ارائه مي‌دهند كه اين رويكرد سرابي بيش نخواهد بود.

نظافتي تصريح كرد: دلال‌هايي كه به‌دنبال راه‌اندازي بازار سياه در ايام پيش‌رو هستند ضمن فريب متقاضيان سفر اربعين حسيني و سر كيسه كردن آنها، ساماندهي اعزام زائران در ايام اربعين حسيني را مختل خواهند كرد.

وي تاكيد كرد: به طور حتم با اخلالگراني كه در ظاهر صدور رواديد اربعين، قصد سوء استفاده از احساسات پاك مردم و بر هم زدن نظم اعزام زائران اربعين حسيني را دارند برخورد خواهد شد.

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت افزود: به‌زودي اين دلال‌ها و دفاتر غير مجاز كه قصد ايجاد بازار سياه و ارائه رواديد جعلي و گران‌تر از حد تعيين شده را دارند شناسايي و به مراكز انتظامي معرفي مي‌شوند.