جمعه 7 اردیبهشت 1403

30 تیر 1395

سیاست کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین، آموزش از مبدأ است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ضعف جدی در تولید محتوای قرآنی در حوزه اربعین، از شکل‌گیری ستاد اربعین در ۲۸ استان کشور خبر داد.


جت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه امسال، مهم‌ترین اقدام کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، بررسی برنامه‌ها و فعالیتهای سال گذشته بوده است، گفت: در این زمینه نشستهای مختلفی با اهالی فرهنگ، دانشجویان و علما برگزار شد تا با همفکری و ایجاد گفتمان، نقاط ضعف و قوت فعالیتهای ستاد مرکزی اربعین در سال گذشته مشخص و مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به دومین مرحله از فعالیتهای مقدماتی کمیته ستاد تصریح کرد: پس از آسیب‌شناسی از فعالیتهای سال گذشته، دومین اقدام ستاد، تدوین راهبردها و سیاستهای مورد نیاز در حوزه اربعین است که با توجه به سیاستهایی ارائه شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری در سالهای قبل با تشکیل کارگروه‌های ویژه‌ای در حال اجراست.

وی با بیان اینکه مرحله سوم از فعالیتهای مقدماتی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین امسال است، از تشکیل 11 کارگروه، چهار شورا، یک اتاق فکر و یک هیأت علمی خبر داد و گفت: یکی از نقاط ضعفی که با توجه به آسیب‌شناسیهای صورت گرفته اکنون در حال اصلاح است، کم‌توجهی به فعالیتهایی در حوزه بانوان بود که الحمدلله شورای راهبری فعالیتهای بانوان به ریاست خانم افتخاری تشکیل شد و جمعی از بانوان فعال در این عرصه مشغول فعالیت‌اند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه یکی از بخشهای مورد نیاز که در سال گذشته باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، مربوط به بخش جوانان است، خاطرنشان کرد: امسال با استفاده از ظرفیت دانشجویان، شواری راهبری در این زمینه شکل گرفته و با حضور دغدغه‌مند و انقلابی این نیروهای جوان، امید گسترش فعالیتها و برنامه‌های مناسب در این حوزه فرهنگی را داریم.

وی با بیان این مطلب که معاونت فرهنگی و اجتماعی اوقاف متولی اعزام مبلغان و کارگزاران فرهنگی است و تمام دستگاه‌های مربوطه آنها را یاری خواهند کرد، تصریح کرد: در بخش تولیدات فرهنگی شاهد محصولات زیادی بودیم و برای ساماندهی و استفاده مطلوب از آنها، نیاز به هم‌افزایی بود که این کار نیز در دست اجراست.

تشکیل ستاد اربعین در 28 استان کشور
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه امسال در 28 استان به ریاست استاندار و نهادهای مردمی و دولتی ستاد اربعین شکل گرفته است، گفت: همانطور که در ستاد مرکزی اربعین در تهران 13 کمیته وجود دارد، در تمام 28 استان نیز این کمیته‌ها دایر است.  بیشتر در تهران فعالیتهای ستادی و شناسایی نیازها و در استانها برآوردن  آنها صورت می‌گیرد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه آخرین اقدام کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین آماده‌سازی تقویم اجرایی است، خاطرنشان کرد: از جمله کارهای خوبی که در چند روز اخیر عملی شد، انتشار نخستین هفته‌نامه اربعین بود و ان‌شاءالله نسخه‌های بعدی آن هم در حال تولید است.

ضعف در تولید محتوای قرآنی در حوزه اربعین
وی با بیان این مطلب که امسال سیاست کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین، آموزش از مبدأ است، از حضور جدی در حوزه‌های قرآن و عترت و بین‌الملل خبر داد و گفت: در زمینه تولید محتوای قرآنی و حدیثی ضعف زیادی وجودی دارد و برای تحقق آن نیاز به ورود به دریای قرآن و عترت است تا بتوانیم از معارف و مفاهیم حیات‌بخش قرآن و عترت بهره کافی  ببریم.