شنبه 1 اردیبهشت 1403

30 اردیبهشت 1400

گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم» برگزار شد

همزمان با فرارسیدن سالروز تخریب حرم مطهر ائمه بقیع، همایش و گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم» به صورت مجازی برگزار شد.


به گزارش  خبرگزاری «الاربعین»، نخستین گردهمایی بین المللی با عنوان "بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر" همزمان با فرا رسیدن هشتم شوال سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابیون، با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه جهان اسلام از مذاهب مختلف اسلامی عصر چهارشنبه (29 اردیبهشت ماه) در دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

 

در این گردهمایی که به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به صورت مجازی و نیمه حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی  برگزار شد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از اندیشمندان جهان اسلام پیرامون بقیع و تخریب آن سخنرانی کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در سخنرانی خود به سرچشمه تخریب قبرستان بقیع پرداخت و تصریح کرد: یهود برای اختلاف‌افکنی در جهان اسلام تلاش می‌کند و‌ حضور غده سرطانی اسرائیل در فلسطین به واسطه همین اختلاف‌افکنی است.

 

برپایه این گزارش، در ابتدای این گردهمایی میرزا علیزاده رییس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اهمیت بقیع، ضرورت و جایگاه دینی این مرکز مقدس و بنای تاریخی آن را مورد بررسی قرار داد و دفن وجود ذوات مقدس اهل بیت (ع) در این مکان را نزد مسلمانان دارای احترام خواند.

 

پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از دیگر برنامه های این مراسم بود که وی بر ضرورت گسترش فعالیت‌های پژوهشی درباره بقیع تأکید کرد.

 

از دیگر سخنران های این گردهمایی می توان به آیت الله محمدی قائنی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، مختار اشرف سخنگوی انجمن صوفیان و علمای هند و حجت الاسلام قائمی اشاره کرد.

 

در پایان این گردهمایی، کتاب های «غربت غروب» اثر حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، «مجموعه اسناد تخریب بقیع» به کوشش دکتر علی احمدی، «مشروح مذاکرات مجلس ملی و سنا درباره بقیع» کاری از دکتر رضا تقی زاده و «بررسی جامعه شناسی شعائر بقیع در سفرنامه های قاجاری» اثر دکتر زهرا سادات کشاورز رونمایی شدند.

 

گفتنی است، این مراسم که از ساعت 17 تا 20 در سالن اجتماعات ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف با ترافیک رایگان برای علاقه مندان در دسترس بود.