جمعه 10 فروردین 1403

07 آبان 1397

لزوم استفاده از راهکارها و ابزارهای نو برای شناساندن پدیده اربعین

همایش درجستجوی ظرفیت های اربعین در کربلا با تاکید براستفاده از راهکارها و ظرفیت های جدید برای شناساندن کنگره بین المللی اربعین برگزار شد.


در همایش  در جستجوی ظرفیت های اربعین که امروز(دوشنبه 7 آبان ماه)  در کربلا برگزار شد شخصیت ها و اندیشمندان مذهبی، دانشگاهی، فرهنگی و اجتماعی از آسیا، اروپا و آمریکا سخنرانی کردند.

خانم سمینه هاشمی از فعالان اجتماعی در کراچی پاکستان در سخنرانی خود هدف نهضت امام حسین (ع) را بیداری ملت ها عنوان و تاکید کرد: در جهان امروز باید یزیدیان زمان را بشناسیم و با زنده نگاه داشتن پیام عاشورا و اربعین با حاکمان جور وستم مبارزه کنیم.

وی لزوم هوشیاری مسلمانان را در عصر حاضر یادآور شد و با تاکید براینکه ما باید از امام حسین درس بگیریم، افزود: محبت به امام اگر همراه با معرفت باشد دستاورهای بزرگی درپی خواهد داشت.

دکترحسین منگوشی فرماندار کربلا دیگر سخنران این همایش بود که درباره ارتباط زیارت اربعین با آزادی اندیشه و بیان و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم سخن گفت.

وی اظهار داشت: برگزاری اینگونه همایش ها به ارتباط و همفکری هرچه بیشتر علما و اندیشمندان کشورهای مختلف حول محوراربعین منجر خواهد شد.

دکترمحمد حسن شجاعی فر استاد دانشگاه علم و صنعت از ایران هم با بیان اینکه مراسم اربعین با وجود عظمتی که دارد در بایکوت خبری قرارگرفته است، بر ضرورت تبلیغ و اطلاع رسانی درباره این مراسم تاکید کرد .

وی گفت: در جهان امروز نمی توان به تبلیغات فقط بعنوان کار فرهنگی نگریست بلکه تبلیغات یک صنعت و تجارت است و برای آن باید هزینه کرد.

استاد منجد الکعبی از علمای دانمارک، خانم مارگارتا ماریا محقق فرانسوی و دکتر باقرالعارضی رئیس دانشکده علوم کربلا دیگر سخنرانان این همایش بودند که درباره اهمیت کنگره بین المللی اربعین و فرصت آشنایی پیروان ادیان مختلف با عاشورا و اربعین، بیدار شدن انرژی های ناشناخته درسایه این همایش عظیم برای مبارزه با ظلم و حمایت از مقاومت و فلسطینیان و اخلاص و از خود گذشتگی بی نظیر خادمان حسینی در پذیرایی از زائران سخن گفتند.

دکترباقرالعارضی تصریح کرد: امام حسین برای اصلاح جامعه قیام کرد و هرآنچه در توان داشت در این راه بخشید و امروز این فرهنگ باید نهادینه شود.

خانم دکتر لاله افتخاری استاد دانشگاه از ایران هم ازعدم همبستگی و بی اعتمادی بین مسلمانان بعنوان یکی از مشکلات جامعه اسلامی یاد کرد و خطر زیباسازی فرهنگ غربی و تخریب فرهنگ اسلامی را ازعوامل شکاف بین نسلی دانست.

وی به نقش فرهنگ اربعین دربازیابی فرهنگ اسلامی اشاره و تصریح کرد: جامعه اربعینی ظرفیت عظیمی در راستای همبستگی ملت ها دارد و میزبان، میهمان و زائر حول محور مودت و محبت گردهم می آیند.

علامه ظهیرالحسن نقوی امام جمعه کالیفرنیای آمریکا هم خواستار استفاده از شیوه های و ابزارهای نو در انتقال فرهنگ اربعین شد و خاطرنشان کرد: باید از راهکارهای جدید برای پیوستن به نسل جدید بهره برد و از فرصت اربعین برای ارتباط با دیگر پیروان راه امام حسین استفاده کرد.

وی گفت: لطف امام حسین شامل حال همه ما شده است که در کربلا گرد آمده ایم و باید از پیاده روی و زیارت اربعین برای شناساندن فلسفه عاشورا به جهانیان استفاده کنیم.   

دکتر رحیم سعد استاد دانشگاه مستنصریه بغداد و خانم امیره الموسوی فعال مدنی عراقی هم در سخنانی های خود خواستار استمرار اخلاق اربعینی در طول سال شدند و تاکید کردند: امام حسین در قلب آزادیخواهان و مظلومان جهان جا دارد و آنها از نظر فکری و معنوی پیرو راه سرور آزادگان جهان هستند.

اسامه حجر از یمن نیز انقلاب امام حسین را، انقلاب جهانی خواند و با بیان گوشه ای از جنایات سعودی ها با حمایت آمریکا علیه مردم یمن، به حدیث " كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا - پيوسته دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد " اشاره و تصریح کرد: مردم یمن در برابر دشمنی که قصد دارد سرزمین شان را تصرف کند، ایستاده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری هم با بیان تاریخچه اربعین تصریح کرد: خورشید اربعین در عصر حاضر طلوع کرده وهر روز نورانی تر می شود و  مسیری که شروع شده ابتدای راه است.