ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


اربعين‌هاي خونين

چاپ
(نگاهي به برخي از حملات خونين به مراسم اربعين در دورۀ معاصر)

دکتر محمد رضا زارع خورميزي

در آمد

در فرهنگ عاشورا، اربعين به چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) گفته مي شود که مصادف با روز بيستم ماه صفر است اعتبار اربعين امام حسين(ع) از قديم الايام ميان شيعيان شناخته شده بوده است. کتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي که حاصل گزينش دقيق و انتخاب معقول شيخ طوسي از روايات فراوان در باره تقويم شيعه در خصوص ايام سوگ و شادي و دعا و روزه وعبادت است، مي نويسد: «روز 20 صفر - يعني اربعين - زماني است که حرم امام حسين عليه السلام، يعني کاروان اسرا، از شام به مدينه مراجعت کردند. و روزي است که جابر بن عبدالله بن حرام انصاري، صحابي رسول خدا صلي الله عليه و آله از مدينه به کربلا رسيد تا به زيارت قبر امام حسين عليه السلام بشتابد و او نخستين کسي است از مردمان که قبر آن حضرت را زيارت کرد[1].» در اين روز زيارت امام حسين عليه السلام مستحب است زيارت اربعين امام حسين(ع) يكي از نشانه هاي شيعه است. از امام عسکري عليه السلام روايت شده که فرمود: علامات مومن پنج تاست که يکي از آنها زيارت اربعين است. بنابراين روز اربعين روزي است که با تدبير الهي خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله ياد نهضت حسيني براي هميشه جاودانه شد و اين کار پايه گذاري گرديد[2]. در روز اربعين شيعيان همواره سعي مي کردند مانند جابر بر مزار امام حسين عليه السلام گرد آمده و آن امام را زيارت کنند[3]. اين سنت تا به امروز به قوت برپاست و امروزه هرسال ميليون‌ها زائر در اربعين حسيني در کربلا حضور مي يابند با اينکه مراسم اربعين يک شعار مذهبي و مسالمت آميز مسلمانان شيعه براي بزرگداشت سالار جوانان اهل بهشت يعني امام حسين(ع) محسوب مي‌شود ولي به انحاء مختلف مورد هجوم متعصبان و دشمنان شيعه قرار گرفته که اين حملات برخي از مراسم اربعين را در طول تاريخ به خون نشانده است، نوشتار حاضر گزارش مختصري است از برخي حملات خونين به عزاداران اربعين حسيني در دورۀ معاصر که به شهادت تعداد قابل توجهي از مسلمانان شيعه انجاميده است. و در حقيقت برگ ديگري از مظلوميت هاي شيعيان و نابخردي و قساوت دشمنان شيعه را ارائه مي‌کند.

1 ـ اربعين هاي خونين در عراق معاصر

1 ـ 1 ـ اربعين‌هاي خونين 1390 تا 1397 قمري

از گذشته هاي دور در عراق روز اربعين صدها هزار زوّار به سوي حرم امام حسين(ع) آمده و مي آيند که اکنون تعداد آنها به ميليون ها هم مي رسد. عزاداران با حالتي از حزن و اندوه و با سرها و پاهاي برهنه و لباس سياه و علامت مصيبت زدگي گريه مي کنند، بر سرو صورت مي زنند و به رسول اکرم(ص) براي شهادت سبط اش امام حسين(ع) تسليت مي گويند. در جلو هر دسته پرچم هاي سياه در حال حرکت است.[4] عزاداري برخي در اين روزها شکل ويژه داردبراي مثال هيئت «طويريج» عراق که هيئتي بسياري قديمي است، هروله مي کنند، يعني هنگام عزاداري نه مي دوند و نه عادي راه مي بروند، حالتي سراسيمه دارند که تداعي کننده شرايط اسراي اهل بيت(ع) است، گفته مي‌شود علامه بحرالعلوم نيز در اين هيات شرکت کرده‌اند و معروف است که علامه حين عزاداري عمامه اش را انداخته و اعلام کرده بود که امام زمان (ع)را ديدم که ايشان هم در اين هيات بودند و چنين کردند. در پيشاپيش برخي دسته ها، شبيه برخي شهيدان کربلا و نيز لشکريان ستم مشاهده مي گردد، سپس هودج هايي از زنان در ميان آنان است و مانند اسيراني که از شام به سوي مدينه بر مي گردد، ظاهر مي شوند و روز اربعين از کربلا عبور مي کنند، جمعيت کثيري با ديدن اين صحنه هاي غم انگيز متأثر شده و بر سروسينه مي زنند. دکتر علي الوردي مي نويسد: همزيستي مسالمت آميز در منطقه دياله بين شيعه و سني مشاهده مي گردد و بسيار ديده مي شود که محله سني ها در برخي دسته هاي عزاداري و مجالس حسيني شرکت مي کنند و برخي از آنان دسته هاي مخصوص به خودشان را بيرون مي‌آورند و اين وضع در شهرهايي چون ناصريه ديده مي‌شود[5].

اما با تسلط بعثي ها در زمان احمد حسن البکر از همان ابتدا روند سرکوبگر و خشونت آميز عليه اکثريت مردم عراق يعني مسلمانان شيعه شدت يافت و عزاداري و پياده روي اربعين حسيني(ع) مورد حمله قرار گرفت. و اين حرکت مقدس به ويژه از نجف به کربلا و اغلب با شرکت علماي ديني انجام مي گرفت، چندين نوبت از طرف رژيم بعثي عراق، جلوگيري يا به خاک و خون کشيده شد. يکي از اين نوبتها در سال 1397 ق بود. زائران در آن سال براي مبارزه تبليغي بر ضد طاغوت عراق، در آن سال برنامه‌ريزي‌هاي مفصل کرده بودند. ولي حکومت بعثي به خشونت شديد متوسل شد و راهپيمايان را در طول راه، از آسمان و زمين به گلوله بست. البته حادثه حمله به زائران اربعين حسيني، به صورت پياپي، در سال هاي 1390، 1395، 1396 ق داراي ‌سابقه بود ولي نجف در سال 1397 بسيج کنندۀ نيروي عظيم مردمي بود که از کنار مرقد اميرالمؤمنين، به راه افتاد و پس از چهار روز پياده روي به کربلا رسيد. حرکت موکب هاي پياده و شعارهاي طول راه و سخنراني هاي متعدد، همه نوعي معارضه تبليغي عليه مظالم حکومت بعثي بود. امواج گستردۀ مردمي با شعار «ابد والله ما ننسي حسينا» (به خدا قسم، هرگز حسين را فراموش نخواهيم کرد) به راه افتاده بود. نيروهاي بعثي براي جلوگيري از رسيدن زائران به کربلا، حملات خونباري را سامان دادند و درگيري هايي پيش آمد و شهداي زيادي بر خاک افتادند. وقتي هم کاروان بزرگ نجف به کربلا رسيد، حوادثي شديدتر پيش آمد و افراد بيشتري کشته و جمع بسياري دستگير شدند نهضت شيعي اربعين آن سال، در خاطرۀ تاريخ ثبت شد و مبدأ الهام و شورگستري براي سال هاي بعد گرديد. از تعداد شهداي حادثه سال 1397 (1356 ش) اطلاع دقيقي در دست نيست اما مي‌توان گفت در اين اربعين خونين هزاران مسلمان شيعه بي‌گناه به خاک و خون کشيده شدند.[6] 

1 ـ 2 ـ اربعين‌هاي خونين  1425  تا 1434  قمري در عراق

صدام در دوران حاکميت بيش از سي سالۀ خود کليۀ مراسم عزاداري اهل بيت(ع) را تعطيل کرد، اما بعد از کشته شدن صدام عقده هاي چندين ساله مردم عراق سر باز کرده و انفجاري از حضور محبان اهل بيت(ع) در حرم‌هاي ائمه(ع) رخ داد. و با از سرگيري دوباره پياده روي و زيارت اربعين، مراسم پياده روي اين روز، به بزرگترين و باشکوه ترين تجمع جهاني شيعيان  تبديل گرديد[7].   

امروزه اربعين امام حسين(ع) بيش از مناسبت هاي ديگر شاهد حضور فعال مسلمانان از عراق و ديگر کشورهاي اسلامي است. به طوري که تعداد زايران بارگاه ملکوتي امام حسين(ع) در سال هاي 2009 و 2010 بين 10 تا 14 ميليون نفر بوده است. و آمارهاي مراکز مختلف گوياي آن است که مراسم زيارت اربعين سال 1434 (2013) که با حضور  حدود 20 ميليون نفر برگزار شد که بزرگ‌ترين تجمع بشري در جهان محسوب مي شود.[8] علاوه بر آن هر ساله، خيل عظيمي از پيروان ساير اديان از جمله مسيحيت نيز به همراه دستجات و هيئت‌هاي عزاداري براي شرکت در مراسم اربعين سرور سالار شهيدان وارد کربلا مي شوند[9].

به جرأت مي توان گفت با اربعين حسيني، بزرگ‌ترين همايش انساني دنيا اکنون در اختيار شيعيان است. و از نظر جمعيت شرکت کننده از کنگره‌ عظيم حج هر که با حضور حداکثر ۴ ميليون مسلمان برگزار مي‌شود پيشي گرفته است، چند سالي است که جمعيتي چهار برابر حج تمتع در زيارت اربعين امام حسين(ع) گرد هم مي‌آيند. و در حالي که حاجيان هر سال حداکثر ۲۰ کيلومتر پياده روي دارند، شيعيان عراق و کشورهاي ديگر از شهر‌ها و مناطق مرزي مختلف اين کشور مانند منذريه بصره، ناصريه و نعمانيه گاهي حدود  ۴۰۰ کيلومتر را پياده طي مي‌کنند تا به نجف اشرف برسند. همچنين ميليون‌ها عزادار ديگر هم از سراسر جهان با هواپيما خودشان را به نجف اشرف مي‌رسانند و از آنجا تا کربلاي معلي حدود ۸۰ کيلومتر را پياده طي مي‌کنند تا در روز اربعين به کربلا برسند. به اين ترتيب حج حسينيان در کربلا، سعي بين صفا و مروه آنها در بين الحرمين  و  لباس احرام آنها، لباس عزاي سيدالشهدا است. حد اقلي‌ترين مسيري که با پاي پياده به سمت اربعين طي مي‌شود از شهر نجف اشرف است که تا کربلا حدود 80 کيلومتر فاصله دارد.

فهرست بزرگترين اجتماعات مسالمت‌آميز جهان

اجتماع ۲۰ ميليون نفري شيعيان در کربلا در دسامبر ۲۰۱۳ در روز اربعين (۱۴۳۵ قمري).

اجتماع ۱۵ تا ۱۸ ميليون نفري شيعيان در کربلا در ژانويه ۲۰۱۳ در روز اربعين (۱۴۳۴ قمري).

اجتماع ۱۵ تا ۱۸ ميليون نفري شيعيان در کربلا در سال ۲۰۱۲ در روز اربعين.

اجتماع ۱۵ ميليون نفري شيعيان در کربلا در سال ۲۰۱۱ در روز اربعين.

اجتماع ۱۴ ميليون نفري هندي‌ها در تاميل نادو، هند در سال ۱۹۶۹ در تشييع جنازه آنا.

اجتماع ۱۰ تا ۱۴ ميليون نفر در کربلا در سال ۲۰۱۰ در روز اربعين.

اجتماع ۱۰ تا ۱۴ ميليون نفر در کربلا در سال ۲۰۰۹ در روز اربعين.

اجتماع ۵ تا ۹ ميليون نفري ايرانيان در تشييع و تدفين(امام )سيد روح‌الله خميني در ۱۹۸۹.

در اين فهرست ديده مي شود مراسم اربعين حسيني در کربلا در سال ۲۰۱۳؛ بزرگترين تجمع مسالمت‌آميز تاريخ بشر به شمار مي آيد[10]. ولي اين مراسم مورد شديد ترين حملات تروريستي تکفيري ها قرار گرفته است.[11] با وجود اقدامات پيشگيرانه امنيتي، تروريست‌هاي تکفيري هر سال اربعين حسيني را در عراق به خاک و خون مي کشند. به طور مثال در سال 1392 ابوبکر البغدادي» سرکرده ي گروه هاي تکفيري عراق همه ي زائران اربعين  حسيني را تهديد به قتل کرد، وي در يک فايل صوتي که منتشر شده گفت : «چند سالي است که حضور شيعيان در اربعين رشد کرده، ما امسال با تمام قوا وارد عمل خواهيم شد و در اربعين امسال، همانند عاشوراي ۶۱ هجري، تمامي شيعيان را به خاک و خون مي کشانيم.!» وي در ادامه گفت : «زيارت حسين [حضرت سيدالشهداء عليه السلام] در اربعين، به نماد اتحاد شيعيان معروف شده است، و ما بايد به اين اتحاد و همدلي ضربه اي اساسي وارد کنيم.[12] 

بر اساس همين تهديدات در شهر شيعه نشين بصره يك تروريست القاعده كه يونيفورم پليس عراق به تن داشت، در انفجاري تروريستي بيست تن از زائران اربعين حسيني را  به خاک و خون کشيد که در ميان شهدا زنان و کودکان نيز مشاهده مي شدند. در اين عمليات تروريستي همچنين دهها تن نيز زخمي شدند. همچنين در اربعين همين سال 1434 در ادامه حملات تروريستي عليه زائران حضرت سيد الشهداء (ع)، بر اثر وقوع سه حمله خونين، ۳۶ زائر در جنوب بغداد به شهادت رسيدند و حدود يکصد نفر نيز زخمي شدند. همچنين در جريان حمله مسلحانه در غرب بغداد، پنج نفر از اعضاي يک خانواده کشته شدند و تعداد شهداي انفجار تروريستي ديگر به 53 نفر رسيد. علاوه برآن يک تروريست در عملياتي نزديک يکي از خيمه هاي توزيع غذا و آب در ميان زائران عازم کربلا، کمربند انفجاري خودش را منفجر نمود. وزارت کشور عراق در بيانيه اي اعلام کرد بعد از ظهر پنج شنبه بر اثر منفجر شدن کمربند انفجاري يک تروريست در ميان زائران در منطقه الدوره در جنوب بغداد، ۲۰ نفر به شهادت رسيدند و ۴۰ نفر ديگر نيز زخمي شدند.همچنين در جريان يک عمليات تروريستي در منطقه يوسفيه در ۲۵ کيلومتري جنوب بغداد، هشت نفر از زائران شهيد و ۳۲ نفر زخمي شدند. و در حمله انتحاري سوم در شهر لطيفيه، در ۴۰ کيلومتري جنوب بغداد دست کم ۸ نفر شهيد و ۱۸ مجروح شدند. يادآور مي‌شود بر اثر حمله تروريستي به زائران اربعين در نزديکي بعقوبه (در ۶۰ کيلومتري شمال شرق بغداد) پنج نفر به شهادت رسيدند. هشت نفر ديگر به دنبال انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در نزديکي محموديه در جنوب بغداد ۲۴ نفر ديگر شهيد شدند.

علاوه بر آن شبکه خبري الميادين از کشته و زخمي شدن 9 تن در حمله خمپاره‌اي به عزاداران اربعين حسيني در جنوب بغداد خبر داد.[13] از سوي ديگر شبکه الميادين اعلام کرد: نيروهاي واکنش سريع عراق 120 موشک نوع گراد را به همراه سکوهاي پرتاب اين موشک‌ها در يک مخفي‌گاه درمزرعه‌اي استيجاري، پيدا کردند.[14] همچنين واحد مرکزي خبر به نقل از خبرگزاري الفرات نيوز، مقام هاي امنيتي اعلام کردند: تروريست ها با استفاده از چند نارنجک دستي به زوار اربعين حسيني در منطقه بغداد الجديده در شرق بغداد حمله کردند. بر اثر اين حمله سه زائر شهيد و هفت نفر ديگر زخمي شدند. الجزيره هم در گزارشي اعلام کرد: بيست نفر در يک انفجار انتحاري در شمال بغداد کشته شدند.[15]

همچنين اربعين  حسيني سال 1434 در حالي به پايان رسيد که در شهر کربلا نيز 41 تن کشته و 144 نفر زخمي شدند.[16] علاوه بر آن استاندار کربلا نيز از سقوط يک خمپاره به سه کيلومتري ورودي شرقي کربلا خبر داد که به گفته وي اين حمله نيز تعدادي کشته بر جاي گذاشته است. استاندار کربلا  القاعده و طر فداران حزب منحل شده بعث را مسوول اين حملات دانست.

همچنين موصل نيز ديگر ايستگاه تروريست‌ها براي ايجاد ناامني در اربعين حسيني بود. در حمله مسلحانه به يک اتوبوس حامل زائران اربعين حسيني در شهر تلعفر واقع در شمال عراق، 12 نفر از جمله شش زن کشته و 12 نفر ديگر زخمي شدند[17]. همچنين سه بمب کنار جاده اي در جاده ارتباطي ميان شهر توزخورماتو و کرکوک واقع در شرق استان صلاح الدين که خودروهاي حامل زوار اربعين حسيني را هنگام بازگشت از کربلا به کرکوک هدف قرار داده بود منفجر شد وبر اثر آن هشت تن زخمي شدند و خسارت هاي زيادي به خودروها وارد آمد.[18] علاوه بر آن ستاد فرماندهي عمليات بغداد از ضبط يک کاميون بمب‌گذاري شده که براي هدف قراردادن زائران اربعين حسيني (عليه السلام) تهيه شده بود، خبر داد که حجم بسيار بالايي از مواد منفجره در اين کاميون جاسازي شده بود و قرار بود در منطقه لطيفية در مسير زائران سالار شهيدان منفجر شود. «عبدالسلام المالکي» نماينده مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون، اعلام کرد که موشک‌ها و خمپاره‌‌هايي که به سمت عزاداران اربعين حسيني شليک شده ساخت عربستان سعودي بوده و از سوريه وارد عراق شده است. او تأکيد کرد که عربستان سعودي رسماً و به صراحت از تروريسم در عراق و سراسر دنيا حمايت مي‌کند و 175 زنداني عربستاني در عراق هستند که همگي در جنايات تروريستي دست داشته‌اند[19]. به گزارش «شيعه نيوز» به نقل از فارس، يکي از رهبران ائتلاف معارض «آزادي و عدالت» عربستان که در شهر «قطيف» فعاليت مي‌کند، اظهار داشت: دستگاه اطلاعات عربستان سعودي مسئول کشتارها در عراق به ويژه در آستانه اربعين حسيني در کربلاي معلي است.اين معارض عربستاني که به دلايل امنيتي خواستار عدم افشاي هويت خود بود، گفت: عربستان سعودي نه تنها عامل کشتارهاي عراق بلکه عامل کشتارها در سراسر کشورهاي مسلمان است و از اين حيث مسلمانان بايد در برابر اين جريان وهابي تکفيري بايستند و با آن مقابله کنند[20].

1 ـ 3 ـ عزاداران اربعين حسيني قرباني حملات بيو تروريسم تکفيري‌ها

بيوتروريسم عملي مجرمانه است که در آن تسليحات بيولوژيکي و شيميايي عليه شهروندان و غيرنظاميان استفاده مي‌شود. عاملان اين‌گونه اعمال مجرمانه عمدتا از ميکروارگانيسم‌ها همچون باکتري، ويروس و قارچ و يا از سموم ناشي از اين ميکروارگانيسم ها در تسليحات و بمب و يا اعمال تروريستي خود استفاده مي کنند.[21] بيوتروريسم از اين جهت بسيار خطرناک است که پس از انجام عمل تروريستي و يا تماس با آن نمي توان به راحتي آنرا حذف و يا درمان کرد. در سال هاي اخير تعداد زيادي از مسلمانان  شيعه عزادار قرباني سلاح بيولوژيک شده اند .از جمله در 25 رجب 1426 مصادف با شهادت امام موسي کاظم(ع)، تکفيري ها با پخش غذاهاي مسموم در اطراف حرم آن حضرت و همزمان انجام انفجارهاي متعدد در کاظمين بين صفوف عزاداران، 1500 تن از شيعيان را به شهادت رساندندکه در نوع خود بزرگترين عمليات بيوتروريستي از راه مسموميت مواد خوراکي درتاريخ اين عمليات ها به شمار مي رود.[22]

حملات بيو تروريستي عليه عزاداران اربعين حسيني در سال هاي اخير در دستور کار گروه هاي تروريستي قرار گرفته است به طوري که سپهبد عثمان الغانمي فرمانده فرات مياني ارتش عراق با اعلام آغاز اجراي طرح گسترده امنيتي براي زيارت اربعين حسيني، از تلاش‌ها براي مسموم سازي آب و غذاي زائران خبر داد.وي تاکيد کرد: سازمان‌هاي تروريستي فهميده‌اند که ماشين‌هاي بمب‌گذاري شده سخت شده است لذا تصميم گرفته‌اند با مسموم کردن آب و غذا به زوار حمله کنند[23]. يک منبع امنيتي عراق هم با اعلام اين که نيروهاي امنيتي عراق اندکي پس از توزيع غذاهاي مسموم بين زايران در شهر المسيب واقع در شمال حلة، سه زن تروريست توزيع کننده اين غذاهاي آلوده را شناسايي کردند.[24] 

همچنين تروريست‌هاي تکفيري در غرب الديوانيه، در پوشش اطعام کنندگان زائران حسيني و با سوء استفاده از اعتماد عزاداران سالار شهيدان جهان، حضرت امام حسين(ع)، ۴۰ نفر از آنها را مسموم کردند.يک منبع امنيتي عراقي گفت تروريستها با استفاده از يک خودرو مشکوک، غذاهاي مسموم را در ميان زائران اربعين حسيني در الشاميه واقع در غرب الديوانيه پخش کردند که به مسموميت ۴۰ نفر از زائران و انتقال آنها به بيمارستان براي مداوا منجر شد[25].

1 ـ 4 ـ شهادت تعدادي از اهل تسنن مدافع عزاداران اربعين

در مراسم اربعين هر ساله اهل تسنن نيز در قالب نيروهاي بيداري[26] اقدام به تأمين امنيت عزاداران سيدالشهدا(ع) در مناطق تحت مأموريتشان مي‌کنند[27]. ولي افراد مسلح تروريست آنها را نيز مورد حمله قرار مي‌دهند از جمله تروريست ها با پوشيدن لباس نظامي عراقي به منزل يکي از عناصر نيروهاي سني مذهب "بيداري" در منطقه زيدان در شهرستان ابوغريب حمله کرده و وي را به همراه همسر و سه فرزندش کشتند[28]. در حادثه اي ديگر اداره پليس استان ديالي اعلام کرد: يک نيروي پليس به نام "عمر عبدالله القيسي" توانست يکي از بمب‌گذاران انتحاري را پيش از حمله به حسينيه "بخيتاري"در مرکز شهر خانقين به هلاکت برساند. دو روز پيش از آن نيز يکي از ماموران پليس در شهرك الخالص در 20 كيلومتري شمال بعقوبه، تروريستي را که در حال منفجر کردن کمربند انفجاري خود بود، در آغوش گرفت تا از شدت انفجار و افزايش شمار تلفات کاسته شود. عامل انتحاري قصد داشت در نزديكي زائراني كه در حال حركت به كربلا بودند، کمربند خود را منفجر كند اما با اقدام شجاعانه "ايوب خلف" پليس عراقي مواجه شد.

2 ـ اربعين هاي خونين در پاکستان

2 ـ 1 ـ اربعين خونين لاهور و کراچي

در ۲۵ ژانويه ۲۰۱۱ (مصادف با ۵ بهمن ۱۳۸۹) انفجار بمب در دسته عزاداران اربعين در لاهور پاکستان دهها نفر را به خاک و خون کشيد. اين بمب که در منطقه "گوهاري چوک" لاهور منفجر شد که منجر به شهادت سيزده تن از شيعيان پاکستان و زخمي شدن 52 نفر ديگر شد. اين بمب که در يک کيف دستي قرار داشت، توسط يک پسر نوجوان که توسط تکفيري ها اجير شده بود به ميان عزاداران برده شده بود طالبان پاکستان با صدور بيانيه اي انفجار لاهور و به خاک و خون کشيده شدن مسلمانان شيعه در اين شهر را بر عهده گرفتند[29].

همزمان با انفجار لاهور انفجار دوم نيز در منطقه "مالير" شهر کراچي روي داد که در اثر آن سه تن کشته و ده تن ديگر زخمي شده‏اند. بمب‏گذار انتحاري که بمب خود را درون يک دستگاه موتورسيکلت جاسازي کرده بود، قصد داشت تا با موتورسيکلت به ميان دسته‏هاي عزاداري برود که با ممانعت پليس مواجه شده و به همين علت بمب را همان‏جا منفجر مي‏کند. اين انفجار به دليل دور بودن عزاداران از محل بمب‏گذاري، تنها به کشته شدن سه نفر از نيروهاي پليس و زخمي شدن ده تن ديگر انجاميد. شيعيان پاكستان اعلام کردند سه روز براي شهداي اربعين حسيني عزاداري مي‌كنند.[30] در حملۀ ديگري که به عزاداران حسيني انجام شد دست‌كم 25 عزادار حسيني(ع) در كراچي در نتيجه حمله انتحاري به مراسم عزاي حسيني(ع) به شهادت رسيدند.[31]

همچنين تروريست هاي تکفيري به شيعيان منطقه ي امام برق کراچي در 1۵ دي ۱۳۹۲ يورش بردند. گفته مي شود شيعيان اين منطقه در حال برگزاي مراسم اربعين حسيني بودند که تروريست هاي تکفيري با چوب و باطوم به صفوف عزادران حمله مي کنند و به شدت آنان را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند، آنان همچنين به زنان نيز رحم نمي کنند و به شدت آنان را نيز زخمي مي کنند، به گونه اي که تعداد بسياري راهي بيمارستان شدند[32].

2 ـ 2 ـ کشتار زائران اربعين در کويته

در آستانه اربعين حمله انتحاري به اتوبوس زائران شيعه پاكستان كه در جاده كويته و در فاصله ۳ هزار و ۲۰۰ كيلومتري كربلا در حركت بود، منجر به كشته شدن ۱۹ تن از مسافران پاكستاني شد. ظاهراً حملات به زائران اربعين به كيلومترها دورتر از كربلا و كشورهاي اطراف رسيده است.[33] همچنين سه اتوبوس حامل زائران پاكستاني كه از شهر كويته پاكستان به سمت تفتان در حركت بودند و قصد داشتند ابتدا به مشهد و از آنجا به كربلا بروند، در منطقه مستونگ مورد حمله انتحاري قرار گرفتند. رسانه ها اعلام کردند: «يك فرد موتورسوار كه حامل مقادير زيادي مواد منفجره بود، خودش را به يكي از اتوبوس‌ها كوبيد و منفجر شد كه منجر به نابودي كامل آن اتوبوس شد.» زائران پاكستاني داخل آن اتوبوس قصد فرار داشتند اما نتوانستند و در همان جا سوختند. سرنشينان اين اتوبوس‌ها از شهرهاي پاراچنار، لاهور، راولپندي و بوتان و تعدادي از آنان زنان و كودكان بودند. منابع رسمي تعداد كشته شدگان را ۱۹ تن اعلام كردند اما برخي منابع غيررسمي نوشتند كه تقريباً همه ۴۵ سرنشين اتوبوس سوختند و فقط چند نفر از آنان توانستند جان سالم به در ببرند. در اين ميان اتوبوس دوم نيز كمي صدمه ديد. يكي از مقامات عالي‌رتبه دولتي در كويته نيز گفت: اين كاروان زيارتي، حدود ۱۸۰ زائر شيعه بودند كه در اثر اين انفجار يكي از اتوبوس‌ها با حدود ۴۵ سرنشين، به شدت خسارت ديد. اين رويداد در ناحيه مستونگ در استان ناآرام بلوچستان پاكستان رخ داده که در ۳۰ كيلومتري شهر كويته قرار دارد. مقامات امنيتي پاكستان متهم رديف اول اين حمله وحشيانه را لشكر جهنگوي كه ضدشيعه‌ترين لشكر تروريستي پاكستان است، مي‌دانند.

اين حمله انتحاري در حالي رخ داد كه يك روز پيش از آن طالبان ۲۱ پليس پاكستاني را شبانه دزديده و قتل عام كرده بود.[34]

3 ـ سرکوبي خونين اربعين شهدا در ايران زمان شاه

از جمله مواردي که خلوص انقلاب اسلامي ايران را نسبت به آموزه‌هاي اسلام متجلي مي‌سازد، به کار رفتن نمادها و آيين‌هايي است که از فرهنگ ديني اسلام برمي‌خيزد. رهبران سياسي و فکري انقلاب اسلامي با استفاده از اين نمادها، از سويي نشان دادند که آموزه‌هاي دين تا چه ميزان در مردم ايران اثرگذار است و از سوي ديگر، ظرفيت‌هاي ناشناخته و پنهان فرهنگ ديني را فعال ساختند. از جمله‌ي اين نمادها و آيين‌ها که بر روند پيروزي نهضت انقلاب اسلامي تأثيري شگرف داشت، نهضت «اربعينيه» يا «چهلم»هاي سياسي بود. اربعين يا چهلمين روز درگذشت هر فرد مسلمان، با تمامي سادگي و عبادي بودن خود، در جريان مبارزات مردم ايران عليه رژيم پهلوي، رنگ‌وبويي تازه به خود گرفت و به محفل سياسي تمام‌عياري بدل شد[35]. آنچه در ايران سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي، به نهضت «اربعينيه» معروف شد، از شهادت آيت‌الله مصطفي خميني (ره) آغاز شد و با قيام مردم قم در 19 دي‌ماه 1356 و چهلم شهداي قيام مردم قم در تبريز در تاريخ 29 بهمن 1356 و چهلم شهداي قيام مردم تبريز در يزد در تاريخ 10 فروردين 1357 و ادامۀ قيام در ساير شهرها گره خورد. ابتداي تبديل اربعين شهدا به مراسمي سياسي در نهضت مبارزه‌ي مردم ايران عليه خاندان پهلوي، به اول آبان 1356 بازمي‌گردد. شهادت مرموز آيت‌الله مصطفي خميني(ره)، که با هدف تضعيف روحيه‌ي رهبر انقلاب ايران تدارک ديده شد، کاملاً عکس عمل کرد و ضمن دميدن روحي تازه به جريان مبارزات، از نفوذ فوق‌العاده‌ي امام خميني (ره) در ميان اقشار مردم خبر داد. فرداي شهادت آيت‌الله مصطفي خميني، حوزه‌هاي علميه‌ي نجف در عراق و قم و تهران تعطيل شد و علماي تراز اول ايران با برگزاري مجالس ختم، ياد و نام اين روحاني مبارز را گرامي داشتند. با نگاه به اسناد به‌جاي‌مانده از ساواک، روشن مي‌شود که مسئولين اين سازمان امنيتي، به هيچ‌ وجه پيش‌بيني برپايي مجالس ختم و بزرگداشت اين شهيد را، آن هم با حجمي که در سند‌هاي اين کتاب آمده، نمي‌کردند. به همين جهت، مديريت اداره‌ کل سوم (پرويز ثابتي) با صدور دستور‌العملي براي مراکز ساواک در شهر‌هاي مختلف، از آنان مي‌خواهد که مراقب برپايي مجالس ختم آيت‌الله سيد مصطفي خميني باشند و اگر تمجيدي از حضرت امام خميني (ره) شد، از برگزاري مجالس جلوگيري کنند. گستره‌ي اين مجالس در سراسر کشور به نحوي بود که مي‌توان گفت فضاي سياسي کشور در اين برهه از زمان، تحت تأثير مستقيم اين حادثه و بيشترين دل‌مشغولي نيرو‌هاي امنيتي و انتظامي رژيم شاه متوجه اين امر بوده است.[36] 

نهضت «اربعينيه» يا «چهلم سياسي» شهداي قم و تبريز و يزد روحي تازه و اميدوارکننده به نهضت انقلاب اسلامي ايران بخشيد؛ به‌طوري که ظرف مدت يک سال، به سرنگوني کامل رژيم پهلوي انجاميد. اين نهضت، که با بهره‌برداري از آيين مذهبي تشيع کار خود را آغاز کرد، پيش از همه چيز موجبات شناساندن محبوبيت و نفوذ رهبر ايران را در ميان مردم نمايان ساخت و از سوي ديگر، آزادسازي پتانسيل عظيم نيروهاي مردمي را به همراه داشت. نيروهاي انقلابي از پس چهلم‌هاي سياسي، بيش از پيش با يکديگر متحد شدند و همين اتحاد و يک‌دستي بود که قطار انقلاب اسلامي را تا ايستگاه پيروزي به جلو راند.[37]

4 ـ اربعين خونين 1964 زنگبار 

اگر بخواهيم گستردگي و نحوه مراسم اربعين در کربلاي معلي را باشکوه ترين مراسم شيعيان به حساب آوريم و بعد به برپايي اين مراسم در ايران اسلامي و شبه قارۀ هند اشاره کنيم، بدون شک اربعين زنگبار در رديف چهارمين مراسم مشهور اربعين در جهان به شمار مي رود که در نوع خود منحصر به فرد و نمادين است. کاربرد اصطلاح فارسي «چهلم» نشان مي دهد که بانيان اين مراسم در قاره آفريقا و بلاد زنگبار ايرانياني بوده اند که به مناطق شرق آفريقا مهاجرت کرده اند و با برپايي مراسم عزاداري در اربعين سالار شهيدان، اقدام بـه تـرويـج مـذهـب حـقه تشيع در اين بلاد اسلامي نموده اند.[38] امـروزه شيعيان منطقه شرق آفريقا با برگزاري منسجم مراسم عاشورا در دارالسلام (تانزانيا)، خود را آماده برگزاري مراسم چهلم (اربعين) در زنگبار مي نمايند و اين مراسم هر ساله در اربعين حسيني با شکوه خاصي به مدت سه روز در زنگبار برگزار مي شود. تحقيقات ميداني انجام شده نشان مي دهد که در دو سده اخير ايرانيان و علماي ايراني مقيم بلاد زنج که بيشترين جمعيت شيعه و قدرتمندترين تشکيلات مالي شيعيان در آفريقا به حساب مي آمدند و با برگزاري مراسم عزاداري و سينه زني در کشور زنگبار، نقش مهمي در ترويج فرهنگ تشيع و دعوت مردم بومي به اين مذهب داشته اند و وجود اماکني همچون: تعزيه خانه حسيني، چايخانه و اشعار فارسي در نوحه هاي عزاداري و سبک سينه زني بوشهري در ميان عزاداران؛ نشان از تأثير گسترده شيوه عزاداري ايرانيان در اين خطه از جهان دارد. مراسم اربعين زنگبار با توجه به اينکه به مدت سه روز و شـب طـول مـي کـشد.

زمينه اربعين خونين زنگبار زماني آغاز شد که عبيد کرومه در سال 1964 رئيس جمهور زنگبار گرديد. کرومه يک رژيم مارکسيست لنينيستي را برقرار کرد و از همان ابتدا و حتي پس از اتحاد با تانزانيا حکومت رعب و وحشت را در زنگبار برقرار کرد.

وي در ابتداي حکومت خود با اخراج ايرانيان و شيعيان و با مصادره اموال و حسينيه هاي آنها به بهانه عمومي کردن دارايي ها برآمد و اموال شهروندان شيعه را تاراج کمونيست‌ها رفت. همچين هزاران عرب و هندي که از قرن ها پيش در اين جزيره اقامت داشتند اموالشان توسط رژيم کرومه مصادره شد و آنها ناگزير به ترک زنگبار شدند. کرومه در دوران حکومتش اعراب، هندي ها و ديگر اقوام غيرسياهپوست را که هنوز در زنگبار سکونت داشتند لحظه اي آسوده نگذاشت و با دستورات غيرانساني و تبعيض آميز زندگي را براي آنها به کابوس تبديل کرده بود و حتي آنها را ناگزير کرده بود تا به اجبار دختران نوجوانشان را به ازدواج سياهپوستان سالمند درآورند. وي برخي از مدارس و اماکن شيعي را مصادره کرد و مسجد قديمي شيعيان و مقبره برخي از مبلغين و علماء ايراني توسط کمونيست ها مورد تخريب قرار گرفت فجيع‌ترين جنايت کمونيست هاي زنگبار کشتار شيعيان خوجه در مراسم اربعين ۱۹۶۴ ميلادي بودکه باعث شد رفته رفته شيعيان هندي و ايرانيان که جمعيتي بيش از ده هزار نفر را تشکيل مي‌دادند از اين جزيره کوچ کرده و به دارالسلام و ديگر کشورها مهاجرت کردند[39]. سرانجام در روز هفتم آوريل سال ۱۹۷۲ ميلادي عبيد کرومه در يک سوءقصد کشته شد و مسلمانان و شيعيان زنگبار تا اندازه‌اي از فشار حکومت کمونيستي رها شدند.

هم اکنون شيعيان هر ساله با برپايي مراسم چهلم، اقدام به بازگشايي حسينيه‌ها مي‌نمايند تا بهانه دولت لاييک براي مصادره احتمالي آنها را بگيرند. از اين جهت شيعيان در اين ايام با حضور در تعزيه خانه حسيني و محفل حضرت ابالفضل العباس(ع)؛ محفل شاه خراسان، محفل بي بي فاطمه و مسجد حجت و ثقةالاسلام، به نوحه خواني و سينه زني مي پردازند و با پذيرايي و دادن نذر به شيعيان و مردم محلي، ياد و خاطره اربعين باشکوه زنگبار را در اذهان زنده مي کنند.[40] شيعيان هندي تباري که در سال هاي 1940 ميلادي در زنگبار به دنيا آمدند و تعداد زيادي از آنها در سال هاي منتهي به دهه 70 ميلادي مجبور به ترک اين کشور بـه دلـيـل تغيير حکومت و فشار سياسي بر شيعيان و مهاجرت به کشورهاي اطراف شدند؛ هر ساله در سنتي قديمي با شرکت در مراسم چهلم، ياد ابا و اجداد خود را زنده نگه داشته و با انتقال اين سنت به فرزندان خود، درصدد حفظ هويت مذهبي و فرهنگي خود برآمده اند.

در سالهاي اخير شيعيان در روزهاي منتهي به 20 صفر از طريق دريا و هوا خود را به زنگبار رسانيده و خود را براي مراسم اربعين آمـاده مـي کننـد و هتـل و مسافرخانه هاي متعلق به شيعيان، به صورت رايگان در اختيار آنها قرار مي گيرد. بـدون شک، مراسم اربعين زنگبار از قديمي ترين مناسبت هاي مذهبي در عرصه قاره آفريقا به حساب مي آيد و چون دولت لاييک زنگبار احساس وظيفه اي براي حفظ اين نماد اسلامي  شيعي ندارد، براي ثبت آن در يونسکو فعاليتي نکرده است و ثبت اين واقعه به عنوان ميراث معنوي جهان تشيع از ضروريات است.

نتيجه گيري

بزرگداشت نهضت عاشورا در چهلمين روز بعد از عاشورا يعني روز اربعين همواره مورد توجه ويژه اهلبيت(ع) بوده است بر همين اساس و با توجه به آموزه‌هاي مکتب اهل بيت(ع) از ديرباز شيعيان عزاداري روز اربعين را باشکوه زيادي برگزار مي‌کنند. که طبعاً برگزاري اين شعائر موجب جلب توجه قلوب مسلمانان به مکتب اهل بيت(ع) در طول تاريخ شده است به همين دليل دشمنان مکتب تشيع همواره به انحاء مختلف مراسم اربعين را مورد حمله قرار داده‌اند به طوري که در طول تاريخ اربعين‌هاي خونين متعددي شکل گرفته است با پيروزي انقلاب اسلامي ايران و رشد گرايش به مکتب اهل بيت(ع) در جهان حملات خونين به شعائر شيعه از جمله مراسم اربعين با هدايت استکبار فزوني گرفت و در سال‌هاي اخير شاهد حملات خونبار متعددي عليه مراسم اربعين در کشورهاي مختلف اسلامي بوده‌ايم که گزارش برخي از آنها در اين نوشتار ارائه گرديد. اين حملات خونين نه تنها شعائر مذهبي شيعه در اربعين حسيني را متوقف نکرد بلکه امروزه اربعين حسيني به روز جهاني وحدت مسلمين در مقابل جريان‌هاي استکباري و تکفيري تبديل شده است اگرچه رسانه‌ها و تبليغات دشمنان شيعه تلاش مي‌کنند حرکت ميليوني و بي‌نظير اربعين را اقدامي صرفاً مذهبي و به دور از مايه‌هاي اجتماعي و سياسي معرفي کنند ولي اگر نفس اين حماسۀ بزرگ سياسي و اجتماعي نبود اين طور مورد حملات خونبار دشمنان قرار نمي‌گرفت از طرف ديگر با هيچ عقلي نمي‌توان وجوه سياسي را از اين حماسه بزرگ تفکيک کرد. بر همين اساس نمي‌توان از کنار آتش زدن تصاوير آل خليفه و آل‌سعود تا شعارهاي که عليه آنان که به زبان‌هاي مختلف در مسير راهپيمايي سر داده مي‌شد به سادگي گذشت. الموت لاسرائيل همانند لبيک يا حسين در مسير پياده روي اربعين به گوش مي‌رسد که اين حاصل رشد بصيرت شيعه به واسطۀ شعائر حسيني نظير اربعين است همچنين هزاران زائر ايراني و ديگر مسلمانان شيعه با شعار لبيک با خامنه‌اي لبيک با حسين است، به روح به‌دم لبيک يا بحرين، الموت لامريکا و الموت لاسرائيل پيام بيداري همه زائران امام حسين(ع) را که از سراسر جهان عازم کربلاي معلي شده‌ بودند را به جهانيان ابلاغ مي‌کنند. به هر تقدير اربعين حسيني به رغم اقدامات خشونت بار دولت‌هاي سرکوب‌گر و گروههاي تکفيري تروريستي هر ساله باشکوه‌تر مي‌شود و راهپيمايي پياده به سوي کربلا در ايام اربعين که به حکم آمارهاي رسمي رسانه‌هاي غيراسلامي بزرگترين راهپيمايي کمي و کيفي جهان است عملا به نماد قدرت شيعه تبديل شده است و مي تواند به تزلزل و نابودي سياست‌هاي آمريکا، رژيم صهيونيستي و اذناب آنها در منطقه بينجامد. همان‌گونه که مقام معظم رهبري فرمودند، شروع مغناطيس حسيني در روز اربعين است، اين حماسه با تنها با شور و شعور حسيني رقم مي‌خورد.[41]

 

منابع

  1. الاحتجاج على اهل اللجاج: ابومنصور الطبرسي (م.520ق.)، به کوشش ابراهيم بهادري و محمد هادي به، قم، دار الاسوه، 1413ق.
  2. انتفاضه صفر الاسلاميه، رعد الموسوي، بي­جا، بي­نا، 1402ق.
  3. بحارالانوار الجامعه لِدُرَرِ اخبار الائمّه الاطهار: المجلسي (م.1110ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي و موسسه الوفاء، 1403ق.
  4. تحقيق دربارة اول اربعين حضرت سيدالشهداء (ع)، سيد محمد علي قاضي طباطبايي، قم، بنياد علمي و فرهنگي شهيد آيت الله قاضي طباطبائي، چاپ سوم، 1368.
  5. جايگاه اربعين، گفتگو با استاد رسول جعفريان، گفتگو از: رضا حميدي، روزنامه رسالت، شماره 6377.
  6. چگونگي پيدايش و برپايي مراسم اربعين حسيني در زنگبار، ياسر کنعاني، اخبار شيعيان، بهمن 1389، شماره63.
  7. سلسله مقالات «زيارت»، مجله پيام انقلاب، سال ۱۳۶۳ از شماره ۱۱۵ به بعد، (پنجاه شماره).
  8. فرهنگ عاشورا، جواد محدثي قم، نشر معروف 1386.
  9. مجموعه ورام: ابن ابي‌الفراس (م.605ق.)، تهران، دار الکتب الاسلاميه، بي تا.
  10. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل: حسين نوري (م.1320ق.)، قم، موسسه آل البيت لاحياء التراث، 1408ق.

 

پايگاه­هاي اينترنتي

پايگاه ابنا: http://www.abna.co/data.

پايگاه اطلاع رساني شيعه نيوز: http://www.shia-news.com

پايگاه العالم: http://fa.alalam.ir

پايگاه اينترنتي رهياب نيوز: http://www.rahyabnews.com 

پايگاه اينترنتي شيعه نيوز: SHIA-NEWS.COM 

پايگاه خبري فارس نيوز: http://www.farsnews.com

پايگاه اينترنتي ويکي پديا عربي: http://ar.wikipedia.org/wiki.

پايگاه اينترنتي حوزه:  http://www.hawzah.net 

http://borhan.ir

http://dowran.ir

http://en.wikipedia.org

http://telexnews.com

http://www.afkarnews.ir

http://www.aftabir.com

http://www.ettelaat.com

http://www.ghatreh.com

http://www.khabarestan.net

http://www.khabaronline.ir

http://www.tabnak.ir

www.afghanistan.shafaqna.com

www.yjc.ir

 

[1]. بنا به این نقل‌ها، در همان اربعین اول، کاروان اسرای اهل بیت(علیهم السلام) دربازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند. البته برخی از مورخان نیز آن را نفی کرده و نپذیرفته اند، از جمله مرحوم محدث قمی در «منتهی الامال» دلایلی ذکر می کند که دیدار اهل بیت از کربلا در اربعین اول نبوده است. شهید محراب مرحوم حاج سید محمدعلی قاضی طباطبایی رحمه الله علیه، کتاب مفصلی با نام «تحقیق در باره اولین اربعین حضرت سید الشهداء» در باره اربعین نوشت که اخیرا هم به شکل تازه و زیبایی چاپ شده است.هدف ایشان از نگارش این اثر آن بود تا ثابت کند، آمدن اسرای از شام به کربلا در نخستین اربعین، بعید نیست. این کتاب که ضمن نهصد صفحه چاپ شده، مشتمل بر تحقیقات حاشیه ای فراوانی در باره کربلاست که بسیارمفید و جالب است. جایگاه اربعین، گفتگو با استاد رسول جعفریان، گفتگو از: رضا حمیدی ، منابع : روزنامه رسالت، شماره 6377 ، نشانی در فضای مجازی:

http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/93324

[2]. اهمیت اربعین حسینی در کلام مقام معظم رهبری / اختصاصی پایگاه حوزه ،تاریخ درج : 1391/10/7 | نشانی در فضای مجازی: http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/93320

[3]. در این­باره ر.ک: مجموعه ورام، ابن ابی‌الفراس، ص 35؛ مستدرک­الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 9، ص 329 و ج5، ص 217؛ الاحتجاج، طبرسی، ص 84؛ بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج 53، ص 200؛ اربعین، شهید قاضی، ص 386، به نقل از منبع پیشین.

[4]. اربعین شناسنامه تاریخی شیعیان، حجت الاسلام و السلمین سید صمصام الدین قوامی.

http://www.shia-news.com/fa/news/64869

[5]. همان.

[6]. در کتاب «انتفاضه صفر الاسلامیه» به قلم رعد الموسوی که خود از شاهدان حادثه بوده است، مبسوط این حادثه نقل شده است. در مجلۀ پیام انقلاب نیز در سال 64 و 65 (شماره های 156 تا 163) گزارشی مفصل از آن اربعین سرخ آمده است، در سلسله مقالات «زیارت» به قلم نویسنده. به نقل از جواد محدثی فرهنگ عاشورا، قم: نشر معروف 1386، ص 46 و 47 .

[7]. اشاره شد بنا به فرموده امام حسن عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن، زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است. زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد.

[8]. رسانه‌های مختلف که ایام اربعین را در مسیرهای منتهی به کربلا رصد می‌کنند، اذعان کرده‌اند زائران حضرت اباعبدالله(ع) در روز اربعین به حدود 20 میلیون نفر می‌رسد. در فهرست سایت ویکی پدیا بعد از مراسم اربعین مراسم وداع ملت ایران با امام (ره) در سال 1989 در رده‌ بعدی قرار گرفته است. ۲۹۶۶۴ رهیاب نیوز ، تاريخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳؛

http://www.rahyabnews.com

[9]. امسال نیز منابع عراقی اعلام کردند: هیئتی از واتیکان که در عراق به سر می برد در مراسم پیاده روی زائران اربعین حسینی(ع) مشارکت کرد.این منابع افزودند: ریاست این هئیت واتیکان را مونستنیور لیبریو آندریاتا بر عهده داشت و حدود یک کیلومتر از شهر ناصریه به سوی کربلا را با زائران حسینی طی کرد. برخی از شخصیتهای دینی مسیحی عراقی نیز این هیئت واتیکان را همراهی کردند. لیبرنو گفت: همزمان شدن دیدار ما از شهر تاریخی ارو با حرکت مسلمانان عراقی به سوی کربلا و اربعین امام حسین در کربلا جالب است. ما در راه خود متوجه حرکت زائران حسینی(ع) با پای پیاده به سوی کربلا شدیم و با آنها همگام شدیم.

[10] . http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_peaceful_gatherings_in_history.

[11]. SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز.

[12]. شیعه نیوز، کد خبر: ۳۰۲۸۷، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۱:۴۱، اربعین خونین در عراق، بیش از 100 شهید و زخمی+تکمیلی.

[13]. حمله خمپاره‌ای به عزاداران اربعین حسینی، کد خبر: ۳۶۶۱۴۲، تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲ - 21 December 2013.

[14]. http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=6895 ، حمله تروریستی به زائران اربعین حسینی، کد خبر: ۳۶۵۴۰۳، تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶ - 17 December 2013

[15]. http://www.tabnak.ir/fa/news/365403

[16]. اربعین خونین در کربلا، بین الملل، خاورمیانه - قتل عام شیعیان تنها راه باقی‌مانده برای تروریست‌ها جهت ایجاد شکاف در عراق است، شنبه 17 بهمن 1388 - 11:22:00.

http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28fzkoke015hoeqfy5gibaew1uk%29%29/detail/42124/World/middle-east

[17] . http://www.ghatreh.com/news/nn17046388

[18] . http://www.shia-news.com/fa/news/65185

[19] . http://www.shia-news.com/fa/news/65064/

[20] - http://www.shia-news.com/fa/news/64956

[21]. موسسه مولکولی دارویی (IMM) در کالیفرنیای آمریکا مقاله ی با عنوان بیوتروریسم و عوامل آن.

[22] -.www.yjc.ir

[23]. گزارش فارس به نقل از خبرگزاری عراقی ابا.

[24]. همان.

[25] . http://www.ettelaat.com/etiran/?p=34048

[26]. نیروهای بیداری، از شبه نظامیان اهل سنت هم پیمان دولت بغداد و با هدف مقابله با القاعده و افراطیون در مناطق سُنی نشین عراق تشکیل شده است. در این باره رک:ویکی پدیا عربی ، المجلس الوطني لإنقاذ العراق، نشانی در شبکه جهان پهنا:

http://ar.wikipedia.org/wiki.

[27]. اربعین خونین در عراق، جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ، مرجع : جام ، کد مطلب: 293715

http://www.afkarnews.ir/vdcezx8wnjh8ofi.b9bj.html.

[28]. العالم ، شهادت 36 تن در حمله به زائران در عراق، جمعه 29 آذر 1392

http://fa.alalam.ir/news/1546364 sthash.lcCsyWHc.dpuf.

[29]. گزارش خبرنگار ابنا از پاکستان.

[30]. منبع: اختصاصی ابنا

http://www.abna.co/data.asp?lang=1&Id=222587

[31] .http://www.farsnews.com/printable.php?nn=8811160773

[32] . http://www.shia-news.com/fa/news/65200

[33]. دوشنبه، 11 دی 1391 ساعت 11:45، يك‌شنبه خونين شيعيان پاكستان در ۳۲۰۰ كيلومتري كربلا، منابع پیشین.

[34]. http://www.khabarestan.net/1389-04-20-11-02-59.

[35]. گروه تاریخ برهان، مصطفی شایسته؛ نشانی در فضای مجازی؛

www.afghanistan.shafaqna.com

[36]. شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی به روایت همسرش: http://dowran.ir

[37]. مصطفی شایسته؛ پژوهشگر و محقق تاریخ انقلاب اسلامی، انتهای متن؛

http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=6895

[38]. چگونگی پیدایش و برپایی مراسم اربعین حسینی در زنگبار، یاسر کنعانی؛

http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/5658/7720/97701

[39]. پيشينه تاريخي تشيع و ايرانيان در تانزانيا و زنگبار، پایگاه اطلاع رسانی شیعه نیوز، کد خبر: ۱۳۱۵۱، تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ نشانی گزارش با ارجاعات در شبکه جهان پهنا؛

http://www.shia-news.com/fa/news/13151.

[41] .http://telexnews.com/fa/pages/?cid=.29664



منابع: مقالات پژوهشکده حج و زیارت
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها اربعین، کاروان حسینی، اربعین، شهید

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات