ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


زیارت، گذرگاه وصل و تشرف به مقام قرب

چاپ
در ادبیات قرآنی یکی از راه¬های مطمئن وصول به حق، کمال اتصال به آن است

در ادبیات قرآنی یکی از راه­های مطمئن وصول به حق، کمال اتصال به آن است «ما امر الله به ان یوصل»[1] و «اعتصوا بحبل الله جمیعا»[2] این نوع تعابیر در قرآن کریم بر ارتباط و اتصال بدست می­آید که تنها طریق کمال ارتباط با حقایق علوی و تسخیر جلوه­های روحانی و معنوی است.

برای راه­یابی و وصول به یک حقیقت و دست­یابی به آثار آن تماس و ارتباط تنگاتنگ و وثیق لازم است و بر این پایه مسأله تقرب، نیل، وصول و نظایر آن در فرهنگ دینی رایج است و ضرورت تلقی می­شود؛ همانگونه که از ناحیه خداوند متعال نیز وقتی بحث ارتباط با بنده و اعطای الهی مطرح است، خداوند در بهترین و عالی­ترین شکل و در عین حال، بلیغ‌ترین وجه عطیه خود را عرضه می­کند؛ به‌گونه‌ای که هیچ مانع و حجابی برای وصول تام وجود ندارد؛ چنانچه خداوند سبحان می­فرماید: «وَ لَقَد وَصَّلنا لَهُمُ القَولَ لَعَلَّهُم يَتَذَكَّرُونَ؛[3] و به راستی، این گفتار را برای آنان پی در پی و به هم پیوسته نازل ساختیم، امید آنکه آنان بپذیرند.» اگر انسان بخواهد به مرحله تذکر برسد و آثار و علایم یک حقیقت را در خود زنده کند باید اتصالی تام و ارتباطی وثیق پیدا کند. که این همان ارتباط قلبی است که زمینه تذکر و فراگیری تام را فراهم می­آورد وگرنه آشنایی از دور و ارتباط با فاصله به جهت وجود غبار مادیت و کدورت و تیرگی­های طبیعت زمینة تماس صحیح و کامل را مهیا نمی­سازد. راز انجام آداب زیارت، مانند نزدیک شدن به قبر، گذاردن دست یا صورت بر روی قبر، بوسیدن قبر و نزدیک ساختن بدن به قبر، همه و همه نمادهای آن ارتباط وثیق قلبی و روحی و فکری می­باشد که به صورت اعمال استحبابی ظاهر شده است. اما در سیاحت و توریسم هیچ سیاح و مسافری پي این ارتباط روحی و قلبی با اماکن و آثار تاریخی و... نیست. بنابراين مستلزم هیچ‌گونه آدابي هم نمی­باشد. لذا نگاه او و حضور او از جنس دیگر است و با رهیافت دیگری به‌سفر می­رود و در فردی حضور او از جنس دیگر و با رهیافت دیگری به‌سفر می­رود و در توری حضور می‌یابد، نه در پی وصلی است و نه طالب تشرف به مقام قرب است. ازاين‌رو نگاه و سير و مسير او در صورت و ظواهر نيز متفاوت از زائران است.

 

1. رعد، 21.

2. آل عمران، 103.

3. قصص، 51.              


دانلود فایل پیوست
منابع: .
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها سایت الربعین

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات