ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


عاشورا و انتظار

چاپ
راه مهدى (عج)، ادامه راه حسين (عليه السلام) است و »انتظار« ادامه عاشورا و برآمده از آن. براى ما دورماندگان از صحنه عاشورا، يگانه راه ثبت‏نام در كلاس «انتظار» و درآمدن در خيل «منتظران» است كه حقيقت انتظار، همان در خيل و خيمه حسين (عليه السلام) بودن است. آنان كه در كربلا چكاچك شمشيرها را نچشيدند، بايد مرارت «انتظار» را به جان بخرند. «عاشورائيان»، پيمان خود را به پايان بردند و «مهدويان» با كوله‏بار فرهنگ شهادت، چشم انتظارند تا آن عهدى كه با خدا و رسول بر پاسدارى از حرم و حريم ثاراللَّه بسته‏اند، به انجام برسانند. در اين نوشتار پيوندهاى عاشورا و انتظار مطرح شده است

 راه مهدى (عج)، ادامه راه حسين (عليه السلام) است و »انتظار« ادامه عاشورا و برآمده از آن.

 براى ما دورماندگان از صحنه عاشورا، يگانه راه ثبت‏نام در كلاس «انتظار» و درآمدن در خيل «منتظران» است كه حقيقت انتظار، همان در خيل و خيمه حسين (عليه السلام) بودن است. آنان كه در كربلا چكاچك شمشيرها را نچشيدند، بايد مرارت «انتظار» را به جان بخرند. «عاشورائيان»، پيمان خود را به پايان بردند و «مهدويان» با كوله‏بار فرهنگ شهادت، چشم انتظارند تا آن عهدى كه با خدا و رسول بر پاسدارى از حرم و حريم ثاراللَّه بسته‏اند، به انجام برسانند. در اين نوشتار پيوندهاى عاشورا و انتظار مطرح شده است.

 1. مهدى (عج) فرزند حسين (عليه السلام) است.

 صدها روايت، در اين باب وارد شده و در آن‏ها تأكيد شده است كه امام مهدى (عج) نهمين فرزند حضرت حسين (عليه السلام) است: «قائم هذه الامة هو التاسع من ولدى».[1]

 2. مهدى (عج)، خونخواه حسين (عليه السلام) است.

 در روايات متعددى، وارد شده است كه: «القائم منّا اذا قام طلب بثار الحسين»؛[2] «بهذا القائم انتقم منهم»؛[3] امام باقر (عليه السلام) درباره آيه «وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ‏ى سُلْطَنًا فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ»[4] مى‏فرمايد: مقصود از «من قتل مظلوماً»، حسين‏بن على است كه مظلوم كشته شد و ما اولياى او هستيم و قائم ما چون قيام كند، در طلب انتقام خون حسين (عليه السلام) برمى‏آيد ... مقتول حسين (عليه السلام) و ولىّ او قائم (عج) است.[5]



منابع: . ر.ك: منتخب الاثر، صص 139-140 و 264-254. . بحارالأنوار، ج 10، ص 150. . دلائل الامامة، طبرى، ص 239 . اسراء: 33. . تفسير برهان، ج 2، ص 419. . الزام الناصب فى اثبات الحجة الغائب، يزدى حائرى‏پور، ج 2، ص 282. . النجم الثاقب، ص 469. . معالى السبطين، ج 1، ص 208؛ رياض القدس، ج 1، ص 263 . كمال الدين، ج 1، ص 318. . مصباح الزائر، سيدبن طاووس، ص 367. . مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الامر (عج) . الغيبة، شيخ طوسى، ص 274. . همان . مجله انتظار، ش 2، ص 183. . بحارالأنوار، ج 43، ص 272، البته چنانچه دعاى ندبه از جانب امام زمان‏ (عج) باشد. . كافى، ج 8 ، ص 278 . بحارالأنوار، ج 52 ، ص 308 . همان، ص 311 . معجم احاديث الامام المهدى‏(ع)، ج 3، ص 100 . بحارالأنوار، ج 52 ، ص 386. . كافى، ج 8 ، ص 38. . دعاى ندبه. . الملاحم و الفتن، ج 2، ص 66 . . كمال الدين، ج 1، ص 331. . بحارالأنوار، ج 52 ، ص 340.
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها عاشورا و انتظار مسعود پورسيد آقايى رضا باذلی امام مهدی انتظار

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات