ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


اثرات تربيتي زيارت عتبات، سدي در برابر نفوذ فرهنگي

چاپ
حضور در مكان هاي زيارتي عتبات عاليات به خصوص كربلاي معلي، به سبب پيوستگي و پيوند دروني با بهترين اسوه و الگوهاي زندگي انساني و الهي در همه ابعاد، نوعي مصونيت نسبت به انگاره هاي نامطلوب فرهنگي در فرد ايجاد خواهد كرد.

 نفوذ و هجمه فرهنگي ، موضوع تازه اي نيست بلكه مدت هاي مديدي است كه به حربه اصلي براي غلبه بر ملت‌ ها و تحميل فرهنگ غربي تبديل شده است و اين دكترين غرب علاوه بر حوزه ي فرهنگي براي نفوذ در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي كشورها نيز به كار گرفته مي شود.

نكته اينكه در جامعه اي مانند ايران اسلامي كه بر فرهنگ تشيع تكيه كرده است و اين فرهنگ با مضامين والاي انساني و معنوي غني شده است، دست كم بايستي روند نفوذ و تهاجم فرهنگي يا همان جنگ نرم پيشروي چنداني نداشته باشد.

يكي از مهمترين ابزارها و روش ها براي تقليل اثرات منفي هجمه فرهنگي، تكيه و تاكيد بيش از گذشته بر زيارت عتبات عاليات مي باشد. در واقع اثرات تربيتي و انسان سازي اين سفر به تجربه و به كرات اثبات شده است.

به عبارت ديگر حضور در مكان هاي زيارتي به خصوص كربلاي معلي، به سبب پيوستگي و پيوند دروني با بهترين اسوه و الگوهاي زندگي انساني و الهي در همه ابعاد، نوعي مصونيت نسبت به انگاره هاي نامطلوب فرهنگي در فرد ايجاد خواهد كرد. برخي از اين اثرات تربيتي به قرار زير مي باشد.

الف) زيارت اباعبدالله و آرامش زايي دروني

يكي از موضوعاتي كه سبب مي شود افراد در جامعه تحت تاثير هجمه هاي فرهنگي قرار گيرند، عدم وجود آرامش است. در واقع وجود دغدغه هاي فراوان افراد را به سمت ملجا و پناهي سوق مي دهد كه اگر اين پناه به درستي انتخاب نشود نه تنها سبب آرامش نمي شود آسيب هاي روحي و رواني بيشتري را در پي خواهد داشت.

زيارت مرقد شريف امام حسين (ع) مانند ساير ائمه ، به مردمان و زيارت كنندگانش، نوعى آرامش و اطمينان مى‏ بخشد . در اين عصر كه انسان را موجودى مضطرب مى نامند، و پيوسته دست به گريبان پديده‏ هايى چون ترديد، ناكامى، تشويش، ترس و ناسازگارى با محيط و زندگى ماشينى و محروميت و جنگ و حتى كنار نيامدن با خود است، و هر روز شاهد كاهشها و فرسايشها است و نمى تواند از اضطراب در امان بماند ، اين زيارت مرقد مردان خدا و پيشوايان دين است كه به انسان آرامش خاطر مى دهد.

در زيارت يك نوع كشش و نياز الزام آورى انسان را وا مى‏دارد كه فشارها و فريادهاى درونى را از خود دور كند . زائر آن مرقد شريف در پرتو دعا و گفتگو با پاكان و استمداد از ارواح پاك مقربان درگاه الهى، نيرو گرفته و نابسامانيها را با توسل بدانها برخود هموار مى سازد، و خستگى‏ها و فشارهاى وارد بر روان، و نيز اضطرابها و يأسها را از خود مى زدايد و به آرامش و اطمينانى براى ادامه مسير زندگى دست مى‏ يابد.

در فضاي زيارتي، زائر در محيطي قرار مي گيرد كه شرايط گفت و گو با پروردگار بيش از گذشته فراهم خواهد شد. دعا، سخن گفتن با خداست و نيايش زبان خاصي است كه ابعاد ناشناخته انسان را بيدار مي‌كند.

به طور كلي زيارت، ديدار معنوي با پيشوايان مكتب و راز و نياز با آنهاست. در حقيقت، زيارت هم نوعي دعاست چون انسان به طور غيرمستقيم و از طريق واسطه هاي فيض، با خدا گفت وگو مي كند.

بنابراين دعا، مناجات و سخن گفتن با خداوند است و زيارت، سخن گفتن با الگوها و راهنمايان راستين دين مي باشد. مخاطبين زيارت، همان پيغمبران و امامان بوده كه آدميان را به خداپرستي و مبارزه با بت درون و بيرون دعوت مي كنند و در حقيقت، زيارت، سخن گفتن با واسطه هاي خداوند جهت رشد و تربيت و كمال انسان ها است.

ب) زيارت عتبات عاليات و خودشناسي

همانطور كه بيان شد در زيارت عتبات عاليات شرايط راز و نياز و مناجات بيش از گذشته براي هر فرد فراهم مي شود و از طريق دعا، انسان در جهت خداشناسي و خودشناسي حركت خواهد كرد.

همچنين يكي از اهداف والاي زيارت، امام شناسي است كه همان معرفه الله و معرفه النفس است. چه بسيار از افرادي كه در اين سفر به كلي متحول شده اند و اين همان اثرات تربيتي زيارت است.

در واقع دعا و زيارت دو روش تربيتي در دين مبين اسلام هست كه بر روي آن تاكيد شده است. زيارت عتبات عاليات مي تواند موجبات بازگشت به خويشتن را براي زائران فراهم آورد و اثرات تربيتي كه در بالا ذكر شد را به همراه داشته باشد كه اين خود مي تواند به عنوان سدي در برابر نفوذ و هجمه فرهنگي مطرح باشد.

بهروز شيرخاني



منابع: حج
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها اثرات- تربيتي- نفوذ - زيارت عتبات عاليات - كربلاي معلي

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات