ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


امام حسین(ع) مربی بشریت

چاپ
اهل بیت اوج خلافت رب

~~خداوند در ابتدای خلقت بشر در محضری که ملائکه مقرب حضور داشتند از مخلوق جدید خود که گویا برای هدفی متعالی‌تر از تسبیح و تقدیس خلق شده بود پرده‌برداری کرد. ملائکه که فکر می‌کردند اوج رفتار در قبال خدا همان تسبیح و تقدیس است زبان به سؤال از خلقت جدید گشودند.
صحبت از افتتاح یک ماجرای عظیم است و خداوند در جلسه افتتاح موضوعات عالی مدنظرش را مطرح می‌کند. برنامه کلان در همان ابتدا در آیه (بقره30) مطرح می‌شود: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خدا می‌فرماید می‌خواهم در زمین خلیفه قرار دهم. ملائک با توجه به بصرشان آینده بشر را نگاه می‌کنند و می‌گویند أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ ... آیا می‌خواهی موجودی قرار دهی که فساد کند و خون بریزد؟ خدا در جواب می‌گوید: إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید. خدا در آیه بعد آنچه ملائکه نمی‌دانند و او می‌داند را طرح می‌کند:
• وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ(بقره31) اسماء موضوعاتی که به آدم علمش داده می‌َشود و ملائک از طریق آدم(ع) از آن آگاه می‌شوند.
یعنی ملائک شما نمی‌دانید و نمی‌توانید از أَسْماءِ هؤُلاءِ بهره‌مند شوید مگر به واسطه خلیفه رب. ولی خلیفه رب این مفاهیم را می‌داند و می‌تواند از آنها بهره‌مند شود و بهره برساند و کسانی را برای این ماجراها تربیت کند. در ادامه سیر بشر خلفای الهی تحت عنوان انبیاء و رسل علیهم‌السلام یکی بعد از دیگری در زمین مستقر می‌شوند تا نوبت به اهل بیت(ع) می‌رسد. اهل بیت(ع) اوج خلفای رب هستند بطوری که خدا آنها را کلمه تامه ربوبیت می‌نامد.  بدین ترتیب تمام آنچه برای تربیت لازم است در زمین وارد می‌شود. ولی هنوز تربیت سطح بالا بجز موارد اندک آن هم در مورد انبیاء و رسل علیهم‌السلام و یا شاگردان بسیار خاص اهل بیت(ع) اتفاق نیفتاده‌ است تا ماجرای کاروان حسینی واقع می‌شود.
در صحنه کربلا امام حسین(ع) به عنوان مربی تمام و تام بشری صحنه تربیتی کاروان حسینی را به عنوان کلاس تربیت بشر بپا می‌کند تا نشان دهد بشر در خور برنامه خدا چگونه و توسط چه کسی باید تربیت شود. اولین بار است که یک تعداد کثیر در یک صحنه ویژه تربیتی به حدی تربیت می‌شوند که در اعلی‌علیین جای می‌گیرند و می تواند از مفاهیم سطح بالایی مثل آنچه در بالا مطرح شد بهره‌مند شوند و آنها را در اعماق اعمال کنند.
از طرف دیگر کاروانیان حسینی از عمق دنیا به اوج اعلی‌علیین در مدت بسیار اندکی رسانده می‌َشوند. تازه این افراد صاحب تربیت‌ها و توان‌هایی هستند که محل بروز و ظهورشان در رجعت خواهد بود. تربیت بشر با این کیفیت و سرعت  آرزویی بود که مدت‌ها انبیاء و رسل در آرزوی آن بودند و به حدود آن هم نرسیدند.
برپایی اربعین و کشانده شدن دل‌ها به سمت این ماجرا حاکی از نورافشانی بیشتری از سوی امام کربلاست نورافشانی که کم نخواهد شد چون بنای خداوندی نُورٌ عَلى‏ نُورٍ (نور 35) است. شیوه خداوندی افزودن شدت نور است و قرار است مؤمنین و محبان با هم مجتمع شوند و تربیت شوند. درسهایی در این ماجراست اما مهم‌تر از درس‌ها این است که دست برپاکننده صحنه را ببینیم و بدانیم که او برنامه را شدت بخشیده است تا آن تربیتِ بایسته‌ی موردانتظار را برای جمع بیشتری جاری کند. ما عظمت ماجرا را درک کنیم و تمام توجه و قلب‌مان را به این ماجرا بدهیم.

~~[انعام115] ص142 ـ ﴿ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ﴾ 
 مُحَمَّد بْن مَرْوَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُول: إِنَّ الْإِمَامَ لَيَسْمَعُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ فَإِذَا وُلِدَ خُطَّ بَيْنَ کَتِفَيْهِ وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ فَإِذَا صَارَ الْأَمْرُ إِلَيْهِ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ عَمُوداً مِنْ نُورٍ يُبْصِرُ بِهِ مَا يَعْمَلُ أَهْلُ کُلِّ بَلْدَةٍ امام صادق (ع) مي فرمودند: همانا امام در شکم مادرش مي شنود و زماني که متولد مي‏شود، بين دوشانه‏اش نوشته شده استَ وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ و چون امر امامت به او برسد، خدا برايش عمودي از نور قرار مي‏دهد که بوسيله آن آنچه اهل هر شهري انجام مي دهند، ببيند. کافي ج‏1 ص‏387

 



منابع: قران اصول کافی
ارسال کننده: جواد حسینی
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها کاروان حسینی کلاس تربیت بشر

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات