ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


نجات از فتنه‌های عظیم با کشتی نجات بخش حسین(ع)

چاپ
امروز ما بهره‌مندان از نور هدایت حسین(ع) و کشتی نجات او بار دیگر نورافشانی‌شان را می‌ّبینیم و می‌دانیم که اگر حرکت حسینی نبود از هدایت و امامت بهره‌ای نداشتیم و متوقف فتنه بودیم. علاوه بر فتنه بوزینگانی که امروز ادعای منبر رسول‌الله(ص) را دارند و در قالب داعش و جانبداران و دوستداران آنها جلوه می‌کنند با جلوات حسینی مانند اربعین یا اصلاح می‌شوند یا نابود.

~~در صدر اسلام فتنه‌ای عظیم رخ داده است،‌ فتنه‌ای که خداوند برای آن واژه‌ی طُغْيَانًا كَبِيرًا را بکار می‌برد و این در حالی است که برای هیچ ماجرای دیگر حتی ماجرای فتنه ابلیس در قبال آدم(ع) این واژه بکار نمی‌رود. ماجرایی که در آیه 60 سوره اسراء طرح شده است از این قرار است که پیامبر اسلام در رؤیا می‌بینند که از منبر مبارک ایشان بوزینگان بالا و پایین می‌روند، ایشان ناراحت بیدار می‌شوند(1)  و این آیه در تبیین این ماجرا مطرح می‌شود که وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ که آنچه در خواب دیدی چیزی جز ترسیم فتنه‌ای که برای مردم(کل مردم) در آینده پیش می‌آید ‌نیست. در ادامه مشخصاتی از فتنه مطرح می‌شود وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ این فتنه مانند یک درخت است یعنی نظام دارد،‌ افراد و شاخه‌های زیادی به آن وصل هستند و طی زمان رشد می‌کند و حضور دارد. وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا به مردم در مورد تبعات رفتارشان گفتیم اما آنها گوش ندادند و طُغْيَانًا كَبِيرًا روی داد.
خب مردم بعد از پیامبر دچار فتنه‌ای عظیم شدند که در پی همراهی نکردن با ولی الهی کار به جایی رسید که رفتار عده‌ای از مردم در قبال مسیر تبیین شده توسط پیامبر در غدیر به طغیان کبیر انجامید و کل بشریت(فِتْنَةً لِّلنَّاس) در فتنه فرو رفت. فتنه یعنی محیطی که حق و باطل به شدت مخلوط می‌شوند و مردم نمی‌توانند حق را از باطل جدا کنند. به این ترتیب در فتنه امکان حرکت وجود نخواهد داشت و راهی جز توقف نخواهد بود. این فتنه صدر اسلام تا حدی ادامه یافت که خلافت الهی و منبر پیامبر در دست سلاطین بنی‌امیه و بنی‌عباس (لعنت الله اجمعین) افتاد.
چه باید کرد؟ راه نجات چیست؟ فضای به شدت غبارآلود و مه‌آلود است و صراط بشریت گم شده است.  خورشید هدایت قابل دیدن نیست به حدی که هنگام شهادت امیر‌المؤمنین(ع) در محراب عده‌ای از مردم مسلمان می‌پرسند مگر علی نماز می‌خواند! موضوع در زمان امام حسن(ع) هم ادامه دارد. تا امام حسین(ع) برای اصلاح این ماجراها و باز کردن راه بهره مجدد  از امامت در امت رسول‌الله(ص)(2)  اقدامی را طرح‌ریزی می‌کنند.
امام حسین(ع) با جریان کاروان حسینی دوباره هدایت را در قالب چراغ هدایت بر صراط بشری می‌افکنند و راه را روشن می‌کنند. تأمل در ماجرای ایشان و سپردن خود به نور مصباح‌الهدایی ایشان نه تنها صراط مخفی شده در غبار فتنه را روشن می‌کند بلکه راه‌های فرعی ورود به صراط را هم روشن می‌کند. صراط امامت با فعل ایشان دوباره در معرض قرار می‌گیرد و همه افراد از راه‌های ساده می‌توانند وارد صراط شوند به شرطی که مقید به را‌ه‌ها باشند. امام(ع) به  این حد هم راضی نمی‌شوند بلکه سفینه‌ای جادار و سریع را فراهم می‌کنند که در دل فتنه‌ها وارد می‌شود،‌ فتنه‌ها را می‌شکند،‌ تاریکی‌ها را پس می‌زند انسان‌ها را سوار می‌کند و در نهایت سلام و سلامت به مقاصد عالی می‌رساند.
آری هر چند فتنه عظیم بود به حدی که صراط مبینی چون امیر‌المؤمنین(ع) را مردمِ در فتنه فرو رفته ندیدند اما رحمت خدا بر همه چیز گسترده است و همه چیز را تحت احاطه دارد. این‌طور بود که نماینده رحمه‌للعالمین دیوار عظیم فتنه را که چون درختی به همه جا ریشه و شاخه گسترانده بود را در هم نوردید. راه را نمایان کرد و دست مردم را گرفت. با این نگاه تازه آدم می‌فهمد که انا من حسین یعنی چه؟ امام حسین(ع) به نمایندگی رسول‌الله(ص) یک بار دیگر رحمت خدا را بر مردم گرفتار فتنه،‌ مردم طاغی تاباند و ایشان را به سمت صراط امامت هدایت کرد.
امروز ما بهره‌مندان از نور هدایت حسین(ع) و کشتی نجات او بار دیگر نورافشانی‌شان را می‌ّبینیم و می‌دانیم که اگر حرکت حسینی نبود از هدایت و امامت بهره‌ای نداشتیم و متوقف فتنه بودیم. علاوه بر فتنه بوزینگانی که امروز ادعای منبر رسول‌الله(ص) را دارند و در قالب داعش و جانبداران و دوستداران آنها جلوه می‌کنند با جلوات حسینی مانند اربعین یا اصلاح می‌شوند یا نابود.
الحمدلله رب العالمین بخاطر حسین(ع).

 

1. روايت این رویا را فخر رازي در تفسير كبير و قرطبي در تفسير الجامع و طبرسي در مجمع البيان و جمعي ديگر نقل كرده‏اند.
2. عَنْ حَسَيْن بْن عَلي(ع): أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي(ص)/ بحارالانوار، ج44، ص329

 



منابع: http://oshagholhossein42.ir
ارسال کننده: جواد حسینی
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها فتنه / کشتی نجات حسینی

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات