ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


نذر سقّاى عشق- حضرت اباالفضل العبّاس عليه السلام

چاپ
آبروى عشق * ساقى دشت عطش در التهاب‏...............چون ز طفلان مى‏ شنيد آواى آب‏

ساقى دشت عطش در التهاب‏

 

چون ز طفلان مى ‏شنيد آواى آب‏

تشنگى تاب از تمامى برده بود

 

هر چه گل بود از عطش پژمرده بود

از عطش طفلان كه بى طاقت شدند

 

مشك و سقّا هر دو در خجلت شدند

تشنگى در دل شرر افروخته‏

 

جزء جزء مصحف حق سوخته‏

باز مى‏شد لاله‏ها را آب داد

 

جرعه‏اى از چشمه‏ى مهتاب داد

تا كه هستى گشت در جوش و خروش‏

 

العطش از خيمه‏ها آمد به گوش‏

كاى عمو جان، ما همه تشنه لبيم‏

 

از عطش چون قلب هستى در تبيم‏

اى عمو آبى رسان بر تشنگان‏

 

گشت بى‏تابى عيان در تشنگان‏

     

چون كه سقّا اين شنيد از كودكان‏

 

جست از جا همچو تيرى از كمان‏

با حسين آرى غم از عالم نداشت‏

 

جز امامت چيزى از او كم نداشت‏

از امام خويشتن مهلت گرفت‏

 

رخصت ميدان از آن حضرت گرفت‏

تا مگر بر جسم گل تاب آورد

 

بهر طفلان از فرات آب آورد

مشك را برداشت آن سقّاى عشق‏

 

بار ديگر رفت در صحراى عشق‏

اسب خود را سوى شط مى‏راند او

 

هم صدا با كربلا مى‏خواند او

بين عطش با غنچه‏هاى دين چه كرد

 

با حريم گلشن ياسين چه كرد

گرچه عطر آميز خاك از مُشك شد

 

لعل اهل بيت احمد خشك شد

آب اى مَهريه‏ ى زهرا، چرا؟

 

تر نمى ‏سازى لب خشكيده را

لحظه‏ اى بنگر در اين دشت جنون‏

 

دست گلچين ز آستين آمد برون‏

بسته بر باغ شقايق آب را

 

از دو چشم گل گرفته خواب را

     

تشنگان را چهره چون مهتاب شد

 

قلب آب از بهر طفلان آب شد

آمده سقّا كنار علقمه‏

 

مى‏ كند با خويشتن اين زمزمه‏

كودك شش‏ماهه خشكيده لبش‏

 

تشنگى برده ز تن تاب و تبش‏

مشك را پر كرد از آب فرات‏

 

بُرد تا بر غنچه‏ ها بخشد حيات‏

ليك در برگشتنش از علقمه‏

 

راه را بستند گل چينان همه‏

داشت جانِ ملتهب، قلب حزين‏

 

هر طرف خصمش نشسته در كمين‏

گشت آنجا ديدگانش خون فشان‏

 

دشمنان بر گرد او، او در ميان‏

بود آن آيينه‏ دار حيدرى‏

 

چون نگين در حلقه‏ ى انگشترى‏

اين چراغ آسمان روى زمين‏

 

مانده تنها در ميان اهل كين‏

كينه توزان به ميدان آمده‏

 

خار و خس‏ه اى به طغيان آمده‏

مى‏چكد هُرم شرر از خشمشان‏

 

تيغ‏ها بى‏شرم مثل چشمشان‏

     

تيغ كفرِ خصم در دشت نبرد

 

واى من، با ساقى طفلان چه كرد

آنقدر گويم كه شمشير عدو

 

گشت با بازوى سقّا رو به رو

تا فرود آمد به خون غلتيده بود

 

هر دو دست از تن جدا گرديده بود

دوست آنچه خواست او تسليم كرد

 

هر دو دست خويش را تقديم كرد

پيش چشمش روز شد مانند شب‏

 

مشك بر دندان گرفت آن تشنه لب‏

تا رساند آب را در خيمه‏گاه‏

 

آن طرف افكند در آن دم نگاه‏

     

تشنگان را يك دم از خاطر نبرد

 

تير امّا آمد و بر مشك خورد

اهل ظلمت كاين ستم انگيختند

 

آب را از مشك بيرون ريختند

مثل خصم تيره قلب و تيره رو

 

مشك هم بى‏آبرو شد پيش او

نرگس مستش به خون در خواب شد

 

ديگر اينجا نااميد از آب شد

مشكِ آبى را كه بوى خيمه داشت‏

 

و آن نگاهى را كه سوى خيمه داشت‏

     

هر دو با تير آشنا گرديده‏اند

 

روى خاك افتاده و جوشيده‏اند

آن يكى شد لاله‏ى دشت بلا

 

وين يكى شد داغدار كربلا

هرچه مى‏شد ماه چشمش سرخ رو

 

سبز مى‏شد بر تنش تير عدو

آسمان دانى چرا غمناك بود؟

 

قسمتى از ماه روى خاك بود

خون ز چشم ساقى دلدار ريخت‏

 

باغى از گل را به پاى يار ريخت‏

يا ابوفاضل به پيش ديده‏ات‏

 

وان دو ياقوت به خون غلتيده ‏ات‏

ريخت روى خاك چون دُرّ خوشاب‏

 

خون ز چشم تو ولى از مشك، آب‏

 


منابع: هم نفس با کربلا
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها هم نفس با کربلا - محمود تاری - حضرت عباس

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات