ستاد مرکزی اربعین|کمیته فرهنگی، آموزشی

banner-img banner-img-en
logo

 ادبیات و پژوهش


لا تمحو ذکرنا

چاپ
این صحبت ما با دشمن از زبان بزرگ پیام‌رسان کاروان حسینی(ع). اما بین خودمان چه باید بگوییم؟ شعار محوری در رفتار درون جامعه شیعی‌مان چه باید باشد؟

آری راست گفت زینب کبری(س) یزید و سیستم یزیدی چه آن روز، چه امروز نمی‌تواند ذکر و یاد اهل بیت(ع) را محو کند و چقدر احمقانه اندیشیده یزید که نور خدا را می‌شود با فوت خاموش کرد. امروز این خیل زائران نشانه‌ای از صدق گفتار آن عقیله بزرگوار است. او در دلِ سختی شهادت و اسارت این زیبایی را دید. زینب(س) اهل دیدن زیبایی حتی در بدترین شرایط است؛ چه هنرمند است و چه با فضل. او اهل دیدن آینده است اصلاً مستقر در آینده زیبای بشری است حالا اگر در کربلا هم مستقر است نه کربلای 61 هجری که در بهشت آینده ساخته شده بر مبنای کربلای سال 61 مستقر است و دارد ثمرات آن زحمت و خون و نور منتشر شده سیدالشهداء(ع) در کربلا را می‌بیند. آری زیباست!

اما چه زیربنای فکری داشت او؟ چگونه می‌اندیشید؟ از کدام زاویه نگاه می‌کرد که چنین می‌دید؟ این سؤالات جدی باشد در ذهن برای پاسخی در آینده، آری دشمن نه توانست ذکر حسین(ع) را محو کند و نه توانست الگوی حسینی(ع) را کم رنگ کند و نه توانست ثمرات حسینی(ع) را سرپوش بگذارد. باید یک بار دیگر به دشمنان یادآور شویم که لاتمحوا ذکرنا.

این صحبت ما با دشمن از زبان بزرگ پیام‌رسان کاروان حسینی(ع). اما بین خودمان چه باید بگوییم؟ شعار محوری در رفتار درون جامعه شیعی‌مان چه باید باشد؟ محور گفتارمان در جامعه مسلمان چه باید باشد؟ یک جامعه پویا یکی از رفتارهایش مقابله با دشمن است؛ درست است اما در جمع خودمان حرف‌مان، گفتارمان چیست؟ وقتی مؤمنی را، اهل ایمانی را فارغ از مشخصات جغرافیا می‌بینیم شعار محوری‌مان چیست؟ وقتی همه به سوی حسین(ع) در حرکتیم و مدام بهره‌مند از نور مصباح‌الهدی هستیم رفتارمان با هم چگونه باید باشد؟ آیا این نقطه شروع ارتقاء رفتار ما می‌تواند باشد؟ آیا در منازل دیگر زندگی این نور نیست و امکان این رفتار مترقی نیست؟ شنیده‌ایم این نور مستقر در فضای آسمان‌ها و زمین[1] است پس نور همیشه هست حتی شعارش را هم داریم کل ارض کربلا کل یوم عاشورا؛ پس رفتار متأثر از نور ما بر چه محوری باشد؟

بگذارید پایه قرآنی رفتار بایسته را در قالب این آیه قرآن طرح کنیم: "یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّـهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ"[2] بله ای اهل ایمان شما که بسیار از حب خدا بهره‌مند هستید هم حسین(ع) را دوست دارید و هم حسین(ع) شما را دوست دارد، در قبال مؤمنین ذلیل باشید؛‌ چون خادم باشید؛ چون کوچکتر در قبال بزرگتر باشید و در قبال کارفران عزتمند،‌ کافران را هیچ حساب نکنید؛ بگویید حتی یاد ما را هم نمی‌توانید محو کنید تا چه رسد به نور ما و جنبه‌های دیگر ما.

چقدر جالب شد رفتار زینبی مورد تأیید قرآن است، چقدر جالب به قرآن که رجوع کردیم کامل‌ترش را هم یافتیم یک سیستم رفتاری ارائه شده بود. می‌گویند این آیه در مورد ایرانیان است[3] قومی که جایگزین قوم مرتد شده صدر اسلام می‌شوند و یکی از مهم‌ترین مشخصاتشان بهره‌مندی از حب دو جانبه است و چقدر جالب این موضوع دقیقاً با جریان اربعین منطبق است زائران اربعین به حب حسین کشیده می‌َشوند به کربلا و در این صحنه هم می‌بینند خادمانی را که خود را در قبال زائران ذلیل و خاضع و خاشع می‌کنند و انشاءالله در قبال دشمنان اعزه. برای ایرانیان که سال‌هاست در قبال دشمن اعزه هستند فراز اول بیشتر کاربرد دارد بیاموزند در قبال مؤمنین ذلیل باشند و برای عراقی‌ها که در قبال زائران خود را ذلیل و خادم عرضه می‌کنند بیاموزند که در قبال دشمن غیرتمندتر باشند.آری أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ موضوع مهمی است که در جبهه حق باید دوباره پرداخت شود امروز نداشتن سیستم رفتار در قبال مؤمنین به شدت مشخص است اخلاق و رفتار درست دینداران در قبال دینداران و حتی محبین خطا کار امام حسین(ع) رفتار گمشده است کاش بتوانیم از اربعین رفتار أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ هم ترویج کنیم.

 


[1]  اللَّـهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...النور 35

[2] مائده 54

[3] مجمع البيان، ج‏۳، ص۳۲۱: روي أن النبي صلي الله عليه و آله سئل عن هذه الآية فضرب بيده علي عاتق سلمان، فقال: هذا و ذووه.



منابع: .
ارسال کننده: مدیر پورتال
 عضویت در کانال آموزش و فرهنگ اربعین

چاپ

برچسب ها لا تمحو ذکرنا

مطالب مشابه


1
اربعین عطش‎‎های پرپر
کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‎های سرخ، از عطش‎های پرپر شده است
 1395/04/27
2
پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)
محسن رنجبر. حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند.
 1395/04/27
3
تحقیقی در باره اربعین حسینی
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایی از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلی است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخی برای اثبات یا نفی آن تلاش کرده اند
 1395/04/27

نظرات


ارسال نظر


Arbaeentitr

 فعالیت ها و برنامه ها

 احادیث

 ادعیه و زیارات