جمعه 10 فروردین 1403

01 مهر 1397

باید نذرهای اربعین مسائل فرهنگی را نیز در برگیرد

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به نیازهای فرهنگی اربعین از جمله اهدای قرآن به موکب اشاره و اظهار کرد: همایش رسانه‌ای اربعین ۱۸ مهر برگزار می‌شود.


به گزارش الاربعین حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به انتخاب شعار "الحسین یجمعنا؛ حسین ما را با هم متحد می‌کند"، گفت: نامه‌های مختلفی به کمیته‌ها و شخصیت‌های فعال در حوزه اربعین ارسال و حدود ۴۰ شعار پیشنهادی جمع‌آوری و در نهایت توسط شورای راهبردی اربعین شعار «الحسین یجمعنا» به عنوان شعار اربعین ۹۷ و رنگ قرمز به عنوان رنگ اربعین انتخاب شد.

 

# حسین ما را متحد می‌کند

وی در خصوص کارکرد شعار اربعین، گفت: با توجه به شرایط خاص سال جاری این شعار با هدف نزدیکی بیشتر و مقابله با تفرقه ‌افکنی‌ها بین دو ملت ایران و عراق انتخاب و جهت‌گیری‌های فرهنگی با محوریت همین شعار صورت خواهد‌گرفت. همچنین امسال به سمت توسعه موکب‌های مشترک با موکب‌داران عراقی خواهیم رفت، در شبکه‌های اجتماعی بر اساس همین شعار هشتک‌هایی ایجاد و تولیدات موسیقی، نوحه و محصولات فرهنگی نیز با محور ترویج همین شعار خواهد بود.

 

همایش رسانه‌ای اربعین ۱۸ مهر برگزار می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولان کشور عراق طی هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: همایش اصحاب رسانه با هدف ارائه آخرین اطلاعات در خصوص پیاده‌روی اربعین، آشناکردن این گروه‌ها با قوانین و مقررات عراق و آخرین سیاست‌گذاری‌ها در خصوص این مراسم و نیز استفاده از ایده‌ها و نظرات اصحاب رسانه ۱۸ مهر ماه برگزار می‌‌شود. وی تشریح کرد: این همایش با همکاری صدا و سیما، اتحادیه‌های رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام، کمیته فرهنگی و ستاد مرکزی اربعین با حضور خبرنگاران، مستند‌سازان و عکاسان در وزارت کشور برگزار می‌شود.

 

نیازهای پیاده‌روی اربعین فقط خوراک و اسکان نیست/ باید نذرهای اربعین مسائل فرهنگی را نیز در برگیرد

حجت‌الاسلام احمدی به کمبود بودجه این ستاد برای انجام برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده نیز اشاره و اعلام کرد: چون بودجه دولتی برای کمیته‌های اربعین وجود ندارد و این کمیته‌ها متکی به کمک‌های مردمی هستند، باید شرایطی را فراهم کنیم که از امکانات گروه‌های مردمی و نهادهای دیگر استفاده شود. اربعین صرفاً تأمین خوراک و اسکان برای زائران نیست و باید نذرهای اربعین گسترده‌تر شده مسائل فرهنگی را نیز دربرگیرد، ولی این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اعلام کرد: افرادی که علاقه‌مند به انجام کار فرهنگی برای اربعین هستند کمیته فرهنگی نیازهای فرهنگی را اعلام و برای آنها کار تعریف می‌کند. یعنی تلاش ما این است که از مردم وجه نقد نگیریم بلکه مسئولیت انجام برنامه‌های فرهنگی را به آنها بسپاریم.

وی در پایان گفت: اکنون قرآن و کتاب‌های راهنما برای مراسم نیاز داریم. به خصوص قرآن‌های صفحه‌ای برای ختم قرآن در موکب‌ها و نیز قرآن‌های چاپ ایران تا برای تشکر به موکب‌های عراقی هدیه داده شود.