شنبه 1 اردیبهشت 1403

13 تیر 1397

زیرساخت‌های پایانه مرزی خسروی برای اربعین آماده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از آمادگی مرز زمینی خسروی برای پذیرایی از زوار اربعین حسینی خبر داد.


بهمن خسروانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال آمادگی کامل در پایانه مرزی خسروی برای بازگشایی این مرز وجود دارد، گفت: اقدام های لازم در این راستا انجام شده و تمام زیرساخت‌های لازم در این پایانه برای بازگشایی احتمالی این مرز در ایام اربعین فراهم شده است.
وی اظهار داشت: با زیرساخت‌هایی که در مرز خسروی فراهم شده پیش بینی می شود روزانه در ایام اربعین پذیرای حدود 50 هزار زائر باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: در پایانه خسروی امسال اقدام های قابل توجهی انجام شده که از مهمترین آنها می‌توان به افزایش گیت‌های مسافری از 12 کاربر به 58 کاربر اشاره کرد.
وی تاکید کرد: تعداد سرویس‌های بهداشتی این منطقه نیز از 100 چشمه به بیش از 200 چشمه افزایش یافت.
وی اضافه کرد: همچنین تامین روشنایی محوطه و زیباسازی و رنگ‌آمیزی آن، تامین آب شرب مورد نیاز زوار، افزایش مخازن آب آشامیدنی از 25 هزار لیتر به 100 هزار لیتر را از دیگر اقدام های انجام شده یاد کرد.
خسروانی تصریح کرد: همچنین سال گذشته روکش آسفالت مسیر قصرشیرین به خسروی به طول 30 کیلومتر در مسیر رفت و برگشت با هدف تسهیل در تردد و جابجایی زائرین انجام شد.
او گفت: با نزدیک شدن ایام اربعین در ماه‌های آینده در صورت نیاز اقدام های لازم مانند بهبود راه دسترسی، نصب علائم و تابلو در راه‌ها نیز انجام خواهد شد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
اربعین حسینی (ع) امسال برابر با 8 آبان ماه است.