شنبه 1 اردیبهشت 1403

20 اردیبهشت 1397

تمرکز سازمان اوقاف بر توسعه اسکان زائران اربعین در کربلا

مدیر‌کل فرهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امسال تمرکز بیشتری بر روی اسکان زائران اربعین حسینی به ویژه در شهر کربلا داریم، از ارتقای خدمت‌رسانی در مرز ایران و پاکستان در ایام اربعین خبر داد.


حجت‌الاسلام سید‌کاظم موسوی‌متقی مدیر‌کل فرهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اقدامات اوقاف در اربعین حسینی، اظهار داشت: با توجه به هماهنگی ستاد عتبات با سازمان اوقاف، برنامه‌های ما با هم تجمیع شد تا بتوانیم به خوبی به زائران خدمت‌رسانی کنیم.
 
وی با بیان اینکه سیاست ما در سال گذشته تکیه بر نذورات و مشارکت‌های مردمی بود، افزود: سال گذشته موکب علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در زاهدان و مرز میرجاوه میزبان زائران حسینی از پاکستان بود و در مجموع 150 هزار غذای گرم در بین زائران توزیع کرد.
 
حجت‌الاسلام سید‌کاظم موسوی‌متقی با اشاره به برنامه‌ریزی اوقاف در هفت محور، خاطر نشان کرد: در مدت زمان خدمت‌رسانی در اربعین حسینی که حدود 20 روز بود، دو میلیون و 500 غذای گرم و دو میلیون غذای ساده در بین زائران به همت سازمان اوقاف و امورخیریه توزیع شد.
 
مدیر‌کل فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه 50 موکب توسط امامزادگان کشور در مسیر حرکت زائران حسینی در ایران خدمت‌رسانی کردند، گفت: 15 امامزاده شاخص کشور اقدام به برپایی موکب‌هایی در عراق کردند، همچنین 5 موکب در نقاط مرزی و 10 موکب در عراق برپا شد تا خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا(ع) تسهیل شود.
 
مسؤول سابق محور عراق در اربعین حسینی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی باشکوه اربعین حسینی، خاطر نشان کرد: ما اشکالاتی در سال گذشته داشتیم که امسال این مشکلات را مرتفع می‌کنیم؛ علاوه بر این، سعی داریم اسکان را در شهر کربلا توسعه بخشیم.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته موکب‌ها و خدمت‌رسانی در مرز مهران و عراق تمرکز بیشتری داشت، گفت: بعد از مدتی متوجه شدیم بهتر بود به جای تمرکز بر مرز مهران و عراق، فعالیت را در شلمچه و سیستان‌وبلوچستان ارتقا می‌دادیم؛ چرا که نیاز در این محورها بیشتر حس می‌شد.
 
حجت‌الاسلام موسوی‌متقی با اشاره به اینکه در شهر کربلا مسأله پذیرایی موضوع اول و مهم مردم نیست بلکه اسکان اهمیت بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: امسال در نظر داریم بخشی از بودجه غذا را برای اسکان هزینه کنیم. همچنین با توجه به اینکه امسال و سال‌های بعد، اربعین در فصل‌های گرم است و بیمارهای عفونی و واگیردار بیشتر می‌شود، یخچال‌های بزرگ و کامیون‌های یخچال‌دار نیز در مسیر تعبیه کنیم.
 
وی با بیان اینکه اربعین سال جاری به اسکان زائران در کربلا توجه بیشتری می‌کنیم، گفت: برنامه‌ریزی می‌کنیم تا برای زائران اسکان موقت و دائمی را نه تنها در مسیر بلکه در شهر کربلا افزایش دهیم. البته سازمان اوقاف در سال‌های اخیر در عمودهای 12 و 17 اسکان و موکب دائمی برپا می‌کند و هر ساله پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله(ع) است.
 
مدیر‌کل فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اسکان 40 هزار زائران اربعین در سال گذشته، افزود: امسال با تلاش مضاعف و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم به طور حتم این تعداد بیشتر خواهد شد.
 
سازمان اوقاف و امورخیریه با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دارد، در کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین فعالیت گسترده‌ای دارد و هر سال با برنامه‌ریزی اقدام به خدمت‌رسانی برای زائران حسینی می‌کند.