شنبه 1 اردیبهشت 1403

23 بهمن 1396

آینده انقلاب اسلامی از گذرگاه اربعین حسینی(ع) می‌گذرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران اثر هنری بزرگ خداوند در عالم است، گفت: امروزه مولفه‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در حال تجلی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، «محمدمهدی ذوالفقارزاده» عضو هیئت علمی بخش آینده‌پژوهی دانشگاه تهران در برنامه «عطر انقلاب» شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم درباره آینده انقلاب اسلامی سخن بگوییم لازم است در گام نخست، شناخت دقیق و عمیقی نسبت به پدیده انقلاب داشته باشیم.

ذوالفقارزاده افزود: امروز شاهد سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و به همین دلیل لازم است ما به موضوع آینده انقلاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره خاستگاه و علت اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران با توجه به نگاه لایه‌ای به انقلاب اسلامی گفت: خداوند متعال خواسته تا در یک برهه زمانی به افزایش نور خود در زمین بپردازد، بر اساس قرآن کریم خداوند به دنبال اتمام نور خود است و می‌توان گفت جریان انقلاب اسلامی برنامه‌ای در راستای ازدیاد نور خداوند پس از هجمه‌های صورت گرفته جبهه باطل است.

وی خاطرنشان کرد: در این جریان، به دنبال این ازدیاد نور، می‌بینیم که مردم بسیار لطیف و با محبت و همدل ذیل یک رهبری واحد، گرد هم جمع می‌شوند و در واقع، تحول قلوب در آنها صورت می‌گیرد. امام خمینی (ره) در بیانات و مکتوبات خویش بر این نکته تأکید دارد که وقتی همدلی، همراهی و حرکت مردم به سوی یک مقصد واحد را دیدم، دریافتم که این تحول قلوب، کار فردی همچون من نیست و دست دیگری در کار است؛ کار، کار خداست.

ذوالفقارزاده افزود: امام خمینی(ره) وقتی به این امر پی بردند، برنامه و قصد الهی را به خوبی متوجه شدند و نه در مقابل آن مقاومت کردند و نه خود را کنار کشیدند که پیش رفت کار را به خدا بسپارند. نگفتند پس انقلاب کار خداست و خودش پیش می‌برد، بلکه سعی کردند خودشان را با برنامه خداوند منطبق و همراه کنند و با توجه به الهی بودن این جریان، بر پیروزی قطعی آن مطمئن شدند. لذا به این برنامه ایمان آوردند، روی آن حساب ویژه‌ای در محاسبات خود باز کردند و تا آخر جریان آن محکم ایستادند.

این محقق آینده‌پژوهی و مدیریت با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران اثر هنری بزرگ خداوند در عالم است، تصریح کرد: آیا ما در این سال‌ها متوجه این موضوع شدیم که خداوند با برپایی این صحنه می‌خواسته چه درس و پیام مهمی  را به ما بدهد؟ بی‌تردید خداوند با برپایی انقلاب اسلامی با زبان صحنه با ما سخن گفت، اما به نظر حرف خدا را هنوز پس از حدود چهل سال از برپایی این فعل خدا متوجه نشده‌ایم و پیامش را دریافت نکرده‌ایم و از اصل انقلاب غافل شده‌ایم.

به گفته ذوالفقارزاده، این سطح فهم از ریشه و مبنای انقلاب است که می‌تواند راهگشای ما برای فهم آینده انقلاب باشد. وی بر این اساس، به طرح این سؤال پرداخت که باید دید امروز، این مؤلفه‌های برآمده از ریشه‌های نورانی انقلاب را در کجا شاهد هستیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تمام مؤلفه‌ها و آرمان‌های میانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی همچون «همدلی، همراهی، محبت، مقصد واحد، تحول قلوب، کشش مردم» را در فضای اربعین حسینی (ع) شاهدیم، با این تفاوت که آن چیزی که امروزه در جریان اربعین در حال وقوع است، بسیار وسیع و گسترده تر آن چیزی است که در انقلاب اسلامی رخ داده، چراکه دیگر راهپیمایی اربعین محدود به جغرافیای ایران نیست و در آن ایام انسان‌های بسیاری از أقصی نقاط عالم و با سلیقه و نژادهای مختلف و چه بسا مذاهب و ادیان دیگر، همگی با یک مقصد که معطوف به احساس حضور در حریم و حرم امام حسین (ع)، دور هم جمع می‌شوند و در این مسیر به خاطر توجه به امام، از خود رفتارهای بسیار زیبا و اخلاقی نشان می‌دهند. اینجا نیز، مرحله دیگری از ازدیاد نور خدا در زمین در حال رخ دادن است. خداوند یکبار دیگر با اربعین به میدان آمده و این بار نباید از کنار این فعل خدا به سادگی گذشت.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آینده انقلاب از گذر اربعین و آینده آن می‌گذرد، چراکه دوباره همان مکانیسم و سازوکار الهی در مورد انقلاب، این بار به شکلی وسیع‌تر در حال تکرار است. در اربعین، جامعه معطوف به امام(ع) در حال شکل‌گیری است، این جامعه باید قوام داشته باشد و تنها محدود به ایام اربعین نباشد، چراکه اصل و اساس و پیام الهی انقلاب آن بود که ما به سمت شکل‌گیری و تحقق این جامعه پیش برویم. راه قوام این جامعه، ورود و حضور جدی «نخبگان و خواص» در عرصه جامعه معطوف به امام(ع) است. آنها باید برنامه و پیام خدا را متوجه شوند و مردم را بر شکل‌گیری این جامعه که هدف آن رشد و ارتقاء عالم است، تهییج نمایند. آینده انقلاب، در گروی این ماجراست.